• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15636
+
-

شهر در رسانه‌ها

زنگ خطر انفجار جمعیت در پایتخت

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «خانه ملت»، با تأکید بر اینکه زنگ خطر انفجار جمعیت در پایتخت به صدا درآمده است، گفته که برای کنترل و مدیریت این مسئله راهی جز انتقال پایتخت اداری وجود ندارد. محمد وحدتی با انتقاد از روند افزایشی جمعیت پایتخت، می‌گوید: انباشت و تجمیع امکانات، اشتغال و منابع در پایتخت باعث شده روزانه میلیون‌ها نفر از شهرهای مجاور برای اشتغال وارد این کلانشهر شوند. وی با انتقاد از نبود برنامه مناسب برای کنترل و مدیریت جمعیت پایتخت، گفته: براساس آمارها از سال90 تا 95 نزدیک به یک میلیون و 250هزار نفر به جمعیت تهران افزوده شده؛ این در حالی است که طی این سال‌ها سیاست‌ها برای کنترل جمعیت آن بیشتر شعاری و احساسی بوده است.

شرایط نامساعد دوچرخه سواری در تهران

یک کارشناس مسائل شهری طی یادداشتی در روزنامه «جام جم» به این سؤال پرداخته که چرا در برنامه‌های کلانشهر تهران شرایط برای دوچرخه‌سواری و تدابیر ترافیکی آن دیده نشده است؟ مهرداد مال عزیزی اقدامات انجام شده در تهران را برای تسهیل دوچرخه سواری «نمادین» دانسته و با اشاره به توجه ویژه کشور‌های دنیا به استفاده از وسایل نقلیه سبک، می‌نویسد: «تهران از نظر دسترسی به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی جایگاه مناسبی ندارد.» در بخش پایانی این یادداشت آمده است: «هنوز برای بهبود شرایط دوچرخه‌سواری در تهران امید وجود دارد و همچنان دروازه‌های تهران برای اجرای طرح‌های مناسب و ویژه باز است‌. مدیران شهری باید با شعار پیاده‌محوری و دوچرخه‌سواری در مقابل رانت‌های پرقدرت صنعت و ثروت خودروسازی مقاومت کنند و در این رابطه با اندکی تجدید نظر در طرح‌های تفصیلی و ارتقای فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه سبک می‌توان امیدوار بود دست‌کم تا 5سال آتی شاهد افزایش جمعیت دوچرخه‌سواران شهری باشیم.»

سرمایه میلیاردی که در تهران خاک می‌خورد

روزنامه «قانون» از بلااستفاده ماندن مجموعه شهر آفتاب و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران و ترافیک ناشی از آن انتقاد کرده است. به نوشته قانون، اینکه چرا با وجود نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در جنوب تهران، مسئولان برگزاری نمایشگاه‌ها همچنان اصرار بر برگزاری نمایشگاه‌های پربیننده در شمال تهران دارند، سؤالی است که پاسخی منطقی به آن داده نمی‌شود. در این گزارش اشاره شده که «درسال‌های اخیر، ایرادات موجود در شهر آفتاب به حداقل رسیده و نمایشگاه‌های مهمی نیز در آن برگزار شده است. شهرداری تهران در دوره محمدباقر‌ قالیباف، بیش از هزار و دویست میلیارد تومان هزینه برای احداث نمایشگاه شهر آفتاب انجام داد که این هزینه سنگین، تاکنون بازدهی مناسب و قابل‌قبولی به‌همراه نداشته است و برگزار نشدن نمایشگاه‌های مهم در این مکان، خسارت‌های ناشی از آن را بیشتر کرده است.»

آمار سهمیه‌بگیران طرح ترافیک اعلام شود

روزنامه «دنیای اقتصاد» با اشاره به تعداد 5 هزار نفری متقاضیان طرح ترافیک خبرنگاری که در سامانه «تهران من» اعلام شده است، از عدم‌انتشار آمار سایر سهمیه‌بگیران اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی انتقاد کرده است؛ به گزارش این روزنامه، سال گذشته ۴۴۱دستگاه و نهاد از شهرداری تهران مجوز طرح ترافیک سالانه دریافت کردند و آمار امسال نیز احتمالا باید به همین رقم نزدیک باشد. اما تاکنون هیچ آماری از تعداد سهمیه‌های این دستگاه‌ها به تفکیک منتشر نشده و تنها گروهی که اطلاعاتش از میان سهمیه‌بگیران مجوز سالانه طرح ترافیک اعلام عمومی شده، خبرنگاران هستند. انتظار می‌رود در کنار انتشار اطلاعات مربوط به سهمیه خبرنگاران، تعداد سهمیه‌های دیگر گروه‌ها که بیش از ۱۰برابر سهمیه خبرنگاران است نیز با قید اسامی حقیقی و حقوقی اعلام عمومی شود. قطعا این اقدام به شفافیت هرچه بیشتر طرح ترافیک جدید کمک می‌کند.

اتوبان‌های شهر در احاطه بیلبوردهای تبلیغاتی

روزنامه «آرمان» از عدم‌رعایت استانداردها در نصب بیلبوردها و تبلیغات در فضاهای شهری انتقاد کرده و نوشته که اتوبان‌های شهر در احاطه بیلبوردهای تبلیغاتی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که به‌گفته کارشناسان تبلیغات نصب این بنرها در اتوبان‌ها اگر بدون توجه به استانداردها باشد، می‌تواند در بروز تصادفات و کاهش تمرکز رانندگان نقش داشته باشد. براساس تعاریف علمی باید مطالب درج شده در بیلبوردها مختصر و مفید باشد؛ یعنی مخاطب در نخستین توجه مطلب را درک کند. زهرا صدراعظم نوری در این‌باره گفته که سازمان زیباسازی شهرداری به‌عنوان متولی نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر، دستورالعمل‌های متعددی دارد و طراحی ابعاد تبلیغات، بیلبوردها و اینکه در کدامیک از معابر می‌توان از آن استفاده کرد، از سوی کارشناسان این سازمان مشخص می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید