• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 21 اسفند 1400
کد مطلب : 156213
+
-

وزارت کشور درکنار شوراهاست

جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای‌عالی استان‌ها با وزیرکشور برگزار شد

شورا
وزارت کشور درکنار شوراهاست

وزیر کشور در آخرین جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای‌عالی استان‌ها حضور یافت.
به‌گزارش همشهری، احمد وحیدی در این نشست، از حضور در جمع اعضای شورای‌عالی استان‌ها ابراز خوشحالی کرد و گفت: «حضور در میان اعضای شورای‌عالی استان‌ها که عصاره یک مجموعه بزرگ محسوب می‌شود، موقعیت مغتنمی است؛ چراکه این مجموعه از روستاها تا شهرها و کلانشهرها نشأت گرفته و تبلور دانش‌های هر منطقه محسوب می‌شود. در حقیقت شورای‌عالی استان‌ها، شناسنامه و شناساننده کل کشور است. پراکنش این شورا در کل کشور موضوع مهمی است؛ چراکه حرف‌های آنها ناشی از برداشتشان از مسائل کل کشور است.»
 وزیر کشور معتقد است نخستین مسئله در پیشرفت، شناخت واقعیت موجود است و اینکه شناخت فرصت‌ها و تهدیدها، واقعیت‌های کالبدی و معنوی می‌تواند ما را در حل مشکلات و پیشرفت کشور کمک کند. او با بیان اینکه دانش‌‌های زیادی در دل روستاهای ما نهفته است، عنوان کرد: «متأسفانه بسیاری از این دانش‌ها و تجربیات انسانی مانند طب سنتی در حال فراموشی است؛ درحالی‌که تک‌تک روستاهای ما می‌توانند حاوی چنین دانش‌‌ها و تجربیاتی باشند. اگر به فکر جمع کردن آنها نباشیم، این دانش‌های اصیل از بین خواهند رفت.» احمد وحیدی در فرازی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه شوراها بیشترین ارتباط را با مردم دارند، گفت: «یکی از کارهای وزارت کشور و شورای‌عالی استان‌ها همین ارتباط با مردم است. باید این ظرفیت بزرگ را سامان داد و از آن استفاده کرد. شورای‌عالی استان‌ها متصل به یک جامعه بزرگ است و این فرصت محسوب می‌شود.»
او یادآور شد: «بعد از شناخت باید ظرفیت‌ها فعال شوند؛ برای مثال اکنون طرح‌های توسعه روستایی در دست اقدام است. ۲۲هزار طرح آماده شده و ۱۵هزار طرح در دست اجراست، اما تاکنون توجه جدی به آن نشده است. شوراها باید به این مسئله بیشتر توجه کنند.» وزیر کشور با بیان اینکه طرح توسعه روستاها مبتنی بر واقعیت و ظرفیت روستاهاست، تأکید کرد: «این طرح‌ها در راستای توسعه پایدار روستایی طراحی شده است. این طرح‌ها باید اجرایی شوند و برای اجرا کردن طرح نیاز به مجری داریم. بهترین مجری هم کسانی هستند که در همان روستا متولد شده‌اند و علاقه و شناخت نسبت به آن روستا دارند. کسانی که خلاقیت، ایده و فکر دارند باید از طریق شوراهای سراسر کشور شناسایی و معرفی شوند.»

امور مردم را به مردم واگذار کنید
در ادامه این جلسه رئیس شورای‌عالی استان‌ها در سخنانی گفت: «یکی از موضوعات مهم ما مغفول ماندن ۷اصل قانون اساسی در مورد شوراهاست.» پرویز سروری با اشاره به سخنان وزیر کشور در نخستین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها، ادامه داد: «ما به این‌ باور رسیده‌ایم که وزارت کشور در دولت مردمی به‌دنبال پیگیری مشکلات شوراهاست تا جایگاه شوراها را ارتقا دهد.» او با اشاره به اهمیت جایگاه شوراها در قانون اساسی ادامه داد: «در مشروح مذاکرات قانون اساسی شهید بهشتی شوراها را عِدل مجلس شورای اسلامی می‌نامد.» رئیس شورای‌عالی استان‌ها عنوان کرد: «جمهوری اسلامی یک حکومت مردم‌پایه است و حیات نظام بعد از یاری خداوند به مشارکت همه‌جانبه مردم تکیه دارد. برای همین، این باور باید بین مسئولان کشور شکل بگیرد که تقویت شوراها تقویت مردم‌سالاری است؛ چراکه شوراها از بین مردم برخاسته است. تحقق مردم‌سالاری و مشارکت مردم در همه امور از تقویت جایگاه شوراها می‌گذرد و در قانون اساسی هم به این مسئله اشاره شده است.»
سروری عنوان کرد: «ما اعتقاد داریم در عمر جمهوری اسلامی هیچ‌گاه فرصتی مانند اکنون برای تحقق قانون اساسی و تحقق جایگاه شوراها وجود نداشته است. همه باور دارند که نظام با توکل به خدا و تکیه بر مردم استوار است و شوراها نماد مردم‌سالاری دینی هستند.» او خطاب به وزیر کشور گفت: «متأسفانه جایگاه شوراها در استان‌ها آنچنان که باید دیده نشده است و من فکر می‌کنم این مهم باید در تعامل شورای‌عالی استان‌ها و استانداران شکل بگیرد تا به تحقق قانون اساسی منجر شود؛ از این‌رو درخواست ما از شما این است که پل همکاری میان شورای‌عالی استان‌ها و استانداران و فرمانداران باشید و زمینه را برای این همکاری آماده کنید.» سروری با بیان اینکه جامعه شوراها در کشور ۱۲۶هزار نفر است، اضافه کرد: «ما کجا می‌توانیم چنین جمعیت بزرگ، مظلوم و دلداده‌ای را پیدا کنیم؟»  رئیس شورای‌عالی استان‌ها گفت: «در دوره گذشته در مجموع ۴۶۲‌تخلف در میان شوراها ثبت شده است و ۰.۴ درصد جامعه شورایی است. اما شوراها جوری معرفی شده‌اند که گویی فساد در این نهاد سازمان یافته است و به‌نظر من باید این مسئله شفاف‌سازی‌ و از چهره شوراها پاک شود.» او ادامه داد: «براساس آمار دقیق ۹۰درصد از تخلفات در شوراها به‌دلیل نبود آموزش و عدم آشنایی اعضای شورا با قوانین است. به این دلیل که یک عضو شورا با ورود به شورا هیچ آموزشی دریافت نمی‌کند و گاهی ندانسته خطا می‌کند.»
  در جریان سومین اجلاس عمومی شورای‌عالی استان‌ها، غلامرضا پوربلوچی با کسب اکثریت آرا، نماینده شورای‌عالی استان‌ها در هیأت نظارت بر آیین‌نامه‌های اجرایی تأسیس سازمان‌های مردم‌نهاد شد. او ۴۲رأی از ۶۴رأی مأخوذه نماینده شورای‌عالی استان‌ها را کسب کرد.
  عارف محمدخانی، به عنوان نماینده شورای‌عالی استان‌ها در کمیسیون مرکزی اعزام به خارج کشور انتخاب شد. او با کسب ۳۵رأی از ۶۴رأی مأخوذه، نماینده شورای‌عالی استان‌ها در کمیسیون مرکزی اعزام به خارج کشور شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید