• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 17 فروردین 1401
کد مطلب : 157327
+
-

فصل تازه‌ تقابل 2 کره

پیونگ یانگ تهدید کرده که در صورت وقوع جنگ، از تسلیحات هسته‌ای علیه کره جنوبی استفاده می‌کند

گزارش
فصل تازه‌ تقابل 2 کره

شبه‌جزیره کره، برای روزهای پرتنشی آماده می‌شود. مواضع تند و انتخاب یک رئیس‌جمهور محافظه‌کار در جنوب، با تهدید حمله هسته‌ای در شمال مواجه شده است و دوران جدیدی از خصومت در حال شکل گرفتن است.
به گزارش رویترز، تنش‌ها جمعه با صحبت‌های عجیب وزیر دفاع کره‌جنوبی وارد مرحله جدید شد و در 3 روز، مقامات کره‌شمالی 2 بار کره‌جنوبی را به‌شدت تهدید کردند. دومین تهدید که دیروز بیانیه‌ای رسمی درباره آن منتشر شد، تهدید حمله هسته‌ای به کره‌جنوبی توسط خواهر رهبر کره‌شمالی بود. هرچند واکنش‌های اخیر کره‌شمالی در ظاهر به صحبت‌های وزیر دفاع کره‌جنوبی بوده، اما کارشناسان می‌گویند انتخاب یک رئیس‌جمهور محافظه‌کار در کره‌جنوبی که معتقد است کشورش باید رویکرد دفاعی مستحکم‌تر و جسورانه‌تری در برابر همسایه شمالی داشته باشد، دلیل اصلی واکنش‌های تند پیونگ‌یانگ بوده است.
تهدید هسته‌ای علیه سئول را، دیروز کیم جو یونگ، خواهر قدرتمند رهبر کره‌شمالی که یکی از مقامات رده بالای این کشور هم هست مطرح کرد. او صحبت‌های سو ووک، وزیر دفاع کره‌جنوبی را یک اشتباه بزرگ خوانده و گفته است که هرچند پیونگ‌یانگ مخالف جنگ است، اما اگر جنگی روی دهد، از سلاح‌های هسته‌ای علیه همسایه جنوبی استفاده خواهد کرد. سو ووک جمعه در بازدید از سرفرماندهی نیروهای موشکی استراتژیک کره‌جنوبی اعلام کرد که اگر سئول متوجه شود که کره‌شمالی می‌خواهد به سمت جنوب موشک شلیک کند، آمادگی و توانایی شلیک موشک‌های دقیق و نقطه‌زن را دارد و بر سیاست حمله پیشگیرانه تأکید کرد. 
کیم یونگ جو یکشنبه در بیانیه‌ای درباره این «صحبت‌های غیرمسئولانه» هشدار داده و گفته بود که کره‌جنوبی اگر می‌خواهد از فاجعه دور بماند، بهتر است با احتیاط رفتار کند.
او دیروز در بیانیه تند دیگری که خبرگزاری رسمی کره‌شمالی آن را منتشر کرده، گفته است که وزیر دفاع کره‌جنوبی، با این صحبت‌ها اشتباه بزرگی مرتکب شده است. او گفته است که نیروهای هسته‌ای این کشور، درصورت حمله، به وظیفه خود عمل خواهند کرد.
دو طرف از زمانی که کره‌شمالی آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفته، فعالیت‌های نظامی خود را تشدید کرده‌اند. کره‌شمالی که از سال 2017 آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کرده بود، در یک سال اخیر چندین موشک آزمایش کرده و چند روز قبل، برای نخستین بار بعد از چند سال، موشک بین‌قاره‌ای آزمایش کرد. مقامات امنیتی در واشنگتن و سئول معتقدند که پیونگ‌یانگ به‌زودی موشک هسته‌ای آزمایش خواهد کرد.
کیم یونگ جو در بیانیه‌ خود در روز یکشنبه، هشدار داده بود درصورتی که کره‌جنوبی اقدامات خطرناک نظامی ازجمله حمله پیشگیرانه را در پیش بگیرد، کره شمالی اهداف مهمی را در کره‌جنوبی ویران خواهد کرد. هر چند به‌نظر می‌رسد هدف انتقادهای کیم‌یونگ‌جو، وزیر دفاع همسایه جنوبی باشد، اما کارشناسان معتقدند در واقع او یون سوک یئول، رئیس‌جمهور منتخب این کشور را هدف قرار داده است. یون سوک یئول که از ماه آینده کار خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید کره‌جنوبی شروع خواهد کرد، برخلاف مون جائه این، رئیس‌جمهور فعلی، به اتخاذ رویکرد سفت و سخت دفاعی در مقابل پیونگ‌یانگ اعتقاد دارد.
راشل مینیوگ لی، کارشناس امور شبه‌جزیره کره، درباره واکنش‌های اخیر کره‌شمالی گفته است: «صحبت‌های یون (رئیس‌جمهور منتخب)‌ درباره حمله پیشگیرانه چند ماه پیش سر و صدا کرد، اما پیونگ‌یانگ حالا صحبت‌های سو (وزیر دفاع کره‌جنوبی) را دستمایه قرار داده تا نقطه نظراتش را به اطلاع دولت جدید کره‌جنوبی برساند. کره‌شمالی تا حالا از انتقاد مستقیم از یون در هر سطحی از مقامات دولتی اجتناب کرده است، اما به‌نظر می‌رسد که در حال فراهم کردن فضا و بستر برای این کار است.» به‌گفته لی، کره‌شمالی می‌خواهد با این بیانیه‌ها، مردم این کشور را برای تغییر بنیادین در روابط 2 کره از ماه آینده، یعنی زمانی که یون‌سوک یئول کارش را شروع می‌کند، آماده کند.
این تغییر رویکرد در هر دو سوی مرز، در حالی در آستانه شکل گرفتن است که مون جائه این، رئیس‌جمهور فعلی کره‌جنوبی تلاش زیادی کرد تا سیاست‌های آشتی‌جویانه‌اش را در راستای اتحاد 2کره به ثمر برساند. او نقش مهمی در فراهم کردن زمینه ملاقات‌های تاریخی دونالد‌ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی داشت؛ ملاقات‌هایی که البته در نهایت به نتیجه نرسید. صحبت‌های وزیر دفاع او درباره حملات پیشگیرانه، در واقع خلاف روند سیاست‌های کلی دولت کره‌جنوبی در مسئله اتحاد 2کره بوده است.

مکث
یون سوک یئول؛ محافظه‌کار تازه‌کار


یون سوک یئول که در انتخابات انتهای سال گذشته در کره‌جنوبی با اختلافی بسیار اندک برنده شد، چهره‌ای جنجالی و تازه کار در دنیای سیاست کره است. او در یکی از نزدیک‌ترین رقابت‌های انتخاباتی تاریخ، با اختلاف کمتر از یک درصد رای، در پایان سال گذشته برنده شد. او در سیاست خارجی، از اتخاذ مواضع سخت‌تر علیه چین و همینطور کره‌شمالی صحبت کرده است و در مقابل، به تقویت رابطه با آمریکا و متحدانش علاقه نشان داده است. او که پیش‌تر در دستگاه قضایی فعال بوده، تازه همین سال گذشته به سیاست روی آورده است و بسیاری او را، به‌خاطر گاف‌های متعدد و صحبت‌های جنجالی‌اش، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مقایسه می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید