• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 19 اسفند 1400
کد مطلب : 156141
+
-

مخالفت آمریکا با پیشنهاد ارسال جنگنده‌های لهستان به اوکراین

اروپا
مخالفت آمریکا با پیشنهاد ارسال جنگنده‌های لهستان به اوکراین

آمریکا، با پیشنهاد غافلگیرکننده لهستان برای ارسال جنگنده‌های این کشور به اوکراین مخالفت کرده است.
به گزارش رویترز، لهستان، در پیشنهادی عجیب گفته است که می‌خواهد جنگنده‌های میگ-29 خود را به پایگاه رامشتاین در آلمان بفرستد تا این جنگنده‌ها از آنجا به اوکراین فرستاده شوند. اوکراین که مورد حمله روسیه قرار گرفته، به‌شدت به برتری هوایی برای دفاع در برابر تهاجم روس‌ها نیاز دارد و از آنجا که جنگنده‌های روسی میگ-29 در نیروی هوایی اوکراین به‌خدمت گرفته می‌شود، خلبانان این کشور به‌راحتی می‌توانند از جنگنده‌های لهستان استفاده کنند.
با این حال وزارت دفاع آمریکا گفته است که چشم‌انداز پرواز دادن جنگنده از قلمرو ناتو به منطقه جنگی در اوکراین، نگرانی‌های جدی‌ای برای اتحاد ناتو ایجاد می‌کند.
ناتو گفته است که نمی‌خواهد به‌صورت مستقیم با مسکو وارد تقابل شود و جو بایدن هم مسئله اعزام نیرو به اوکراین برای مبارزه با روس‌ها را رد کرده است.
پنتاگون گفته است: «ما همچنان با لهستان و متحدانمان در ناتو درباره این پیشنهاد و چالش‌های سخت لجستیکی آن مشورت می‌کنیم اما فکر نمی‌کنیم که پیشنهاد لهستان، شدنی باشد.» وزارت خارجه لهستان سه‌شنبه اعلام کرد که حاضر است جنگنده‌های میگ-29خود را به آلمان بفرستد. لهستان پیشنهاد کرده بود که دیگر اعضای ناتو هم که چنین جنگنده‌هایی دارند، دست به‌کار مشابهی بزنند. ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا گفته است که این پیشنهاد، آمریکا را غافلگیر کرده است؛ «تا آنجا که من می‌دانم، قبل از پیشنهاد با آمریکا مشورت نشده بود. بنابراین فکر می‌کنیم این پیشنهاد اقدامی غافلگیرکننده بوده است.»  به گزارش سی‌ان‌ان، لهستانی‌ها همچنین پیشنهاد کرده بودند که خلبانان اوکراینی به رامشتاین بروند و خودشان جنگنده‌ها را به اوکراین منتقل کنند.
ولودومیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پیش از این از کشورهای اروپایی خواسته بود جنگنده‌های روسی در اختیار نیروی هوایی کشورش قرار دهند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید