• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 21 اسفند 1400
کد مطلب : 156256
+
-

آیا سرمایه‌گذاران تحریک می‌شوند؟

اقامت 5ساله در ایران با 100 هزار دلار

درحالی‌که مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی دولت پیشین حتی نتوانست یک شهروند خارجی را ترغیب کند تا با سرمایه‌گذاری 250هزار دلاری، اقامت 5ساله ایران را بگیرد، حالا دولت سیزدهم سقف سرمایه‌گذاری را به 100هزار دلار کاهش داده است؛ آیا این اتفاق، انگیزه سرمایه‌گذاران و به‌ویژه برخی مهاجران کشورهای همسایه برای اقامت بلندمدت در کشور را تحریک می‌کند؟
به گزارش همشهری، تیرماه سال98 دولت ایران با هدف جذب سرمایه‌های خارجی تصمیم گرفت تا به‌جای دادن اقامت 3ساله در قبال 300میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، سقف را تغییر دهد و به 250هزار دلار در قبال 5سال اقامت رضایت دهد؛ یک ماه پیش از استقرار دولت سیزدهم، بابک دین‌پرست، معاون وقت وزیر کشور اعلام کرد با گذشت ۲۶ماه از تصویب این طرح، حتی یک‌نفر متقاضی نیز نداشته و دلیل این شکست «بالا بودن رقم سرمایه‌گذاری» بوده است.
حالا احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم خبر داده است که براساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت وجه التزام سرمایه‌گذاری برای اخذ اقامت 5ساله در ایران۱۰۰هزار دلار تعیین شده و صرف سپرده‌گذاری میان‌مدت یا بلندمدت هم کفایت می‌کند. به‌گفته خاندوزی، وزارت کشور این اختیار را خواهد یافت که به‌تناسب افزایش سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری فرد متقاضی، مجوز اقامت سال‌های بیشتری را به او اعطا کند. البته او یادآوری می‌کند که آیین‌نامه‌ای در وزارت اقتصاد برای تشویق و تسهیل ورود سرمایه‌ها و حتی سپرده‌گذاری خارجی در کشور با تأکید بر استفاده ایرانیان مقیم خارج از کشور و کشورهای همسایه تنظیم و به تصویب کمیسیون اقتصادی دولت رسید که در صف انتظار مصوبه هیأت وزیران قرار دارد.
آیا مصوبه دولت سیزدهم، خارجی‌ها را ترغیب خواهد کرد که حدود 2.5میلیارد تومان در ایران سرمایه‌گذاری کرده و 5سال اقامت ایران را دریافت کنند آن‌هم در شرایطی که یکی از کشورهای همسایه در ازای خرید ملک به ارزش 250هزار دلار، به سرمایه‌گذاران خارجی، شهروندی آن کشور را اعطا می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید