• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157139
+
-

امیرعبداللهیان: به توافق در وین نزدیک شده‌ایم

وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین اعلام‌کرد که جمهوری ‌اسلامی ایران پیشنهادهای مذاکراتی خود را به آمریکا منتقل کرده‌است. به‌گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان دراین باره گفت: ما در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم و پیشنهادهای‌مان را در مورد موضوع‌های باقیمانده از طریق مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، به طرف آمریکایی منتقل کرده‌ایم و اکنون توپ تصمیم‌گیری در زمین آمریکاست.
وزیر امورخارجه کشورمان همچنین با ابراز خرسندی از برقراری آتش‌بس در یمن و تشکر از نقش دبیرکل سازمان ‌ملل در این زمینه، تأکید کرد: اکنون زمان آن است که قدم‌های اساسی در راستای برقراری صلح و ثبات در یمن و به‌ویژه لغو کامل تحریم‌های انسان‌دوستانه برداشته شود.
وی همچنین ضمن استقبال از سفر گروندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به منطقه و با اشاره به دستورکار شورای امنیت برای صدور 2 بیانیه مختلف درباره یمن اظهار کرد: ما از صدور بیانیه شورای امنیت در حمایت از آتش‌بس استقبال می‌کنیم، اما بیانیه دیگری که به‌صورت یک‌جانبه و بدون درنظرگرفتن حملات عربستان به یمن و در محکومیت دولت نجات ملی مطرح شده، غیرسازنده است.
دبیرکل سازمان ملل نیز در این گفت‌وگو مذاکرات مهم انجام شده در وین را حائز اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد که طرفین هرچه زودتر به توافق برسند. 
گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با دبیر کل سازمان ملل متحد درباره آخرین تحولات مذاکرات احیای برجام درحالی ‌است که نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در پیامی توییتری، دیدار مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین را به زمانی موکول کرد که ایران و آمریکا اختلاف‌های نهایی خود را حل کنند. میخائیل اولیانوف این پیام را در واکنش به پیام توییتری خبرنگاری منتشر کرد که به برچیده شدن چادر خبرنگاران در بیرون از هتل کوبورگ، محل برگزاری گفت‌وگوهای وین اشاره کرده بود. اولیانوف دراین باره نوشت: «چادر رسانه‌ها دراین مرحله حیاتی نیست. اگر و زمانی که ایران و آمریکا اختلافات نهایی خود را از دور (امیدوارم به‌زودی) حل کنند، مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوی وین با یکدیگر دیدار خواهند کرد و به‌احتمال زیاد، این دیدار، کوتاه و برای تصمیم‌گیری رسمی درباره احیای برجام خواهد بود».

این خبر را به اشتراک بگذارید