• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 22 اسفند 1400
کد مطلب : 156360
+
-

قزوین قابلیت توریسم درمانی را دارد

قزوین شاهراه نیمی از استان‌های کشور است اما از این فرصت در جذب توریسم درمانی استفاده نمی‌کند

پیگیری
قزوین قابلیت توریسم درمانی را دارد

حمیده پازوکی - خبرنگار

بهره ‎مندی از قابلیت‎های اقتصادی صنعت گردشگری یکی از موارد جذاب برای بخش‌های دیگر ازجمله حوزه سلامت است؛ موضوعی که آن را با عنوان توریسم‎درمانی می‎شناسند و در بسیاری از استان‌ها مانند فارس سال‌ها سابقه دارد. استفاده از این امکان بارها برای قزوین هم مطرح و موضوعاتی مانند ساخت شهرک سلامت برای رسیدن به این منظور از سوی بخش دولتی و خصوصی این استان پیگیری شده است، اما این استان در شاهراه ارتباطی شمال کشور هنوز از این امکان محروم است. هرچند ظرفیت‌های سیستم درمان قزوین که در جمع 5 استان کم‎برخوردار امکانات درمانی کشور قرار دارد نیز پاسخگوی چنین طرحی نیست.

شهرک سلامت در انتظار ساخت
شهرک‌های سلامت یکی از پروژه‌های بزرگ توسعه‎ای از سوی بخش خصوصی هستند که زمینه اشتغال در حوزه توریسم‌درمانی و بهبود سیستم درمان را نیز فراهم می‌کنند. مشهد، تهران، کرج، اهواز و قزوین شهرهایی هستند که در سال‌های گذشته ساخت شهرک سلامت آنها کلید خورده، اما این طرح هنوز در قزوین معطل است. ساخت شهرک سلامت قزوین سال 95و هم‎زمان با استان قم آغاز شد، اما پیشرفت این پروژه‌ها در 2استان قابل قیاس نیست و قم چند قدم تا بهره‎برداری از مجموعه خود فاصله دارد. پروژه شهرک سلامت قزوین هم‎زمان با شهرهای دیگر در فضایی به وسعت 100هکتار آغاز شد، اما دعوای حقوقی سازمان مسکن و شهرسازی و مدیران پروژه بر سر مالکیت زمین آن را متوقف کرد. پاییز امسال محمدمهدی علایی، استاندار قزوین در نامه‎ای به شورای‌عالی شهرسازی خواستار ادامه پروژه شد. قرار بود 60درصد از هزار تخت‎های بیمارستانی این شهرک سلامت که بخش خصوصی آن را می‎سازد با تعرفه دولتی خدمات ارائه کند و در کنار بیمارستان، هتل و مراکز اقامتی راه توریسم‎درمانی در این استان را هموار کند.

قزوین در شاهراه چند استان مهم
گرچه سیستم درمان قزوین به‌گفته مسئولان استان نیاز به بازسازی و بهبودرسانی دارد، با این حال این موضوع از قابلیت آن برای سهیم بودن در بازار توریسم‎درمانی کم نمی‌کند. معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت قزوین با بیان اینکه زیرساخت‎های درمانی استان قدیمی هستند، به همشهری می‌گوید: در شهر قزوین فقط یک بیمارستان جدید وجود دارد و باقی مراکز درمانی 50تا 70سال قدمت دارند. جمعیت استان در دهه‌های قبل زیاد نبود و به‌دلیل نزدیکی به پایتخت بیماران اغلب به تهران مراجعه می‎کردند و همان بیمارستان‌های موجود پاسخگو بود. جلال رحمانی می‎افزاید: شهرک سلامتی که از چند سال قبل قرار بود در قزوین ساخته شود به‌دنبال فعالیت‌های توریسم درمانی است که این کار می‌تواند بخشی از بار سیستم درمان استان را به دوش بکشد.  وی با تأکید بر اینکه قزوین ظرفیت توریسم‎درمانی را دارد درباره این موضوع اظهار می‌کند: ما در شاهراه چند استان مهم کشور ازجمله گیلان، تهران و البرز قرار داریم و به استان‌های غربی هم نزدیک هستیم و می‌توانیم با تکیه بر این موضوع شرایط اقتصادی استان را بهبود دهیم و حتی با توجه به شلوغی تهران تعدادی از مراجعان بیمارستان‌های پایتخت را هم جذب کنیم. معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت قزوین درباره ایجاد دیگر مراکز درمانی در استان هم می‎گوید: هم‌اکنون شرایط تغییر کرده است و نیاز به سیستم درمانی تازه‌نفس در استان احساس می‌شود. یک بیمارستان 700تختخوابی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان در دست ساخت است که 20درصد آن ساخته شده. این پروژه قرار است 5ساله به اتمام برسد اما احتمالا بیشتر از این زمان برای تکمیل آن نیاز باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید