• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 19 اسفند 1400
کد مطلب : 156126
+
-

آب وهوا / گردوغبار، مهمان جنوب

استان‌های غربی هفته گذشته روزهای زیادی را با پدیده گرد و غبار سپری کردند. هرچند این گرد و غبار در هفته جاری کمی فروکش کرده بود، اما خوزستان 6روز متوالی است که با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کند.
به گزارش همشهری، گرد و غبار شدید از روز جمعه هفته گذشته در سراسر خوزستان آغاز شد و تا روز گذشته (چهارشنبه) ادامه داشت. البته اغلب شهرهای خوزستان به جز شوشتر حالا از شرایط خطرناک آلودگی هوا خارج شدند.
این ریزگردها در حالی برای دومین بار در ماه جاری خوزستان را با بحران مواجه کرده‌اند که کارشناس مسئول گرد و غبار اداره کل بحران استان تأکید می‌کند در 3سال گذشته هیچ اعتباری برای طرح مقابله با گرد و غبار پرداخت نشده است.
رضا قطبی‌زاده، خواستار تشکیل کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار می‌شود و می‌افزاید: به‌نظر می‌رسد در سازمان برنامه و بودجه کشور و ستاد ملی گرد و غبار به خوزستان کم‌لطفی شده چون با وجود درخواست‌های بسیار، این کارگروه تشکیل نشده است. علاوه بر خوزستان، کرمان نیز طی روزهای گذشته با باد شدید و بروز پدیده گردوغبار و ریزگردها به‌ویژه در شهرهای شمالی مواجه شد؛ به‌طوری‌که افزایش غلظت ریزگردها شهرستان انار را در روز سه‌شنبه تعطیل کرد.

   آلایندگی هوا در 2کلانشهر
در کنار بروز ریزگردها آلایندگی هوا هم طی روزهای گذشته برخی شهرهای ایران را تحت ‌تأثیر قرار داد؛ به‌طوری که 2کلانشهر شیراز و اراک روز گذشته (چهارشنبه) با مشکلاتی مواجه شدند.
شاخص کیفیت هوای کلانشهر شیراز در ۲۴ساعت گذشته عدد۱۲۰ را نشان می‌داد که ناسالم برای تمامی گروه‌هاست. حمیدرضا ظهرابی، مدیرکل محیط‌زیست فارس، چهارشنبه را چهارمین روز آلوده کلانشهر شیراز در هفته جاری اعلام کرد.
در کلانشهر اراک هم اوضاع بهتر نبود؛ به‌طوری‌که آلایندگی هوا مدارس را در روز گذشته مجازی کرد. رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک را برابر با عدد ۱۵۷ و کیفیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی اعلام و تأکید کرد این آلایندگی تا پایان هفته برقرار است.
به‌گفته علیرضا محرابیان، از ابتدای سال تاکنون تعداد روزهای ناسالم اراک به ۱۵۹روز رسیده درحالی‌که در سال۱۳۹۹ اراک ۵۸روز ناسالم را تجربه کرده بود.

   هشدار بارندگی در 3 استان
آلودگی هوا یکی از پدیده‌های جوی است که روز گذشته استان‌های مختلف را تحت‌تأثیر قرار داد. در همین زمان اما برخی استان‌ها چون تهران هشدار نارنجی و خراسان رضوی و همدان هشدارهایی در سطح زرد برای بارندگی و وزش باد شدید دریافت کردند. اداره کل هواشناسی تهران در این‌باره اعلام کرده است تا روز جمعه(۲۰اسفند) بارش باران و برف، وزش باد شدید، رگبار، رعد و برق با احتمال بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود و وضعیت جوی در حالت هشدار نارنجی خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید