• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157093
+
-

سیزده‌بدر در خانه کشتی

تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی ایران سالی پر از ترافیک را در پیش دارند؛ سال1401 با قهرمانی آسیا آغاز می‌شود و با قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی ادامه پیدا می‌کند

سیزده‌بدر در خانه کشتی

محسن محمود  صفری

کشتی‌گیران فرنگی‌کار ایران از روز دوم فروردین‌ماه و کشتی‌گیران آزادکار از روز سوم فروردین 1401 برای حضور در اردویی 12روزه در خانه کشتی حاضر شدند. اردوی فرنگی‌کاران صبح روز سیزدهم به پایان رسید و آزادکاران عصر روز چهاردهم پس از 2 جلسه تمرین کشتی برای استراحتی 4روزه راهی خانه‌هایشان شدند.

  سال پرترافیک کشتی
سال1401 از لحاظ تعدد مسابقات سال پرترافیکی برای ورزش اول ایران خواهد بود. مسابقات قهرمانی آسیا طی روزهای 30فروردین تا 4اردیبهشت‌ماه به میزبانی کشور مغولستان برگزار خواهد شد. مسابقات قهرمانی جهان نیز با فاصله‌ای چند روزه از بازی‌های آسیایی برگزار می‌شود. مسابقات قهرمانی جهان طی روزهای 19تا 27شهریورماه در شهر بلگراد صربستان و بازی‌های آسیایی هانگژو چین طی روزهای 30شهریور تا 2مهرماه سال1401 برگزار می‌شود. علاوه بر اینها مسابقات کشتی آزاد جام تختی که بخش مهمی از چرخه انتخابی تیم ملی محسوب می‌شود و در بسیاری از اوزان ملی‌پوشان را مشخص می‌کند، قرار است اواخر اردیبهشت‌ماه در تنکابن برگزار شود.

  مسافران مغولستان
طبق برنامه اعلام‌شده در چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد، قرار است نفرات اول مسابقات قهرمانی کشور راهی مسابقات قهرمانی آسیا شوند. در مسابقات کشوری مدال‌آوران جهانی نروژ از حضور در مسابقات معاف بودند و به همین دلیل تیم اعزامی به مغولستان تمام موجودیت کشتی ایران نخواهد بود. تصمیمی پرریسک و البته شجاعانه که با میدان دادن به جوان‌ها می‌تواند نسل جدیدی را شکوفا کند. در 57کیلوگرم رضا مومنی جوان راهی مغولستان خواهد شد که برای نخستین‌بار دوبنده تیم ملی را بر تن کرده است. در 61کیلوگرم داریوش حضرتقلی ملی‌پوش ایران است که دومین اعزام برون‌مرزی‌اش محسوب می‌شود. نخستین اعزام برون‌مرزی او اسفندماه بود که به تورنمنت بلغارستان اعزام شد. در اوزان 70و 86کیلوگرم هم شرایط مشابه است. مهدی یگانه‌جعفری در 70کیلوگرم پس از بارها کسب مقام نخست در کشور برای نخستین‌بار است که پاداش قهرمانی‌اش را می‌گیرد و راهی قهرمانی آسیا می‌شود! محسن مصطفوی هم در عین ناباوری در 86کیلوگرم قهرمان کشور شد و حالا قرار است برای نخستین بار راهی مسابقات قهرمانی آسیا شود. این کشتی‌گیران پاداش تلاش و قهرمانی خود در مسابقات کشوری را با حضور در مسابقات قهرمانی آسیا می‌گیرند و این اتفاق در حالی است که کشتی‌گیرانی در سطح جهانی در این اوزان داریم. اعزام نفرات جوان می‌تواند نگاهی به المپیک و آینده کشتی باشد که بدون هزینه هم نخواهد بود. هزینه این اعزام و جوانگرایی می‌تواند به عدم‌نتیجه‌گیری و در ادامه به انتقاد از سرمربیان و فدراسیون ختم شود. به‌نظر می‌رسد در رشته فرنگی نیز محمد بنا قصد دارد نفرات اول مسابقات جام تختی را که به میزبانی اهواز برگزار شد راهی مسابقات قهرمانی آسیا کند. اگر این اتفاق رخ دهد او هم تیمی جوان را راهی مغولستان می‌کند و ستاره‌های ایران در المپیک توکیو و جهانی نروژ، تیم ایران را در مغولستان همراهی نخواهند کرد.

  درستکار: بهترین تصمیم را می‌گیریم
پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد با اشاره به برنامه‌های تیم ملی در سال جدید گفت: «بعد از مسابقات قهرمانی آسیا مسابقات جام تختی را داریم که همزمان با آن 3کشتی‌گیر طلایی ایران در مسابقات جهانی نروژ به مسابقات بین‌المللی اعزام خواهند شد. البته هنوز تصمیم قطعی درباره اینکه در چه رویدادی کشتی بگیرند نگرفته‌ایم. اردوهای ما هم تا آخر فروردین برگزار می‌شود. هر چند خارج از اردو هم روی تمرینات ورزشکاران نظارت داریم. بعد از جام تختی برای مسابقات جهانی، اردوها را متمرکز برگزار می‌کنیم.» سرمربی تیم‌ملی کشتی آزاد درباره فاصله زمانی نزدیک مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی گفت: «ابتدا باید چرخه انتخابی تیم‌ملی را تکمیل کنیم. با توجه به زمان و ترکیب تیم ملی که پس از چرخه مشخص می‌شود می‌توان در این مورد صحبت کرد. مسابقات قهرمانی آسیا در مغولستان یک مرحله از چرخه است و در جام تختی مدال‌آوران جهانی نروژ به‌جز طلایی‌ها اضافه می‌شوند. بعد از آن می‌توانیم تصمیم بگیریم چه کاری برای ورزش کشور به صلاح است. ما سعی می‌کنیم بهترین تصمیم را بگیریم تا نتیجه‌ای که حاصل می‌شود سبب خوشحالی مردم شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید