• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 22 اسفند 1400
کد مطلب : 156357
+
-

پاسخ سلاجقه به انتقادها از‌وضعیت محیط‌زیست مازندران

«دغدغه‌هایی که فعالان محیط‌زیست درباره طرح‌های انتقال بین‌حوضه‌ای آب دارند را درک می‌کنیم و در این دولت روی انتقال آب بین‌حوضه‌ای در کشور خط کشیده شده است.»
این جملات اظهارات علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دیدار با جمعی از فعالان محیط‌زیست استان مازندران است. در مقابل، فعالان محیط‌زیستی مازندران در طرح مشکلات محیط‌زیستی این استان به پیامدهای منفی ساخت سد فینسک، فعالیت واحدهای آلاینده، مشکلات حیات‌وحش، آلودگی آب، خاک و هوا، مدیریت پسماند، وضعیت جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی، کمبود محیط‌بان و ضرورت جذب بومیان علاقه‌مند به محیط‌بانی، حل چالش صید و شکار در فریدونکنار، پایین بودن جریمه‌های حیات‌وحش، زمین‌خواری، تشریفاتی بودن برخی گزارش‌های ارزیابی محیط‌زیستی، استعلام نگرفتن از حفاظت محیط‌زیست برای صدور مجوز فعالیت معادن، دفع نخاله‌های معدنی، مازوت‌سوزی، انتقال آب خزر و ثبت روز ملی دماوند در تقویم رسمی کشور اشاره کردند.
علی سلاجقه نیز در این نشست که مشروح آن در ایرنا هم منتشر شد، سمن‌های محیط‌زیستی را یکی از سرمایه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد و گفت: مسائل مدنظر سمن‌ها حرف دل ما هم هست. چون جنس و اهداف یکی است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مجوز محیط‌زیستی برای سد فینسک قبلا داده شده اما معتقدم حتما راه‌حل‌های دیگری هم وجود دارد که از پیامدها و تنش‌های موجود کاسته شود. با وزیر نیرو هم صحبت کردم و گفتم می‌توانیم راهکارهای دیگری داشته باشیم که تنش‌ در پی نداشته باشد. مثلا اگر جهادکشاورزی فقط ۱۰ درصد از مصرف آب را کاهش دهد، شاید بخشی از مسائل حل شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین در پاسخ به انتقاد برخی فعالان محیط‌زیستی درباره کلنگ‌زنی مجتمع پتروشیمی مازندران در بهشهر، گفت: کلنگی که امروز برای آغاز عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی به زمین زده شد مجوز محیط‌زیستی ندارد و فاقد اعتبار است.
وی افزود: گاهی فشار نماینده‌های مجلس برای ما عجیب است. مجوز محیط‌زیستی این طرح گرفته نشده، نماینده محترم از من می‌خواهد که کلنگ‌زنی انجام شود. درحالی‌که حضرت آقا فرمودند نمایندگان در کار دولت دخالت نکنند.
سلاجقه درباره انتقادهای مطرح شده پیرامون اجرای طرح گردشگری در میانکاله و جزیره آشوراده نیز گفت: آشوراده و میانکاله را در قالب طرح مدیریت یکپارچه می‌بینیم. رئیس‌جمهوری تأکید کردند هیچ کاری بدون دریافت مجوزهای محیط‌زیستی قابل اجرا نیست.
معاون رئیس‌جمهور درباره نقدهای مطرح شده پیرامون وجود برخی اشکالات در بعضی از گزارش‌های ارزیابی محیط‌زیستی گفت: اینکه گفته می‌شود برخی مجوزهای محیط‌زیستی دچار اشکال هستند را ما هم قبول داریم. متأسفانه فرایندهای اشتباه وجود دارد و برخی گزارش‌های ارزیابی محیط‌زیستی مشکل دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید