• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 21 اسفند 1400
کد مطلب : 156262
+
-

موشک‌های دوش‌پرتاب سرنوشت جنگ اوکراین را تغییر می‌دهند؟

گزارش2
موشک‌های دوش‌پرتاب سرنوشت جنگ اوکراین را تغییر می‌دهند؟

با تکمیل حلقه محاصره شهرهای مختلف اوکراین و ادامه مقاومت مردم و نظامیان این کشور، درگیری‌ها به اوج خود رسیده است. ستون زرهی روسیه همچنان پشت دیوارهای شهر کی‌‌یف به خط شده و همه کارشناسان نظامی در مورد یک حمله وسیع به این شهر طی روزهای آینده هشدار می‌دهند. در سمت دیگر میدان، آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در حال پرکردن خلأهای تسلیحاتی ارتش اوکراین هستند تا شاید بتوانند در حمله قریب‌الوقوع نظامیان روسیه به پایتخت اوکراین، زمین بازی را عوض کنند.
حمله به کی‌یف با محوریت تانک‌ها و ادوات زرهی روسیه انجام خواهد شد و غربی‌ها امیدوارند بتوانند با تامین موشک‌های دوش‌پرتاب ضدتانک، شرایط را به نفع اوکراین تغییر دهند. آنچه طی روزهای اخیر به‌وفور در ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود، حملات اوکراینی‌ها با موشک‌های دوش‌پرتاب هدایت‌شونده «جاوالین» است که از سوی آمریکا در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته است. این موشک 2.5کیلومتر برد دارد و مهم‌ترین ویژگی آن به‌کار‌گیری ساده و سریعش است. گفته می‌شود در کمتر از نیم‌ساعت، نیروها می‌توانند طرز کار موشک‌انداز را یاد بگیرند. 
عدم‌تامین پوشش هوایی لازم برای ستون‌های نیروهای زمینی روسیه، تانک‌ها، نفربرها، توپ‌های خودکششی و خودروهای نظامی این کشور را در خاک اوکراین به هدفی دست‌یافتنی برای نیروهای اوکراینی تبدیل کرده‌اند. نیویورک‌تایمز نوشته که کشورهای ناتو تاکنون 17هزار موشک دوش‌پرتاب در اختیار اوکراین قرار داده‌اند. موشک‌ها به لهستان و رومانی ارسال می‌شوند تا از آنجا به‌صورت زمینی به اوکراین انتقال داده شوند.
غیر از موشک‌های ضدتانک جاوالین، موشک‌های زمین به هوای «استینگر» و «استاراستریک» نیز راه خود را به اوکراین باز کرده‌اند. استینگر ساخت آمریکا و استاراستریک ساخت انگلیس است. اوکراین تاکنون حدود یک‌هزارموشک دوش‌پرتاب استینگر از آمریکا، آلمان و هلند دریافت کرده است. 
موشک‌ استینگر 15کیلوگرم وزن دارد و توسط یک‌نفر حمل و پرتاب می‌شود. استینگر بیش از 4.8کیلومتر برد دارد. استاراستریک 14کیلوگرم وزن و 7کیلومتر برد دارد. سیستم هدایت موشک آن با استفاده از تکنولوژی لیزری است و گفته می‌شود از سریع‌ترین موشک‌های کوتاه‌برد زمین به هوای جهان است. با وجود از کار افتادن پدافند موشکی بردبلند اس-300 اوکراین، هنوز سیستم‌ دفاع هوایی میان‌برد این کشور کارایی خود را از دست نداده‌ و توانسته تعدادی از جنگنده‌های روسی را ساقط کند. 
در این شرایط، راهکار جنگنده‌های روسی، پرواز با سرعت بالا در ارتفاع پایین است. موشک‌های استینگر و استاراستریک، به نسبت سرعت جت‌های سوخوی روسیه در ارتفاعات معمول پروازی از سرعت بیشتری برخوردارند، بنابراین می‌توانند آنها را هدف قرار دهند.
دوش‌پرتاب‌های یادشده می‌توانند در صورت آغاز حمله نهایی که حمله به کی‌یف است، شرایط را برای نظامیان روسیه سخت کنند. افزایش میزان تلفات، می‌تواند روسیه را همچنان در تقابل با نیروهای اوکراین در اطراف شهرهای بزرگ زمینگیر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید