• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 156940
+
-

لبخند شهر به ماه مهمانی خدا

مدیریت شهری از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی برای تحقق پویش «لبخند دل‌ها» در بهار قرآن استفاده می‌کند

گزارش
لبخند شهر به ماه مهمانی خدا

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

«لبخند بسازیم» عنوان پویشی است که توسط اداره کل فرهنگی شهرداری تهران با رویکرد ایجاد نشاط اجتماعی، افزایش حس همدلی و نوعدوستی راه‌اندازی شده و از امروز به ‌مرور اجرا می‌شود؛ پویشی که به ‌مناسبت شروع ماه مبارک رمضان با عنوان «لبخند دل‌ها» به اجرا در می‌آید. این طور که مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران اعلام می‌کند از طریق این پویش، شهروندان با سبک زندگی قرآنی آشنا می‌شوند و با برپایی سفره‌های افطاری ساده در بوستان‌ها و مناطق کم‌برخوردار، حس برابری، برادری و یکدلی را تجربه خواهند کرد. به گزارش همشهری، امسال تقارن نخستین روزهای سال جدید با ماه رمضان، مسئولان حوزه فرهنگی را بر آن داشته تا برای 2بهار (بهار طبیعت و بهار قرآن) برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشند.
از این‌رو برنامه‌های نوروزی حوزه فرهنگی شهرداری تهران که در قالب «لبخند بهار» به اجرا درآمد، اکنون با آغاز بهار قرآن، نه‌تنها پایان نمی‌یابد بلکه با نام «لبخند دل‌ها» همراه با برنامه‌های مربوط به ماه مبارک تداوم می‌یابد. محمد حسن جعفرزاده، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری این برنامه‌ها را تشریح و عنوان کرد: «ترویج سبک زندگی قرآنی اهم برنامه ماه رمضان است که در قالب «رنگین‌کمان لبخند» به سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی از منظر قرآن کریم می‌پردازد.» او با اشاره به سایر برنامه‌ها گفت: «برگزاری مسابقات خانوادگی، جنگ شادی، برپایی محافل انس با قرآن، برگزاری مراسم سخنرانی و... را در قالب پویش لبخند دل‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم که در مساجد، بوستان‌ها و میدان‌های اصلی شهر با حضور هنرمندان و مشارکت مردم اجرا می‌شوند. همچنین تصمیم داریم از طریق برپایی سفره‌های افطاری ساده در بوستان‌ها و مناطق کم برخوردار توسط خود مردم، فرصتی فراهم کنیم تا شهروندان از طریق مهربانی و دستگیری از نیازمندان به گسترش لبخند رضایت در جامعه کمک کنند.» به‌گفته مدیرکل اداره فرهنگی شهرداری تهران برنامه‌های ورزشی هم با عنوان «رمضان ورزشی» به همت سازمان ورزش شهرداری تهران در قالب همایش بزرگ ورزشکاران باستانی و زورخانه‌ای و جشنواره تفریحی - ورزشی اجرا می‌شوند. جام گل کوچک مساجد، جام فوتسال همبستگی، جام محلات (بسکتبال خیابانی، والیبال خیابانی و...) ویژه آقایان، مسابقات والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، برای معلولان و جام بدمینتون مادر و دختر، جام بسکتبال 3نفره و جام والیبال همیاری هم ویژه بانوان پیش‌بینی شده است.

ترویج سبک زندگی در 3سطح
تحول فرهنگی پایتخت از منظر سبک زندگی ایرانی- اسلامی رویکردی است که امسال در دستور کار اداره کل فرهنگی شهرداری تهران قرار دارد و به‌گفته جعفرزاده این رویکرد جز با مشارکت و همراهی شهروندان محقق نخواهد شد. مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در 3سطح شهروندی (اجتماعی)، خانوادگی و فردی، مورد توجه قرار گیرد، تأکید کرد: «سبک زندگی شهروندی مربوط به رعایت حقوق شهروندی است که با تولید محتواهای فرهنگی در حوزه‌های مختلف مانند پسماند و ترافیک و... شهروندان به رفتارهای صحیحی چون تفکیک پسماند از مبدأ و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی ترغیب می‌شوند. در سبک زندگی خانوادگی هم مردم با مباحثی چون ترویج ازدواج، ستایش مادری، افزایش تعلقات خانوادگی و... آشنا خواهند شد و در نهایت هم رفتارهای معنوی و اخلاق‌مدار مانند کاهش دروغ و غیبت و... در سبک زندگی فردی ترویج می‌شود.»

ایجاد باشگاه‌های اجتماعی مخاطب پایه
امسال شهرداری تهران قصد دارد با تشکیل باشگاه‌های مختلف اجتماعی همچون باشگاه نوجوانان و جوانان، هنرمندان و... خدمات مطلوبی به مخاطبان تخصصی (خاص) ارائه دهد. مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با بیان این مطلب گفت: «از طریق این رویکرد پاتوق‌هایی برای برگزاری دورهمی‌های مخاطب‌محور راه‌اندازی می‌شود و اقشار تخصصی می‌توانند در این فضاها به تبادل نظر و تجربه بپردازند و از طریق همین دورهمی‌ها مسائل اقشار مختلف اعم از نوجوانان، جوانان، مادران، سالمندان و... شناسایی و با مشارکت اعضای باشگاه بخشی از دغدغه‌ها حل می‌شود.»

ساخت رؤیا برای افزایش مشارکت شهروندان
رویکرد دیگر شهرداری تهران توجه به رویاپردازی شهری است و در این طرح تلاش می‌شود با مشارکت مردمی و از طریق دریافت ایده‌ها و پیشنهادها، زمینه تحقق رؤیای شهروندان فراهم شود؛ به‌عنوان مثال در پویش «چهلچراغ مادری» روی موضوع تبدیل تهران به شهری مطلوب برای مادران از طریق برگزاری رویدادهای خلاقانه و ساخت رؤیای شهر مادری تمرکز شده است.

مکث
مهمانی روزه‌اولی‌ها در ماه مهربانی

پویش «ماه مهربانی» با هدف ایجاد شادی و نشاط معنوی در خانواده و تکریم و تشویق دختران روزه اولی راه‌اندازی شد. به‌گزارش همشهری، امسال اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در راستای وظایف فرهنگی و مسئولیت اجتماعی خود با راه‌اندازی این پویش برنامه‌های متنوعی را در2 بخش برای مخاطبان برگزار می‌کند. به‌گفته مریم اردبیلی، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران، مخاطبان بخش اول، دختران روزه‌اولی هستند که برای آنها مسابقاتی با عناوین «بازی و سرگرمی در خانه»، «سفره افطار با میزبانی من و مادرم» و «نیایشگاه کوچک من»، پیش‌بینی شده است. بخش دوم این پویش هم به دختران نوجوان 10تا 15سال اختصاص دارد که در 3چالش «روایت ماه مهربانی»، «ماه مهربانی در محله ما» و «آیات بهاری»، با هم رقابت می‌کنند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی farhangi.tehran.ir مراجعه کنند.

ساعت کار میادین میوه و تره‌بار اعلام شد
262میدان و بازار میوه و تره‌بار تهران آمادگی لازم برای استقبال از ماه مبارک رمضان پیدا کرده‌اند. این در حالی است که مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران نیز از افزایش نظارت بر این بازارها در طول ماه مبارک خبر داده است. ایوب فصاحت با تأکید بر لزوم توجه به رفتار شایسته و توأم با حُسن خُلق کارکنان میادین و بازارهای میوه و تره‌بار با عموم شهروندان ازجمله روزه‌داران عزیز، گفت: «اگرچه به همکاران خود اعتماد داریم، اما به‌منظور افزایش اطمینان خاطر مردم عزیزمان از آغاز ماه مبارک رمضان، نظارت بر فعالیت میادین و بازارهای میوه و تره‌بار افزایش می‌یابد.» او بر انجام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مسئول برای تأمین کالاهای تنظیم بازار، مواد پروتئینی، برنج و دیگر محصولات مورد نیاز مردم تهران در ماه مبارک رمضان، تأکید و خاطرنشان کرد: «به‌منظور تأمین اقلام و کالاهایی همچون خرما، قند و شکر، روغن، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات که مصرف آنها در این ایام افزایش می‌یابد، از قبل پیش‌بینی کرده‌ایم و مراجعه‌کنندگان و روزه‌داران عزیز می‌توانند این محصولات و سایر ملزومات مورد نظر خود را از این مراکز تهیه کنند.» میادین میوه و تره‌بار در ایام ماه مبارک رمضان، روزهای شنبه تا پنجشنبه صبح‌ها از ساعت 8 تا 13 و عصرها از ساعت 15 تا 19 و 30دقیقه و روزهای جمعه نیز از ساعت 8صبح تا 13ظهر، باز بوده و آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید