• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 16 فروردین 1401
کد مطلب : 157278
+
-

ورزش اول، نگران دوپینگ

ماجرای نمونه‌های دوپینگ قهرمانان کشتی که به‌جای رسیدن به آزمایشگاه در اداره پست ماند

ورزش اول، نگران دوپینگ

با گذشت حدود 40روز از مسابقات جام‌تختی هنوز نتیجه آزمایش دوپینگ قهرمانان کشتی فرنگی مشخص نشده و فدراسیون کشتی به‌شدت نگران سرنوشت نفرات اعزامی به قهرمانی آسیا است. به‌همین دلیل فدراسیون کشتی با انتشار بیانیه‌ای تند، ضمن انتقاد از عملکرد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران (نادو) از وزیر ورزش خواستار پیگیری سهل‌انگاری این سازمان درباره ورزش اول کشور شد. این اتفاق با واکنش قائم‌مقام دبیرکل نادو همراه بود ولی در این واکنش عنوان شده که نمونه‌های دوپینگ گرفته‌شده از ورزشکاران از آزمایشگاه کلن آلمان برگشت خورده است.

   نادو نامه را گم کرده است
فدراسیون کشتی در بیانیه‌اش صراحتا عنوان کرده دیگر با سازمان نادو همکاری نخواهد کرد. در بخشی از متن منتشرشده فدراسیون آمده است: «متأسفانه ستاد نادو که پیش از این به اشتباه غیبت قهرمانان کشتی را به کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) اعلام کرده بود درحالی‌که فدراسیون کشتی نسبت به ارسال آدرس و نشانی ۱۵۰کشتی‌گیر مدنظر جهت انجام تست سرزده اقدام کرده و بعدا در جلسه‌ای مشخص شد که نامه فدراسیون کشتی توسط این ستاد گم شده است. در دومین مورد، کم‌کاری خود در مورد تأخیر در اعلام جواب آزمایش دوپینگ نفرات اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا در مغولستان را که یک ماه پیش انجام شده، به گردن پُست انداخته است. فدراسیون کشتی در نامه‌ای به وزارت ورزش و جوانان، اعتراض شدید خود را نسبت به عدم‌مسئولیت‌پذیری این سازمان اعلام کرد و تا رفع نشدن مشکل، هیچ‌گونه همکاری با نادو نخواهد داشت.»

    نمونه دوپینگ در اداره پست
فرزاد شارکی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با اشاره به نمونه‌هایی که در جام تختی در ششم اسفندماه گرفته شده و گفته می‌شود هنوز به آزمایشگاه کلن آلمان نرسیده است به ایسنا گفت: «به ستاد در رابطه با مسابقات جام تختی اعلام موضوع شد و ما نیز تست گرفتیم و ظاهرا اعلام شده که تعداد تست‌ها کم بوده است. باید بدانیم که ایران نادو براساس بودجه و سیاستگذاری تصمیم به انجام نمونه‌گیری می‌کند. روز پنجم یا ششم تست‌ها اخذ شد و از اهواز به تهران رسید و سه چهار روز پس از آن فرایند مدنظر قرار گرفت. در عین حال باید بدانیم که ۱۰ تا ۱۴روز یک‌بار بسته به حجم نمونه‌ها ارسال پستی صورت می‌گیرد و تأخیری از نظر ما وجود نداشته است. تعداد زیادی نمونه تا تاریخ مذکور تحت عنوان 2 بسته محتوی ۶۵ نمونه در تاریخ ۱۴ اسفند تحویل پست شد تا به مقصد کلن ارسال شود و هفته بعد از آن نیز ۳۹ نمونه به مقصد کلن پست شده است.» شارکی اشاره کرد یکی از مشکلات پست این است که رسید تحویل مقصد داده نمی‌شود و قابلیت پیگیری وجود ندارد: «در مورد نمونه‌های جام تختی با توجه به اینکه پاسخ نمونه‌ها دیر آمد به آزمایشگاه اعلام کردیم پاسخ نمونه‌ها اعلام شود. درحالی‌که هر نمونه هم شامل ۱۵۰یورو هزینه اضافه می‌شد اما به ما اعلام کردند که نمونه‌ها به آزمایشگاه وصول نشده است. ششم یا هفتم فروردین‌ماه متوجه شدیم نمونه‌ها به آزمایشگاه نرسیده و از پست پیگیری کردیم که اعلام کردند نمونه‌ها از پست به آزمایشگاه تحویل شده اما کسی در آزمایشگاه برای دریافت نمونه‌ها وجود نداشته و نمونه‌ها به پست بازگردانده شده و همان جا مانده است. گویا در پست صرفا یک‌بار اقدام می‌کنند و کسی در پست به ما پاسخگو نیست. نمی‌دانیم روند چگونه است و قابلیت پیگیری هم وجود ندارد.» با توجه به این اتفاقات باید گفت تست‌های گرفته‌شده در جام تختی هیچ تأثیری نداشته و نمونه‌هایی که گرفته شده اصلا به آزمایشگاه نرسیده است!

   ترس از تکرار ماجرای هدایت!
در مسابقات کشتی فرنگی جام تختی که سال98به میزبانی شیراز برگزار شد در وزن 87کیلوگرم بهروز هدایت شگفتی‌ساز این مسابقات شد و توانست با حضور تمام مدعیان داخلی قهرمان شود. آن زمان شنیده شد که با نظر کادر فنی از او تست گرفته شده است. نتایج آزمایش‌ها تا قبل از شروع مسابقات قهرمانی آسیا به‌دست فدراسیون نرسید و هدایت به همراه تیم راهی دهلی‌نو محل برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا در سال2020 شد. بهروز هدایت پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه 6- 6از سد رستم آساکولوف دارنده مدال نقره و برنز جهان و قهرمان آسیا از ازبکستان گذشت و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. او در این مرحله درحالی‌که با نتیجه 7بر صفر از آزات سالیندینوف از کشور قرقیزستان پیش بود، در 6ثانیه به پایان کار از ناحیه پا احساس درد کرد و حتی حاضر نشد 6ثانیه را با همان مصدومیت سپری کند تا به فینال برسد. ولی به محض اینکه دست حریفش به نشانه پیروزی بالا رفت، هدایت با همان پای آسیب‌دیده به‌راحتی از تشک مسابقه به پایین پرید و راهی رختکن شد. او در دیدار رده‌بندی نیز روی تشک نیامد تا مدال برنزش از دست برود. پس از این شکست مشکوک نهایتا فدراسیون کشتی اعلام کرد زمانی که بهروز هدایت راهی دهلی‌نو شده و یک دور کشتی گرفته نتیجه آزمایشات کلن به فدراسیون رسیده و برای رعایت اخلاق جوانمردی از او خواسته شده که از ادامه مسابقات انصراف دهد. گویا در همان آزمایشی که در جام تختی از هدایت گرفته شده بود ۲ماده ممنوعه استانوزول و ترنبولون در نمونه این ورزشکار یافت شده بود. حالا فدراسیون کشتی نگران تکرار چنین اتفاقی است و می‌خواسته قبل از اعزام به مغولستان نتایج آزمایش ورزشکاران در جام تختی مشخص باشد تا اتفاق مشابه سال98رخ ندهد. اما مشخص نیست چرا با گذشت بیش از یک ماه نمونه‌های گرفته شده حتی به آزمایشگاه هم نرسیده است!

این خبر را به اشتراک بگذارید