• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 20 فروردین 1401
کد مطلب : 157522
+
-

عملیات تروریستی در مشهد را چه‌کسی هدایت کرد؟

انجام 3عملیات در 2جهت مختلف نشانه‌های مهمی در خود دارد، قتل 2روحانی اهل سنت در گنبد، شهادت و مجروح شدن 3طلبه مظلوم در حریم اهل‌بیت(ع) در مشهد و نیز اقدام تروریستی در مسجد پل خشتی کابل را باید در یک امتداد قرار داده و روی اهداف آن تأمل کرد.
علائم موجود از این حوادث نشان می‌دهد سناریویی دقیق برای ایجاد یک توطئه جدید در منطقه توسط آمریکایی‌ها طراحی‌شده است. در هفته‌های اخیر میزان اخبار دسته‌بندی‌شده از یک اتاق فرمان خاص به طرز قابل‌ملاحظه‌ای برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی افزایش پیداکرده است.
سال ۲۰۱۷ مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان در گزارشی نوشت که علاقه وافر مردم افغانستان برای پیوستن به لشکر فاطمیون غیرقابل وصف است. همان روزها بود که برخی با اشاراتی به اختلافات قومی و مذهبی دامن زده و با انجام توطئه به‌گونه‌ای صحنه‌سازی کردند که از لشکر فاطمیون یک نیروی خطرناک و تروریستی در خاک افغانستان بسازند. برخی نمایندگان مجلس آن روزهای افغانستان هر روز شرارتی به پا می‌کردند که میان 2کشور همسایه آتش اختلافات را روشن کنند. بعد از شکست ارتش تروریستی آمریکا در افغانستان، گرچه دشمن حضور فیزیکی خود را کاهش داد، اما عملیات تحریکی‌اش به‌منظور برهم زدن معادلات جدید ژئوپلیتیکی نه‌تنها تغییر نکرد، بلکه افزایش یافت.
گرچه حوادثی مانند شهادت طلاب مشهدی و بلکه بزرگ‌تر از آن، ممکن است در گوشه و کنار یک کشور پهناوری مانند ایران بارها اتفاق افتاده باشد، اما شکل‌گیری یک چنین جنایتی در امن‌ترین مکان مذهبی، به‌شدت تکان‌دهنده و سؤال‌برانگیز است و توجه‌ها را به سمت وجود دسیسه و توطئه‌ای بس عمیق و خطرناک سوق می‌دهد.
استفاده از یک عامل تکفیری برای اجرای عملیات از سوی دشمن قابل ‌تأمل است؛ بررسی سوابق عبداللطیف مرادی (تروریست در صحن رضوی) در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که عامل ترور فردی انتخاب‌شده است که انجام عملیات از جانب او نشانه‌هایی داشته باشد. این درحالی است که میلیون‌ها مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و تقریباً تمام حقوق و امتیاز یک شهروند ایرانی را دارند. اما سران نو دولت تشکیل‌شده در کابل وظیفه‌دارند  مسیر طی شده توسط دولت وابسته به خارجی‌ها را تصحیح کرده و نهایت همکاری را برای ایجاد امنیت به‌کار ببرند.
درنهایت آنکه روابط میان 2کشور ایران و افغانستان مهم است و در این کلام رهبر انقلاب اسلامی خلاصه می‌شود که جمهوری اسلامی در همه احوال، طرفدار ملت مظلوم و مسلمان افغانستان است./ مشرق

این خبر را به اشتراک بگذارید