• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156877
+
-

تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در 9ماه امسال 3.4درصد بیشتر شد

نشانه‌های بازگشت صنایع بزرگ به مدار رونق

آمار
نشانه‌های بازگشت صنایع بزرگ به مدار رونق

اقتصاد ایران از 4سال پیش زیر ضرب تحریم و مشکلات ساختاری و مالی قرار داشته و صنایع همچنان با محدودیت‌های جدید در تولید و فروش روبه‌رو هستند؛ اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در 9ماه امسال، روند تولید صنایع بزرگ رو به رشد داشته و درمجموع 3.4درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.
به گزارش همشهری، کارگاه‌های بزرگ صنعتی (دارای 100نفر کارکن و بیشتر) در فصل تابستان امسال به‌دلیل قطعی برق با افت 1.4درصدی تولید مواجه شدند؛ اما آمارها حاکی از این است که در فصل پاییز مجال مناسبی برای افزایش تولید آنها مهیا شده و 6.4درصد بیش از پاییز سال قبل تولید کرده‌اند. این میزان رشد نسبت به فصل بهار امسال نیز 5.5درصد بیشتر است و می‌تواند نشانه بازگشت این صنایع به دوره رونق تولید باشد. با توجه به اینکه قریب به 70درصد از ارزش‌افزوده بخش صنعت به عملکرد تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی اختصاص دارد، رشد محقق شده شاخص تولید کارگاه‌های مزبور در 9ماهه سال‌جاری نقش مهمی در رشد 3.6درصدی ارزش‌افزوده بخش صنعت در این دوره و به‌نوبه‌خود بر عملکرد رشد 4.1درصدی اقتصاد ایران در 9ماهه امسال داشته است.
بررسی عملکرد رشد شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ به تفکیک رشته فعالیت‌های صنعتی نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، از مجموع 24گروه اصلی، 18گروه با ضریب اهمیت 67درصدی از شاخص کل، رشد مثبت تولید را نسبت به فصل مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند و فقط رشد 6گروه منفی یا صفر بوده است. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی، مهم‌ترین رشته فعالیت‌هایی که بیشترین سهم را در رشد محقق شده شاخص تولید صنعتی در 9‌ماهه سال1400 داشته‌اند به‌ترتیب «تولید داروها و فرآورده‌های دارویی شیمیایی و گیاهی»، «صنایع تولید مواد غذایی»، «صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر»، «صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی» و «صنایع تولید ماشین‌آلات مولد و انتقال نیروی برق و دستگاه‌های برقی» هستند و در مقابل رشته فعالیت‌های «صنایع تولید فلزات اساسی»، «صنایع تولید محصولات کانی غیرفلزی» و «صنایع تولید محصولات رایانه‌ای، الکتریکی و نوری» بیشترین اثر کاهنده را بر رشد شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید