• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 23 اسفند 1400
کد مطلب : 156572
+
-

دیده‌بان حقوق بشر اعدام دسته‌جمعی در عربستان را محکوم کرد

خاورمیانه
دیده‌بان حقوق بشر اعدام دسته‌جمعی در عربستان را محکوم کرد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعدام دسته‌جمعی 81نفر از زندانیان در عربستان سعودی را محکوم کرد.
به‌گزارش خبرگزاری رویترز، سارا لی ویتسون، رئیس بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این‌باره گفت: «اعدام‌های دسته‌جمعی بی‌سابقه و همچنین محاکمه‌های ساختگی در عربستان سعودی، ادعاهای دروغین محمد بن سلمان را درخصوص اصلاحات در این کشور آشکار ساخته است.» او گفت: «احترام به محمد بن سلمان، او را گستاخ‌تر می‌کند. ازجمله اقدامات او کشتن ده‌ها شهروند در یک روز است.»
وزارت کشور عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که 81نفر را به جرم «افکار، خط‌مشی و عقاید انحرافی» اعدام کرده است. در این بیانیه، اسامی افراد اعدام شده و جرم‌های منتسب به آنها اعلام شده است. در میان این اسامی، نام 7تبعه یمنی و یک تبعه سوریه‌ای نیز به چشم می‌خورد. این اعدام‌ها در حالی انجام شده که مقام‌های سعودی سال گذشته با هیاهوی رسانه‌ای بسیار اعلام کردند که مجازات اعدام را به کلی کنار گذاشته‌اند.
طبق گزارش نهادهای حقوق بشری، تعداد اعدامی‌ها در عربستان در سال2021، 67مورد و در سال قبل از آن 27مورد بوده است. به اعتقاد فعالان حقوق بشری، افزایش ناگهانی اعدام‌ها، آن هم در یک روز، حکایت از رویکرد تازه عربستان در برخورد با مخالفان دارد. رژیم عربستان سعودی همواره، زندانیان سیاسی در این کشور را به اتهامات واهی ازجمله تروریسم، به جوخه اعدام می‌سپارد. شیخ «نمر باقر النمر»، روحانی برجسته شیعه عربستان یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی این کشور محسوب می‌شد که در سال1394 به‌اتهام انتقاد از آل‌سعود و اقدام علیه امنیت ملی این کشور اعدام شد.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه خود بار دیگر عربستان سعودی را به سرکوب فعالان حقوق بشر، منتقدان و مخالفان دولت متهم کرده است. بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری تاکنون بارها از سرکوب آزادی بیان، اعدام و زندانی کردن معترضان و فعالان حقوق بشری در عربستان انتقاد کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید