• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 156960
+
-

3چهره جنجالی شروع سال

قرن جدید برای فوتبال ایران  پرهیاهو آغاز شد؛ چه کسانی بیشتر در بورس بودند؟


بهروز رسایلی

روزهای آغازین سال1401 برای فوتبال ایران بسیار پرخبر بود که خب بخشی از آن هم مربوط می‌شد به برگزاری آخرین مسابقات تیم ملی در مرحله انتخابی جام‌جهانی. در طول تعطیلات نوروز، خبرها و خبرسازان زیادی داشتیم که احوالات 3 تن از مهم‌ترین آنها را مرور می‌کنیم.

  دراگان اسکوچیچ؛ فصل تردید
یکی از پرتکرارترین اسامی در نخستین نوروز قرن جدید، نام مربی کروات تیم ملی بود. از لحظه اولی که اسم اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی ایران اعلام شد، موج بزرگی از مخالفت‌ها با این انتخاب شکل گرفت. با وجود این نتایج تیم ملی آنقدر درخشان و خارق‌العاده بود که برای منتقدان چاره‌ای جز سکوت باقی نمی‌ماند. اسکوچیچ جهنم مرحله پیش‌مقدماتی را به بهشت تبدیل کرد و پس از آن در مرحله نهایی انتخابی، سریع‌ترین و پرامتیازترین صعود تاریخ تیم ملی به جام‌جهانی را رقم زد. آتش انتقادات زیر خاکستر رفت، اما خاموش نشد. شکست 2 بر صفر برابر کره‌جنوبی بهترین فرصت بود تا این آتش دوباره زبانه بکشد و همه‌‌چیز را بسوزاند. حجم انتقادها باورنکردنی بود. خود اسکوچیچ هم که غافلگیر شده بود، در واکنش به این موج بزرگ گفت: «2سال منتظر شکست تیم من بودند. خوشحالم که منتقدانم فرصتی برای حرف زدن پیدا کردند.» تیم ملی البته در شرایط عجیبی به کره باخت. غیبت چندین مهره کلیدی مثل مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، سعید عزت‌اللهی، صادق محرمی و نیز مصدومیت شجاع خلیل‌زاده در نیمه اول کار ما را سخت کرد، اما سبک بازی ایران هم واقعا بد بود و همه را نگران کرد. شکست سئول این تردید را به‌وجود آورد که تیم ملی در مقابل رقبای بزرگ در جام‌جهانی چه عملکردی خواهد داشت؟ مبادا آبروریزی شود؟ این باخت همچنین جایگاه به ظاهر تثبیت‌شده دراگان اسکوچیچ را هم بار دیگر متزلزل کرد. آیا ما با همین مربی کروات راهی جام‌جهانی خواهیم شد؟ 

  علی دایی؛ جنجال یک توییت
علی دایی به 2 دلیل در تعطیلات نوروز خبرساز شد. دلیل دوم و کم‌اهمیت‌تر مربوط می‌شد به حضور شهریار در مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی2022. خب البته این اتفاق باشکوهی است، اما به حضور دایی در چنین مراسم‌هایی عادت دیرینه داریم. دلیل اول اما خیلی جنجالی‌تر از این حرف‌ها بود. بعد از شکست تیم ملی کشورمان برابر کره‌جنوبی در سئول، احمدرضا براتی از اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال با انتشار یک پیام در توییتر علی دایی را گزینه ایده‌آل برای هدایت ایران در جام‌جهانی معرفی کرد. این موضع‌گیری صریح و غیرمنتظره که با توجه به جایگاه حقوقی براتی بسیار «عجیب» بود، کلی سروصدا به پا کرد و عمده مخاطبان به مخالفت با آن برخاستند. جالب اینجاست که حتی طیف تندروی منتقد دراگان اسکوچیچ هم حاضر نبود در این ماجرا به سمت علی دایی متمایل شود. به ‌هرحال دایی به‌عنوان سرمربی، مخصوصا در تیم ملی سوابق بحث‌برانگیزی دارد و با وجود مقبولیت عمومی بالای او، افکار عمومی مایل نیست شهریار را دوباره در این مسند ببیند. در نتیجه فدراسیون موضع عضو هیأت‌رئیسه را «شخصی» دانست و از اسکوچیچ حمایت کرد. کسی چه می‌داند؟ شاید حتی روح دایی هم از طرح اسمش به این منظور بی‌خبر بوده است.

  یحیی گل‌محمدی؛ آخرین قهر؟
دیگر چهره خبرساز سال نو هم یحیی گل‌محمدی بود. سرمربی پرسپولیس که در روزهای پایانی سال برای چندمین بار از سمتش استعفا داد، مطابق انتظار در میانه‌های تعطیلات نوروزی به تمرینات سرخپوشان بازگشت. حالا دیگر قهر و آشتی‌های یحیی برای خود هواداران پرسپولیس هم کلافه‌کننده شده است. شاید به همین دلیل بود که این بار شایعاتی در مورد جانشین او هم مطرح شد. حرف و حدیث‌ها حکایت از آن داشت که پیشنهاد سرمربیگری پرسپولیس به علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا، 2 اسطوره سرخ‌ها ارائه شده، هرچند باشگاه این موضوع را تکذیب کرد و خود یحیی دوباره به تیم برگشت. به‌هرحال گل‌محمدی کار سختی دارد و حتی تیم او در طول همین تعطیلات در یک بازی تدارکاتی بدون ملی‌پوشانش با 3گل برابر تیم ملی امید شکست خورد. همچنین حکم کمیته انضباطی در مورد رفتارهای گل‌محمدی در داربی تهران هم در راه است. در مجموع شاید هفته‌های پیش رو، برای سرمربی پرسپولیس سرنوشت‌سازتر از حد تصور باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید