• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156879
+
-

نقد خبر/مقدمه نجات صنعت خودرو

  خبر: خودروی شاهین از تولیدات جدید شرکت خودروسازی سایپا در بورس‌کالا پذیرفته شد. قرار است حداقل ۸۰ درصد تولید سالانه شاهین از طریق بورس‌کالا عرضه شود و بعد از آن درباره عرضه سایر تولیدات این شرکت تصمیم گرفته شود.
  نقد: سرانجام پس از مدت‌ها، خودرو در بورس‌کالا پذیرش شد، این اقدام می‌تواند به تحول در صنعت خودروسازی منجر شود و زمینه رشد تولید و افزایش کیفیت خودرو‌ها‌ را فراهم کند. یکی از مهم‌ترین مشکلات فعلی خودرو‌سازان قیمت‌گذاری دستوری است که موجب شده آنها نتوانند محصولات خود را به قیمت واقعی در بازار بفروشند. این روند موجب شده رقم زیان انباشته شرکت‌های خودرو‌ساز از مرز100هزار میلیارد تومان عبور کند. این زیان انباشته به تضعیف مالی صنعت خودرو‌‌ منجر شده و امکان هرگونه افزایش تولید و تلاش برای ارتقای کیفیت را از آنها سلب کرده است.
اکنون اما با عرضه خودرو در بورس‌کالا شرکت‌های خودرو‌ساز از طرفی از معافیت مالیاتی 10درصدی برخوردار می‌شوند و از طرف دیگر سود ناشی از اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه به‌جای واسطه‌ها و دلالان، به ‌حساب خود آنها واریز خواهد شد؛ این موضوع می‌تواند توان مالی صنعت خودرو‌سازی را در مواجهه با بحران‌ها افزایش دهد. نکته حائز اهمیت این است که با عرضه خودرو در بورس‌کالا، فروش خودرو با قرعه کشی حذف می‌شود، قیمت‌ها مطابق با مکانیزم‌های بازار و در شرایطی عادلانه تعیین خواهد شد و خریداران هم در یک فرایند منصفانه محصول خود را خریداری می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید