• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 20 فروردین 1401
کد مطلب : 157558
+
-

عمران‌خان؛ یک گام تا برکناری

جهان‌نما
عمران‌خان؛ یک گام تا برکناری

پس از یک کشمکش چندروزه، پارلمان پاکستان بار دیگر امروز تشکیل می‌شود تا طرح عدم‌اعتماد به نخست‌وزیر را به رأی بگذارد. روز پنجشنبه، دیوان عالی پاکستان، دستور رئیس‌جمهور برای انحلال پارلمان را غیرقانونی اعلام و زمینه را برای تشکیل جلسه دوباره پارلمان فراهم کرد. رئیس‌جمهور پاکستان به درخواست عمران‌خان، نخست‌وزیر، پارلمان را منحل کرده بود. انحلال پارلمان ساعاتی قبل از تشکیل جلسه برای رأی‌گیری در مورد صلاحیت عمران‌خان جهت ادامه مسئولیتش اتفاق افتاد و در در واقع ضدحمله عمران‌خان علیه مخالفانش بود.
نمایندگان پارلمان قرار بود روز یکشنبه هفته گذشته در مورد طرح عدم‌اعتماد رأی‌گیری کنند، اما رئیس پارلمان که مخالفان را به «دست داشتن در یک توطئه با یک قدرت خارجی برای برکناری رهبر پاکستان» متهم کرد، مانع رأی‌گیری شد. عمران‌خان پیش از آن گفته بود آمریکا از سفر اخیر او به مسکو و موضع‌گیری‌هایش درباره واشنگتن ناراضی است و قصد دارد او را از قدرت حذف کند. او همچنین گفته که به‌دلیل عدم‌موافقت با ایجاد پایگاه خارجی در خاک کشورش، هدف توطئه برای برکناری قرار گرفته‌ است. با این حال، هر پنج قاضی حاضر در دیوان عالی کشور اعلام کردند که جلوگیری از این رأی‌گیری و متعاقب آن انحلال مجلس ملی، خلاف قانون اساسی است.
شبکه تلویزیونی الجزیره دیروز گزارش داد که در پی تنش سیاسی ایجاد شده در پاکستان، احتمال برکناری عمران‌خان اکنون بسیار بیشتر از قبل است، اما او اعلام کرده دست از مبارزه علیه احزاب اپوزیسیون بر نمی‌دارد. درصورتی که 172نفر از 342عضو پارلمان علیه عمران‌خان رأی دهند، او باید از قدرت کناره‌گیری کند. حزب حاکم، یعنی حزب تحریک انصاف پاکستان، اکثریت را در پارلمان از دست داده و احتمال سقوط دولت خان جدی است. هفته گذشته 190نفر از اعضای پارلمان اعلام کردند که در جلسه رأی‌گیری، علیه نخست‌وزیر رأی خواهند داد. رویترز نوشته تحلیل‌گران سیاسی بر این باورند که عمران‌خان حمایت ارتش بانفوذ پاکستان را از دست داده و نظامیان اکنون برای برکناری او مصمم هستند. ارتش پاکستان دخالت در سیاست‌ را رد کرده، اما همه می‌دانند که در این کشور، نظامیان چه زمانی که در قدرت بوده‌اند و چه زمانی که به غیرنظامیان اجازه اداره دولت را داده‌اند، بازیگر اصلی بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید