• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 20 فروردین 1401
کد مطلب : 157503
+
-

تحول ۳۰سال جوان‌کردن سلول‌های پوستی

پزشکی
تحول ۳۰سال جوان‌کردن سلول‌های پوستی

محققان با جوان کردن سلول‌های پوستی یک زن 53ساله به اندازه یک فرد 23ساله، راه جدیدی برای مبارزه با پیرشدن پوست یافتند. به گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان کمبریج البته معتقدند که می‌توانند این کار را برای سایر بافت‌های بدن نیز انجام دهند. هدف نهایی این کار، توسعه درمان‌هایی برای بیماری‌های مرتبط با بالارفتن سن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و اختلالات عصبی است. این فناوری براساس تکنیک‌هایی ساخته شده است که در حدود 25سال پیش برای ساختن گوسفند شبیه‌سازی‌ شده دالی استفاده شده است.
پروفسور وولف ریک، سرپرست این تیم تحقیقاتی از انستیتوی بابراهام کمبریج به بی‌بی‌سی گفت امیدوار است این تکنیک در نهایت به سالم نگه داشتن افراد همزمان با بالا رفتن سن بینجامد. او گفت: ما مدت‌ها رؤیای چنین فناوری را در سر می‌پروراندیم. بسیاری از بیماری‌های شایع به واسطه بالارفتن سن بدتر می‌شوند و فکرکردن درباره کمک به افراد در این مسیر بسیار هیجان‌انگیز است.
پروفسور ریک تأکید کرد اگرچه نتایج آزمایشگاهی خوشایند بوده است اما این تحقیق که در مجله eLife منتشر شده، در مراحل اولیه است. او گفت که چندین مشکل علمی وجود دارد و باید قبل از اینکه آن را از آزمایشگاه خارج و به کلینیک منتقل کنند، بر آن غلبه کنند. اما به‌گفته او در نهایت این کار برای نخستین بار نشان داد امکان جوانسازی سلولی یک گام مهم روبه جلو ست.
تیم پروفسور ریک از تکنیک IPS روی سلول پوست زن 53ساله استفاده کرده است. این روش شامل افزودن مواد شیمیایی به سلول‌های بالغ برای حدود 50روز بود. این کار منجر به تغییرات ژنتیک می‌شود که سلول‌های بالغ را به سلول‌های بنیادی تبدیل می‌کند. اما تیم تحقیقاتی ریک، حمام شیمیایی را از 50روز به حدود 12روز کاهش دادند. دکتر دیلگیت گیل با شگفتی متوجه شد که سلول‌ها به سلول‌های بنیادی جنینی تبدیل نشده‌اند بلکه تبدیل به سلول‌های پوستی جوان شده‌اند که مانند سلول‌های یک جوان 23ساله بود. او گفت: یادم می‌آید روزی که نتیجه را گرفتم اصلا باور نمی‌کردم بعضی از سلول‌ها 30سال جوانتر شده‌اند. واقعا روز هیجان‌انگیزی بود.
این تکنیک نمی‌تواند به سرعت به کلینیک‌ها منتقل شود چون روش IPS می‌تواند احتمال ریسک سرطان را افزایش دهد. اما پروفسور ریک مطمئن است حالا که امکان جوانسازی‌ سلول‌ها وجود دارد، تیم او می‌تواند روش جایگزین و ایمن‌تری پیدا کند. او می‌گوید: هدف بلندمدت ما افزایش سلامت انسان به جای داشتن طول عمر بی‌کیفیت است. به شکلی که افراد بتوانند در شرایط سالمتری پیر شوند.
به‌گفته ریک برخی از نخستین کاربردهای این روش می‌تواند به تولید داروهایی برای جوان‌سازی‌ پوست افراد مسن که دچار سوختگی یا خراش شده است منجر شود. قدم بعدی کارکرد این تکنولوژی روی سایر بافت‌های بدن مانند عضله، کبد و سلول‌های خون است.
پروفسور ملانی ولهام، رئیس اجرایی شورای تحقیقات بیوتکنولوژی و علوم زیستی است، او که بخشی از بودجه تحقیقاتی پروژه گوسفند دالی را تامین کرده است،‌ درباره تکنولوژی جدید جوانسازی پوست اعلام کرد: استفاده از مزایای بالینی طولانی مدت این فناوری ممکن است چندان دور از دسترس نباشد. او گفت: اگر رویکردهای مشابه یا درمان‌های جدید بتواند سلول‌های ایمنی را که می‌دانیم با افزایش سن محافظت شان از بدن در برابر ویروس ها کمتر می شود، جوانسازی کند، پس در آینده هم ممکن است پاسخ افراد به واکسیناسیون و همچنین توانایی آنها برای مبارزه با عفونت‌ها را بیشتر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید