• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15697
+
-

سخنگوی دولت در بازدید از طرح‌های مهار کانون‌های ریزگرد:

100میلیون دلار برای مهار کانون‌های گردوغبار درخوزستان درنظر گرفته شد

ریزگرد
100میلیون دلار برای مهار کانون‌های گردوغبار درخوزستان درنظر گرفته شد

مهار ریزگردهای خوزستان وارد مرحله جدیدی شد. آنطور که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است: در سال‌جاری 100میلیون دلار برای تکمیل اقدامات درنظر گرفته شده است.

پیش از این مسئولان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که مسئولیت اجرایی مهار کانون‌های گردوغبار کشور را برعهده دارند همواره کمبود اعتبار را یکی از مهم‌ترین موانع مهار گردوغبار اعلام می‌کردند.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، محمدباقر نوبخت پنجشنبه گذشته در بازدید از اقدامات انجام شده در طرح ملی مهار کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز گفت: بعد از بحرانی شدن مسئله ریزگردها، فعالیت‌ها طبقه بندی و قرار بر این شد که این معضل در مناطق فوق بحرانی از طریق نهالکاری رفع شود که تا امروز بخش زیادی از کار انجام شده است. به گفته او، مناطق بحرانی تولید گردوغبار 42هزار هکتار برآورد شده بود که تا به امروز در 35هزار هکتار آن اقدام عملی صورت گرفته است.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه 100میلیون دلار برای تکمیل کار در سال‌جاری درنظر گرفته شده است، اظهار امیدواری کرد که پس از مهار کانون‌های فوق بحرانی تولید ریزگرد، مناطق بحرانی در دستور کار قرار گیرد تا از مشکلات ناشی از گردوغبار در خوزستان کاسته شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیگیری موضوع مالچ پاشی در سفر رئیس‌جمهوری افزود: در سال گذشته 15هزار هکتار مالچ پاشی برای تثبیت شن‌های روان انجام شده است و امیدواریم در این زمینه هم مشکلات کمتر شود.
 


ضرورت مالچ پاشی در 100هزار هکتار بیابان

 رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم ضمن بازدید از عملیات مقابله با بیابان‌زایی و تثبیت شن‌های روان در اهواز، دشت آزادگان، شوش و حمیدیه گفت: در شهرستان‌های اهواز، دشت آزادگان، حمیدیه و شوش ۱۰۰ هزار هکتار بیابان داریم که نیاز به مالچ پاشی دارند. خلیل آقایی تصریح کرد: با این روند اگر بخواهند هر سال ۲۰ هزار هکتار مالچ پاشی کنند 5سال زمان می‌برد تا همه این عرصه‌ها مهار شود ولی اگر اعتبارات مقابله با ریزگرد‌ها تأمین شود و کمک و مساعدت استانداری هم باشد کار زودتر تمام می‌شود، البته از مجلس تشکر می‌کنیم که باعث شد مالچ به‌صورت رایگان در اختیار سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار بگیرد.

او گفت: از آبان 1396تا‌کنون 15هزار هکتار مالچ پاشی به همراه 10هزار نهالکاری در کانون‌های فوق بحرانی فرسایش بادی خوزستان اجرا شده است.

خلیل آقایی در بازدید از ۱۷ هزار هکتار جنگل کاری مشارکتی غرب کرخه که با هدف تثبیت ماسه‌های روان صورت گرفته است، با ابراز خرسندی از این اقدام تأکید کرد: این الگوی کاری در سایر مناطق استان نیز باید پیگیری و نهادینه شود.

 آقایی با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی در زمینه مبارزه و مهار ریزگردها به سازمان جنگل‌ها ومراتع اختصاص داده شده و همه اعتبارات ۱۵۰ میلیون دلار مصوب شده، تأکید کرد:همه این اعتبارات صرف مهار بیابان‌زایی و مقابله با کانون‌های گردوغبار می‌شود.

 رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: البته سال‌های گذشته ۶ استان دیگر از این اعتبارات بهره می‌بردند اما ۱۵۰ میلیون دلار مصوب مجلس، مختص مقابله با ریزگردها در خوزستان است؛ البته این اعتبارات هنوز توزیع نشده و تخصیص نیافته است.



ضعیف عمل کردیم

آقایی با اشاره به طرح نهالکاری کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد شرق اهواز گفت: ما در این منطقه ضعیف عمل کردیم و نیازمند حضور مردم در این عرصه هستیم برهمین اساس، باید فضایی را به‌وجود بیاوریم که مردم احساس مالکیت کنند تا هم نهالکاری کرده و هم درآمد اقتصادی برای خودشان فراهم کنند. آقایی تأکید کرد: اگر این فضا را فراهم کنیم و این عرصه‌ها را به‌صورت 30ساله در اختیار آنها قرار دهیم می‌توانند به‌صورت‌های مختلف از آن استفاده کنند، ضمن اینکه کشاورزان غیربومی به اینجا آمده و فرهنگی را ایجاد کرده‌‌اند و بومیان هم علاقه‌مند و درگیر این بحث‌ها شده‌اند. وی بیان کرد: از همکاران‌مان در منابع طبیعی خواسته‌ایم که عرصه‌های طبیعی و اراضی ملی که بیابان هستند برای ایجاد پوشش گیاهی و فضای سبز در اختیار مردم قرار داده شود.

 رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به سؤالی درخصوص تعیین و تخصیص حقابه برای طرح نهالکاری کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد شرق اهواز بیان کرد: دنبال این نیستیم که برای تأمین حقابه طرح نهالکاری از کسی آب بگیریم، اگر آب موجود است از آن استفاده می‌کنیم یا طی 2سال که نهال تثبیت می‌شود به طرق مختلف آب آن را تأمین می‌کنیم. آقایی تأکید کرد: ما در طرح نهالکاری کانون‌های فوق حاد ریزگرد شرق اهواز مثل زراعت دنبال حقابه دائمی نیستیم و آنچه برای ما اهمیت دارد پوشش گیاهی است.



 ضرورت دیپلماسی برای مهار ریز‌گردها

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشورهم گفت: درخصوص منشأ داخلی ریز گردها اقداماتی مانند آبگیری هورالعظیم انجام‌شده اما درباره منشأ خارجی باید منتظر دیپلماسی قوی منطقه‌ای باشیم.

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با مهر، درباره مشکلات ریز‌گردها و خشکسالی در آستانه فصل گرما، تصریح کرد: براساس مصوبه هیأت دولت، مهار ریزگردها به سازمان حفاظت محیط‌زیست محول شده که با همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و جهادکشاورزی در حال انجام اقداماتی است که ازجمله آنها می‌توان به برنامه «عمل» اشاره کرد که مطالعات آن در ۱۶ استان به اتمام رسیده است. وی افزود: برای حل مشکل ریز‌گردها در خوزستان، کانال آبرسانی به طول ۴۸ کیلومتر احداث‌شده و عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده و درختچه‌های متناسب با محیط توسط آن آبیاری می‌شود. امیدواریم با توجه به اقداماتی که صورت گرفته و همچنین آبگیری هورالعظیم بخش زیادی از منشأ ریز‌گرد در داخل کشور کاهش پیدا کند.

معاون وزیر کشور بابیان اینکه بخش خارجی منشأ ریزگردها کماکان مشکلاتی را برای ایران اسلامی ایجاد کرده است، تأکید کرد: امروز در عرصه بین‌المللی ما نیازمند دیپلماسی فعالی برای متقاعد کردن کشورهای منطقه در راستای راهکارهای کاهش ریز‌گردها هستیم تا بتوانند کنسرسیومی را در مجامع بین‌المللی ایجاد کنند که امیدواریم این اقدامات باعث کاهش آلام مردم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید