• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 فروردین 1401
کد مطلب : 157192
+
-

تیم ملی ایران؛ همیشه تنها

چرا از خبر دعوت عربستان به کوپاآمریکا لج‌مان می‌گیرد؟

هیچ شکی نیست که در کنار برخورداری از مربیان و بازیکنان خوب و امکانات سخت‌افزاری قابل‌قبول، حضور در مسابقات بزرگ و رویارویی با تیم‌های قدرتمند هم می‌تواند به یک تیم کمک کند. این آیتم آخر، آن چیزی است که ما همیشه خیلی کم در فوتبال ایران داشته‌ایم. حتی اگر بپذیریم امروز بازیکنان خیلی خوبی در تیم ملی داریم و رتبه اول‌مان در رنکینگ آسیایی هم «واقعی» است، باز حفره ناشی از فقدان مسابقات بزرگ را نمی‌توان نادیده گرفت. تیم ملی ایران نیاز دارد هر از گاهی شانه به شانه قدرت‌های برتر جهان بزند، کسب تجربه کند و بازیکنانش به‌خودباوری برسند. چنین امکانی بسیار به ندرت برای ما فراهم شده است. یک راه رایج در این مورد ترتیب دادن مسابقات تدارکاتی با تیم‌های مطرح است که در این زمینه ضعف‌های اساسی داریم، راه دیگرش هم می‌تواند راه‌اندازی یا دعوت شدن به تورنمنت‌های خوب باشد که آنجا هم معمولا حرفی برای گفتن نداریم.
خبر این است که تیم ملی عربستان برای حضور در مسابقات جام ملت‌های آمریکا یا همان کوپاآمریکا در سال 2024به این تورنمنت دعوت شده است. هنوز میزبان این مسابقات مشخص نیست، اما احتمالا بازی‌ها در اکوادور برگزار خواهد شد. کوپاآمریکا معمولا در هر دوره از سایر کنفدراسیون‌ها مهمان می‌پذیرد و سال 2019هم قطر و ژاپن از آسیا در این مسابقات حاضر بودند. برخی تصور می‌کنند دعوت از آنها به‌خاطر حضورشان در فینال جام ملت‌های آسیا بود، اما این گزاره درست نیست، چرا که هر دو کشور پیش از این اتفاق دعوت شده بودند. آن سال ژاپن 3 بازی با اروگوئه، شیلی و اکوادور انجام داد و قطر هم به مصاف آرژانتین، کلمبیا و پاراگوئه رفت. هر کدام از این مسابقات چقدر می‌ارزند؟ بدیهی است که اینها فرصت‌های خوبی برای رشد و بهبود کیفی تیم‌ها فراهم می‌آورند، اما ما معمولا از چنین مواهبی محروم هستیم.
انتظار می‌رود ایران به‌عنوان یکی از بهترین تیم‌های آسیا حداقل یک‌بار به چنین تورنمنتی دعوت شود، اما گویا نه طرف‌های خارجی تمایلی به این منظور دارند و نه مسئولان در داخل کشور دنبال چنین مسائلی هستند. فوتبال ایران چنان درگیر روزمرگی است که اصلا فرصت به این قبیل دوراندیشی‌ها نمی‌رسد. از سوی دیگر دعوت کردن از امثال ژاپن، قطر و عربستان ممکن است از حیث پخش تلویزیونی برای کشورهای میزبان منافعی داشته باشد، اما بستر لازم در این زمینه هم در ایران فراهم نیست. واقعا افسوس.

این خبر را به اشتراک بگذارید