• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 156974
+
-

سیاسی‌ترین قرعه تاریخ

بررسی گروه‌بندی قرعه‌کشی جام جهانی2022 نشان می‌دهد ایران در مقایسه با سایر تیم‌های آسیایی در گروهی نسبتاً ساده اما تنش‌زا افتاده است

سیاسی‌ترین قرعه تاریخ

قرعه‌کشی جام جهانی2022 را که جمعه‌شب در قطر برگزار شد، حتما دنبال کرده و احتمالا از قرعه نه‌ سخت و نه آسان ایران خوشحال شده‌اید. بد نیست گروه به گروه نکته‌ها و آمارهایی را با هم مرور کنیم. اول اینکه آلمان چون در سبد دوم قرار داشت، در هر گروهی می‌افتاد آن گروه را به گروه مرگ تبدیل می‌کرد، البته غیر از گروه اول که قطر میزبان به‌عنوان تیم حاضر در سبد اول در آن جای داشت. قرعه مرگ به نام اسپانیا افتاد تا با آلمان ترسناک روبه‌رو شود. فرانسه که مدافع عنوان قهرمانی است، گروه نسبتا ساده‌ای نصیبش شد؛ البته نه به سادگی گروه آرژانتین یا انگلیس و حتی پرتغال. فرانسه پرستاره باید از آمار دوره‌های اخیر و نگون‌بختی مدافعان عنوان قهرمانی بترسد. از جام جهانی‌۲۰۰۲ تا‌کنون، قهرمانان دوره گذشته جام جهانی موفق به صعود از گروه خود نشده‌اند و تنها برزیل (قهرمان جام‌جهانی‌۲۰۰۲) توانسته از گروه خود در جام جهانی‌۲۰۰۶ بالا بیاید؛ ۱۹۹۸: فرانسه حذف در مرحله گروهی ۲۰۰۲ در رقابت با سنگال، اروگوئه و دانمارک، ۲۰۰۶: ایتالیا حذف در مرحله گروهی‌۲۰۱۰ در رقابت با اسلواکی، نیوزیلند و پاراگوئه، ۲۰۱۰: اسپانیا حذف در مرحله گروهی‌۲۰۱۴ در رقابت با هلند، شیلی و استرالیا، ۲۰۱۴: آلمان حذف در مرحله گروهی ۲۰۱۸ در رقابت با سوئد، مکزیک و کره‌جنوبی. جالب اینکه هر 4‌قهرمان دوره‌های قبلی در دوره بعد در گروه‌هایی بسیار ساده قرار داشتند و از راهیابی به مرحله حذفی باز‌ماندند.

مسی و رونالدو
با پیروزی 2بر صفر پرتغال در پلی‌آف برابر مقدونیه شمالی، کریستیانو رونالدو هم در کنار مسی و آنتونیو کارباخال، لوتار ماتئوس، بوفون و رافا مارکس به تنها بازیکنان تاریخ تبدیل خواهند شد که در 5دوره جام جهانی حضور داشته‌اند؛ البته به شرطی که هر دو در آستانه جام جهانی دچار آسیب‌دیدگی نشوند. مسیر آرژانتین و پرتغال به‌گونه‌ای است که تا فینال به‌هم نمی‌خورند. آیا این جادو رخ خواهد داد و این دو در آخرین جام جهانی خود فینالیست می‌شوند؟

گران‌ترین تیم
در سایت ترانسفرمارکت ارزش بازیکنان حال حاضر تیم ملی ایران 78میلیون یورو تخمین زده شده که غیر از کره‌جنوبی از بقیه تیم‌های آسیایی بالاتر است و ارزش کره به‌خاطر سون هیونگ مین، از ایران بیشتر شده. گران‌ترین تیم حاضر در جام جهانی تیم همگروه ایران یعنی تیم پرستاره انگلیس است که شاید بتوان گفت پرستاره‌ترین تیم تاریخ خود را در اختیار دارد. براساس ادعای ترانسفرمارکت، انگلیس یک‌میلیارد یورو می‌ارزد. تیم‌های پرستاره دیگر نظیر برزیل، پرتغال، آلمان، اسپانیا، و بالاتر از آنها فرانسه، همگی زیر یک میلیارد ارزش دارند. شاید اگر رونالدو و مسی جوان‌تر بودند، لقب گران‌‌ترین تیم به یکی از این دو تیم می‌رسید.

آسیایی خوشبخت
ایران در میان تیم‌های آسیایی در بهترین گروه قرار گرفت. وضعیت ژاپن از همه بدتر است. ژاپنی‌ها در گروه مرگ در کنار اسپانیا و آلمان و البته یک حریف ساده که برنده پلی‌آف کاستاریکا- نیوزیلند است، حضور دارند. خود قطر میزبان برخلاف میزبان‌های ادوار قبلی قرعه نسبتا سختی دارد؛ جایی که باید با سنگال قهرمان آفریقا، هلند و اکوادور چغر رقابت کند. تیم متحول‌شده عربستان با هروه رنان نسبت به ژاپن و قطر قرعه ساده‌تری داشت و با آرژانتین، مکزیک و لهستان افتاد. البته این دومین قرعه سخت آسیایی‌هاست. کره‌جنوبی در گروه آخر با پرتغال، اروگوئه تضعیف‌شده و غنا بازی می‌کند که این هم ساده نیست و اگر از بین امارات یا استرالیا یکی به جام جهانی راه یابد، با فرانسه و دانمارک و تونس همگروه می‌شود که باز هم ساده نیست اما از قرعه ژاپن بهتر است.

آمریکا تنها 2بار با تیم‌های آسیایی در جام جهانی دیدار داشته و هرگز موفق به کسب پیروزی نشده است تا آسیا تنها قاره‌ای باشد که آمریکا با وجود بازی مقابل نمایندگان این قاره، موفق به کسب پیروزی نمی‌شود؛ شکست 2 بر یک مقابل ایران (۱۹۹۸) و تساوی یک-یک با کره‌جنوبی (۲۰۰۲).

ایران  دومین حریف آسیایی انگلیس در جام‌های‌جهانی خواهد بود. انگلیس پیش از این در جام‌جهانی‌1982 اسپانیا به مصاف کویت رفت و موفق شد این تیم را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید