• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 23 اسفند 1400
کد مطلب : 156571
+
-

خارجی‌ها در دو سوی جبهه اوکراین

هم مسکو و هم کی‌یف به استفاده از نیروهای خارجی در نبرد اوکراین روی آورده‌اند و از داوطلبانی از اروپا و خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا استفاده می‌کنند

گزارش
خارجی‌ها در دو سوی جبهه اوکراین

جنگ اوکراین، از نگاه بسیاری، نه فقط نبرد مستقیم روسیه و اوکراین که تقابل مسکو و حامیانش با اوکراین و متحدان غربی این کشور است؛ این تقابل، حالا در روی زمین هم ابعادی فراتر از 2 کشور به‌خود گرفته است و تعداد قابل‌توجهی از نیروهای خارجی، از اروپا و آمریکا گرفته تا خاورمیانه، در 2 سوی جبهه به نیروهای نظامی یاری خواهند رساند.
داوطلبان خارجی، ابتدا برای کمک رسانی به اوکراین برای دفاع از خود در مقابل روسیه پا پیش گذاشتند و تا حالا هزاران نیروی خارجی برای جنگ در جبهه اوکراین داوطلب شده‌اند. روسیه هم3روز پیش مجوز استفاده از هزاران داوطلب خاورمیانه‌ای را در میدان نبرد با اوکراین صادر کرده است.
به گزارش گاردین، بسیاری از این نیروهای خارجی که به اوکراین آمده و یا برای این کار داوطلب شده‌اند، افرادی هستند که پیوندهای خانوادگی با اوکراین دارند. بقیه اما خارجی‌هایی با سابقه نظامی‌گری هستند که می‌خواهند در کنار ارتش اوکراین بجنگند.

لژیون بین‌المللی اوکراین 
این افراد، از کشورها و مناطق مختلف دنیا برای مبارزه در کنار ارتش اوکراین داوطلب شده‌اند. کانادا - که یک جامعه مهاجر بزرگ اوکراینی دارد- و آمریکا و انگلیس کشورهایی هستند که بیشترین داوطلبان را به اوکراین فرستاده‌اند و قرار است به‌زودی صدها کهنه‌سرباز دیگر از انگلیس به شرق اروپا بروند. دیگر داوطلبان عمده از کشورهای بالتیک و گرجستان به اوکراین می‌روند؛ گرجستان در سال 2008خود مورد حمله روسیه قرار گرفته بود. در تصاویری که از حضور نیروهای گرجستانی در اوکراین منتشر شده، وزیر دفاع سابق این کشور هم دیده می‌شود. در میان نیروهای انگلیسی هم بن گرانت، پسر یک نماینده محافظه‌کار مجلس حضور دارد. حتی چند داوطلب از کشورهایی مثل کلمبیا، ژاپن و جامائیکا هم به اوکراین رفته‌اند. این نیروهای خارجی، با بریگاد بین‌المللی جنگ‌های داخلی اسپانیا مقایسه می‌شوند. این تیپ که از روشنفکران چپ تشکیل شده بود، به‌عنوان واحدهای نظامی که توسط کمونیست‌ها ساماندهی شده بود، بین سال‌های 1936تا 1938از دولت جبهه مردمی اسپانیا در دومین جمهوری اسپانیا در جنگ‌های داخلی حمایت می‌کرد. 
تمامی افرادی که به اوکراین می‌روند، با دولت اوکراین قرارداد می‌بندند و بعد به اردوگاه‌های نظامی فرستاده می‌شوند تا توانایی حرفه‌ای آنها برای جنگیدن ارزیابی شود.

چراغ سبز پوتین
در آن سوی جبهه، روسیه هم به استفاده از نیروهای داوطلب روی آورده است و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور، خواستار استفاده از آنها شده است. پوتین اخیرا در یک جلسه شورای امنیت روسیه گفته است که نیروهای داوطلبی که می‌خواهند کنار نیروهای روس بجنگند باید اجازه این کار را دریافت کنند. ژنرال سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفته است که نزدیک به 16هزار داوطلب در خاورمیانه حاضرند در کنار نیروهای روس بجنگند. پوتین به وزیر دفاعش گفته است: «اگر افرادی هستند و می‌خواهند به میل خودشان و نه برای پول، به مردمی که در دونباس زندگی می‌کنند کمک کنند، باید به آنها چیزهایی که نیاز دارند بدهیم و کمک‌شان کنیم تا به منطقه نبرد بروند.» در مورد ملیت این افراد خبرهای ضد و نقیضی منتشر شده است.  آمریکا مدعی شده است که نیروهای مورد اشاره پوتین، نیروهای سوریه‌ای هستند اما این ادعا از سوی روسیه و سوریه ردشده است.

حرفه‌ای‌ها و آماتورها 
داوطلبانی که از کشورهای مختلف به اوکراین می‌روند از طیف وسیعی هستند؛ تکلیف کهنه‌سربازان و حتی نیروهای نظامی فعال غربی که معلوم است اما بسیاری از این داوطلب‌ها، سابقه نظامی‌گری ندارند و قبل از شروع فعالیت باید دوره‌های آموزشی ببینند. به همین‌خاطر است که آنها به محض ورود به اوکراین، به اردوگاه‌های آموزشی فرستاده می‌شوند تا اصول اولیه رزم انفرادی را بیاموزند. و تازه بعد از آن هم احتمالا بیشتر به‌عنوان نیروهای پشتیبانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت تا نیروهای اصلی رزمی. در مقابل اما نیروهایی که سابقه نظامی دارند، ارزش زیادی برای ارتش اوکراین دارند. آنها به خوبی جنگیدن را بلدند و بعد از ورود به اوکراین، خیلی زود و گاهی طی یک روز، خود را به خطوط نبرد می‌رسانند و سلاح به‌دست می‌گیرند. برخی از این افراد، نه نیروهای بازنشسته نظامی که نیروهای فعال نظامی هستند که با ترک خدمت خود در کشورهایشان، به سمت شرق اروپا روانه شده‌اند. در هفته اخیر وزارت دفاع انگلیس از ترک خدمت دست‌کم 4 سرباز خبر داده است. دولت وعده داده است درصورت بازگشت، آنها را در دادگاه نظامی محاکمه کند.
رویترز هم گزارش داده است که ده‌ها نیروی بازنشسته هنگ چتربازان انگلیس به اوکراین رسیده‌اند و قرار است صدها نیروی نخبه دیگر این هنگ هم خود را به اوکراین برسانند. یک سرباز سابق انگلیسی در این‌باره به گاردین گفته است: «آنها نیروهای به‌شدت آموزش دیده‌ای هستند که چندبار در میدان‌های نبرد بوده‌اند. جنگ اوکراین، به آنها این فرصت را داده است تا دوباره کاری که به خوبی بلدند را انجام دهند و بجنگند.»

نیروهای خارجی با حقوق ویژه
در کنار این نیروهای داوطلب، برخی پیمانکاران امنیتی آمریکایی و اروپایی برای اهداف خاصی با حقوق و مزایای بسیار مزدور حرفه‌ای استخدام می‌کنند. این نیروها برای کمک به خروج امن خانواده‌های اوکراینی از مناطق نبرد به‌کار گرفته ‌می‌شوند و حقوق آنها، به گزارش بی‌بی‌سی، ‌ممکن است به روزی 2هزار دلار و پاداش‌های کلان برسد. این شرکت‌های پیمانکاری گفته‌اند که تقاضا بسیار بالاست. قراردادهای همکاری شرکت‌ها، بسته به ماموریتی که دارند، بین 30هزار تا 6میلیون دلار است. بالاترین رقم‌ها را خانواده‌هایی پرداخت می‌کنند که می‌خواهند همگی با هم از اوکراین به مناطق امن خارج از این کشور برده شوند. نیروهایی که در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند، عموما نیروهای نظامی بازنشسته از کشورهای مختلف هستند که توانایی جنگیدن و کشتن دارند.

مکث
خط خبر

  مقامات اوکراینی از بمباران یک پایگاه این کشور در نزدیکی مرز لهستان توسط جنگنده‌های روس خبر داده‌‌ و اعلام کرده‌اند 45نفر در این حمله کشته شده‌اند. به‌گفته آنها، بیش از 30موشک به این پایگاه آموزشی شلیک شده است. 134نفر هم در این حمله مجروح شده‌اند.
  مردم در کی‌یف به تکاپو افتاده‌اند با نزدیک‌تر شدن نیروهای زمینی روسیه به این شهر، آن را ترک کنند. نیروهای روس با مرکز شهر، تنها 25کیلومتر فاصله دارند.
  آمریکا گفته است که 200میلیون دلار تسلیحات ازجمله سلاح‌های ضدتانک و ضدهواپیما به اوکراین خواهد فرستاد.
  ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که تا حالا هزار و 300نیروی اوکراینی در نبرد کشته شده‌اند.
  منابع خبری از زندگی سخت مردم در ماریوپل خبر داده‌اند؛ سرمای سخت‌، قطع برق و کمبود غذا، همزمان با پیشروی روس‌ها، زندگی را بر مردم تنگ کرده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید