• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 20 فروردین 1401
کد مطلب : 157571
+
-

افزایش 60درصدی گردشگری و برنامه‌ریزی دانش‌بنیان

یادداشت
افزایش 60درصدی گردشگری و برنامه‌ریزی دانش‌بنیان

سیدمحمدحسین حجازی - مدیرعامل مجموعه عباس‌آباد

تهران، امسال با شعار «لبخند بهار» و «تهران دیدنی» به استقبال نوروز1401 رفت و همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم، منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد نیز به‌عنوان عضو فعال سازمان جهانی گردشگری UNWTO و مدیریت کمیته گردشگری شهری مجمع شهرداران آسیایی، با توجه به ظرفیت‌های گسترده در حوزه گردشگری که اکثر آنها طی همین سال‌های اخیر ایجاد شده است، جزو پربازدیدترین مناطق گردشگری تهران بود. در نوروز امسال «خانواده‌محوری»، «تفریح و سرگرمی برای کودکان»، «شاد و مفرح‌بودن» از شاخصه‌ها و جذابیت‌های برنامه‌های منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد بود که تلاش کردیم با درنظر‌گرفتن برنامه‌های گوناگون اوقات خوشی را برای بازدیدکنندگان فراهم کنیم.
نورافشانی ویژه «پل طبیعت» در شب تحویل سال یکی از شاخص‌ترین برنامه‌ها بود که به نوعی مدخل ورودی برنامه‌ها بود؛ برنامه‌ای که با استقبال خوب مردم همراه شد. پس از آن، برنامه‌های ویژه نوروزی از دوم فروردین ماه کلید خورد.
براساس گزارش 6ایستگاه ثابت گردشگری و تعداد نقشه‌ها و بروشورهای توزیع‌شده، جمع کل بازدید‌کننده در پیرامون و حضور در برنامه‌ها ۳۲۲هزار نفر به‌صورت گردشگر و یک‌بار حضور بوده و به‌طور کلی جمعا 3میلیون‌و864هزار نفر آمار بازدیدکننده‌ای است که در ایام نوروز1401 به منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد مراجعه کرده‌ است.
با توجه به‌ویژه‌برنامه‌‌های نوروزی این منطقه که پیش‌تر به آن اشاره شد و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، استقبال بسیارخوبی از برنامه‌ها و نمایشگاه‌ها به عمل آمد و «پل طبیعت» بیشترین بازدید‌کننده را داشت و بعد از آن بوستان «طالقانی»، بوستان «آب و آتش»، «باغ هنر»، «دریاچه هنر» و بوستان «نوروز» بیشترین میزان استقبال و بازدید را در ایام نوروز داشتند. برگزاری 1012تور پیاده‌روی خانوادگی حداقل 4نفره و 1345تور خودروی برقی حداقل 5نفره در سطح منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد نیز از سایر مواردی است که توسط ایستگاه‌های گردشگری انجام شده است. در مجموع امسال، مسافران نوروزی و همچنین گردشگران داخل تهران با افزایش حدود 60درصدی نسبت به ایام مشابه در سال‌های قبل استقبال بسیار خوبی از اماکن گردشگری و موزه‌ها داشتند و این موضوع ضمن اینکه جای خرسندی دارد، این زمینه را برای ما و دیگر دست‌اندرکاران مدیران گردشگری مقاصد شهری مهیا می‌کند تا با توسل جستن به ظرفیت‌های جدید گردشگری، ازجمله گسترش نسل سوم آن - گردشگری خلاق - پیوند مستحکم‌تری بین شهروندان و بازدیدکنندگان با مقاصد گردشگری ایجاد کنند.
فراموش نکنیم که در گردشگری خلاق، گردشگر نه صرفا به‌عنوان بازدید‌کننده، بلکه به‌عنوان «کنشگر و مشاهده‌گر فعال»، خود در تجربه سفر و استفاده از امکانات مقصد، به مشارکت و آموزش و خلق ارزش‌های مبتنی بر مهارت اهتمام می‌جوید؛ امری که به نوبه‌خود در ارتقای ظرفیت‌های دانشی موضوع گردشگری چه به‌عنوان کاربردی و چه به شکل دانش‌بنیان به‌شکلی جدی تأثیرگذار خواهد بود.
از این زاویه گردشگری خلاق دانش‌بنیان در امر پیگیری شعار سال و انتظار رهبر معظم انقلاب، منصه اجرا‌ و فرصت عمل نیز به‌خود خواهد دید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید