• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15641
+
-

گفت‌و‌گوی رئیس جمهور با مرکل و اردوغان

روحانی: نمی‌گذاریم آمریکا بدون پرداخت هزینه، برجام را ترک کند

دیپلماسی
گفت‌و‌گوی رئیس جمهور با مرکل و اردوغان

در ادامه رایزنی‌های رهبران اروپا با رئیس جمهور کشورمان برای حفظ برجام، حسن روحانی عصر پنجشنبه در تماس تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با وی، تصریح کرد: منافع ایران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، گاز، پتروشیمی و روابط بانکی، به‌طور روشن و صریح باید مشخص و تضمین شود.

روحانی اظهارداشت: این موضوعات که می‌تواند به حفظ برجام کمک کند، باید در فرصت چندهفته‌ای، در نشست وزرای خارجه و گروه‌های کارشناسی ایران و کشورهای اتحادیه اروپا بررسی و نهایی شوند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با اشاره به نقش سازنده و تأثیرگذار آلمان در مذاکرات برجام به‌عنوان یک قرارداد مهم چند‌جانبه، خروج یکجانبه آمریکا از این توافق را اقدامی خلاف مقررات بین‌المللی، ناپخته و خارج از عرف دانست و تصریح کرد: اگر بنا باشد توافقی که با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، با یک بدعهدی و اینگونه زیرپا گذاشته شود، تبعات آن در عرصه بین‌الملل زیانبار خواهد بود. وی همچنین به همکاری‌های ایران و آلمان در مسائل منطقه اشاره و تأکید کرد: ایران با رویکرد ایجاد و تحکیم ثبات و امنیت منطقه‌ای، پیوسته تلاش کرده است از تنش‌ها در منطقه بکاهد و به هیچ وجه از ایجاد تنش جدید در منطقه استقبال نمی‌کند.

رئیس‌جمهور به حضور مستشاری ایران در سوریه اشاره کرد و اظهارداشت: مبارزه‌ای که ایران در کنار مردم عراق و سوریه با تروریست‌های داعشی داشت و در نتیجه آن، اکنون یک امنیت نسبی در سوریه و امنیتی خوب در عراق حاصل شده؛ به نفع منطقه، همه جهان و ازجمله اروپاست. صدراعظم آلمان نیز در این تماس تلفنی با ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام تأکید کرد: موضوع خروج آمریکا از برجام مشکلی است که ایجاد شده اما باید با آن منطقی برخورد کرد. اتحادیه اروپا همچنان به این توافق پایبند خواهد بود و از ایران نیز درخواست دارد به آن پایبند بماند.صدراعظم آلمان همچنین خواهان تقویت گفت‌وگوهای ایران و آلمان درباره موضوعات منطقه‌ای شد.

رایزنی ایران و ترکیه برای استفاده از ارز ملی

حسن روحانی روز پنجشنبه در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با وی، با اشاره به اینکه آمریکا باید بداند به‌راحتی و بدون پرداخت هزینه نمی‌تواند از توافقات بین‌المللی خارج شود، تأکید کرد: اروپا و به‌ویژه 5کشور طرف مذاکره با ایران باید در فرصت کوتاه باقیمانده به‌طور روشن اقدامات و مواضع خود را برای جبران خروج آمریکا از برجام مشخص و اعلام کنند.

روحانی با اشاره به اینکه نباید اجازه داد دولت آمریکا قوانین داخلی خود را به دیگر کشورها تحمیل کند، گفت: ایران و ترکیه همواره مانند 2برادر صمیمی در برابر اقدامات غیرقانونی در جامعه بین‌الملل ایستادگی کرده و در شرایط مختلف در کنار یکدیگر خواهند بود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت تلاش در راستای توسعه روابط و همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری تهران-آنکارا، افزود: استفاده از پول ملی در تجارت، گسترش تجارت ترجیحی و توسعه روابط بانکی ایران و ترکیه بسیار حائز اهمیت بوده و ما را از استفاده ارز خارجی در تجارت بی‌نیاز خواهد کرد.
رجب طیب اردوغان،  رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، برجام را توافقی موفق در جهان دانست و با تأکید بر ضرورت تلاش در راستای حفاظت از آن، گفت: ترکیه تصمیم دولت آمریکا مبنی بر خروج از برجام را نادرست و اشتباه دانسته و به‌طور رسمی اعلام کرده که به هیچ عنوان آن را نمی‌پذیرد.
رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه آمریکا خود بازنده اصلی و نهایی این تصمیم اشتباه خواهد بود، موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال آن را سازنده و مدبرانه دانست و گفت: مذاکره برای حفظ و ادامه برجام برای امنیت و ثبات منطقه و جهان بسیار مفید و لازم است و در این راستا ترکیه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید