• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 24 اسفند 1400
کد مطلب : 156683
+
-

گرسنگی، مردم را در تونس به خیابان‌ها کشاند

آفریقا
گرسنگی، مردم را در تونس به خیابان‌ها کشاند

هزاران نفر در تونس، در اعتراض به افزایش گرسنگی و فقر در این کشور به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت قیس سعید فریاد زدند.
به گزارش العربی الجدید، این معترضان که از هواداران حزب مخالف دولت بودند، علیه مصادره قدرت توسط رئیس‌جمهور فعلی این کشور هم شعار دادند.
در برخی پلاکاردهایی که مردم در دست گرفته بودند، این شعارها نوشته شده بود: «فقر افزایش یافته است»، «قحطی در راه است».
معترضان همچنین پلاکاردهایی به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی در دست داشتند که روی آن نوشته بود: «تونس به پا خیز»، «تونس در آستانه فروپاشی است».
سعید ابتدای تابستان گذشته دولت مستقر در این کشور را برکنار و پارلمان را منحل کرد و بر اساس یک فرمان، خودش دولت را در اختیار گرفت. مردم که از ناکارآمدی و سوءمدیریت دولت پیشین به تنگ آمده بودند و مقامات دولت را عامل گرانی و تنگنای اقتصادی در کشورشان می‌دانستند، از این اقدام سعید استقبال کردند. در همان زمان اما بسیاری ازجمله کشورهای خارجی، درباره به خطر افتادن دمکراسی در خانه بهار عربی هشدار دادند. جنبش بهار عربی در سال2011 از تونس شروع شد و به کشورهای منطقه سرایت کرد.
اعتراض اخیر، به درخواست یکی از چهره‌های مخالف دولت برگزار شده است. او در جمع معترضان گفت: «دولت امروز از پیداکردن راه‌حل برای مردم تونس ناتوان شده است... اگر همچنان سکوت کنیم، کشورمان را از دست خواهیم داد.»
او دولت فعلی را نامشروع خوانده و خواستار برگزاری زودهنگام انتخابات شده است. براساس تصمیمات پیشین، قرار است انتخابات در انتهای پاییز برگزار شود.
دولت سعید در حالی از سوی معترضان به ناکارآمدی در اداره کشور متهم شده که خود او به همین بهانه دولت پیشین را منحل کرده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید