• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15726
+
-

انتقاد مستور از لغو برنامه‌های پاموک

مصطفی مستور با انتقاد از لغو برنامه‌های اورهان پاموک در ایران گفت:« به سهم خودم،  به‌عنوان یک نویسنده ایرانی،  از رفتاری که با یک نویسنده ترک شد،  احساس شرمساری می‌کنم.»

مستور در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده،  نوشته است: «مسئله از نظر فرهنگی بسیار ساده است؛ ناشری قانونی از نویسنده‌ای که آثارش را به شکل قانونی در کشور ترجمه و منتشر کرده و خوانندگان زیادی هم در جامعه ما دارد به شکل قانونی دعوت کرده تا در چند گردهمایی ادبی که قبلا برایشان مجوز قانونی گرفته،  شرکت کند. نویسنده هم به شکل قانونی وارد کشور شده تا در این نشست‌ها شرکت کند.

مسئله اما از نگاه اهالی سیاست،  مثل همیشه،  پیچیده و طراحی‌شده و امنیتی است و بوی توطئه می‌دهد. جلوگیری از حضور اورهان پاموک در چند محفل ادبی و فرهنگی،  گذشته از غیراخلاقی و غیرمدنی بودنش،  نشان می‌دهد برخی سیاستگذاران فرهنگی ما تا چه حد با مقوله‌هایی مانند توسعه فرهنگی و تعامل فرهنگی با جهان،  بیگانه‌اند. مایه تأسف است که با نویسنده‌ای اینگونه رفتار شد که در مجال اندکش،  جز در تحسین ایران و هنر ایرانی‌ها و تعلق عمیقش به سرزمین ایران سخن نگفت.»

هفته گذشته اورهان پاموک برای شرکت در نمایشگاه کتاب و برگزاری چند جلسه به تهران آمده بود که برخی از برنامه‌های عمومی‌اش ازجمله حضور در نمایشگاه کتاب لغو شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید