• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 21 فروردین 1401
کد مطلب : 157695
+
-

عملیات 80میلیون دلاری برای مهار یک بمب نفتی در یمن

جهان‌نما
عملیات 80میلیون دلاری برای مهار یک بمب نفتی در یمن

سازمان ملل برای اجرای عملیات اضطراری جلوگیری از نشت نفت در دریای سرخ، درخواست یک بودجه 80میلیون دلاری کرده است؛ بودجه‌ای که قرار است به کمک آن، نفت خام موجود در کشتی نفت‌کشی که در سواحل کشور جنگ‌زده یمن لنگر انداخته تخلیه شود. کشتی «صافر» در دهه1980 به یمن فروخته شد و در حال حاضر 1.1میلیون بشکه در آن نفت وجود دارد. یمنی‌ها در واقع از این کشتی همیشه به‌عنوان انباری برای ذخیره‌سازی‌ نفت خام استفاده می‌کرده‌اند. این کشتی از سال2015 در نزدیکی بندرگاه حدیده که تحت کنترل نیروهای انصارالله یمن است، لنگر انداخته بدون اینکه به آن رسیدگی شود. فرسایس بدنه و تجهیزات این کشتی اکنون به مرحله‌ای رسیده که امکان نشت نفت از آن بیش از هر زمان دیگری است. کارشناسان می‌گویند که در آب‌های دریای سرخ، فرسایس بدنه کشتی‌ها حتی بیشتر از دیگر مناطق است. کارشناسان سازمان ملل هشدار داده‌اند که بازرسی از این کشتی نشان داده که نشت نفت در حجم محدود آغاز شده و می‌تواند به‌زودی گسترده شود.
به ‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوید گرسلی، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن، این تانکر را یک بمب ساعتی محیط‌زیستی توصیف کرده است. به‌گفته او در صورتی که نفت از این تانکر به داخل دریای سرخ نشت کند، کشور جنگ‌زده یمن که 7سال جنگ داخلی به آن آسیب‌های جدی وارد کرده است، درگیر فاجعه‌ای محیط‌زیستی نیز خواهد شد. به‌گفته گرسلی، در صورت تامین نشدن بودجه مورد نیاز و تأخیر در اجرای عملیات تخلیه، خطر این بمب ساعتی هر لحظه بزرگ‌تر خواهد شد؛ زیرا خطر نشت یا انفجار این تانکر نفت در بندر حدیده قریب‌الوقوع است.
سازمان ملل و نیروهای انصارالله یمن پس از سال‌ها مذاکره در اوایل سال‌جاری تفاهمنامه‌ای به امضا رساندند که براساس آن یمنی‌ها مجوز آغاز عملیاتی 4ماهه برای مهار خطر آنی نشت نفت از تانکر صافر را به سازمان ملل دادند. براساس این تفاهمنامه، سازمان ملل طی این عملیات باید نفت خام موجود در این کشتی را به کشتی دیگری منتقل سازد. در این تفاهمنامه همچنین تأکید شده‌ است که در طولانی‌مدت و طی 18ماه تانکر فرسوده با کشتی دیگری جایگزین شود. با این همه، اجرای این عملیات به تامین بودجه آن بستگی دارد. براساس بیانیه‌ای که سازمان ملل روز جمعه منتشر کرده، این عملیات با هزینه‌ای برابر با 79.6میلیون دلار در 2مرحله‌ انجام خواهد شد تا ابتدا نفت‌ها به خارج از تانکر فرسوده و به داخل مخزنی موقت در کشتی دیگری منتقل شوند و پس از آن و در فاز دوم عملیات، تانکری جدید جایگزین تانکر فرسوده خواهد شد.
سازمان ملل تأکید دارد تامین این بودجه بدون کمک‌های مالی کشورهای جهان ممکن نخواهد بود. هلند قرار است میزبان نخستین نشست کمک‌کنندگان مالی برای تامین بودجه این عملیات باشد. به‌گفته سازمان ملل، برای تضمین آغاز عملیات طی کمتر از 6هفته آینده، باید روند اهدای کمک‌های مالی به سرعت آغاز شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید