• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 19 اسفند 1400
کد مطلب : 156114
+
-

پس از 2سال وقفه به‌دلیل کرونا اتفاق افتاد

سفربه حوالی بهشت

امسال با توجه به شرایط جوی، مسیر سفر راهیان نور از مرز مهران در ایلام تا آبادان در خوزستان در نظر گرفته شده است

گزارش
سفربه حوالی بهشت

حمیده پازوکی  - خبرنگار 

براساس آمار وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تا سال1398 و پیش از آغاز بیماری کرونا، راهیان نور هر سال بیش از 65درصد سفرهای نوروزی را به‌خود اختصاص می‌داد. به گزارش همشهری، آخرین آمارهای ثبت‌شده از این سفرها نشان می‎دهد هر سال حدود 7میلیون نفر از مناطق عملیاتی دفاع‌ مقدس بازدید می‎کردند و علاقه‎مندان بسیاری در ایام مختلف سال و به‌ویژه نوروز با کاروان‌های راهیان نور راهی سفر می‎شدند. پس از 2سال وقفه سفرهای نوروزی راهیان نور از 15اسفند امسال دوباره آغاز شده است؛ سفرهایی که تا 15فروردین سال آینده ادامه دارد و در چند روز گذشته استقبال خوبی هم از آن شده است. فردا جمعه 20اسفند روز ملی راهیان نور است که به مناسبت نخستین حضور مقام معظم رهبری در این مناطق چنین نام گرفته و امسال هم ستاد مرکزی راهیان نور کشور برای آن برنامه‌های متعددی درنظر گرفته است.

سفر دوباره راهیان نور
ستاد راهیان نور یکی از نخستین نهادهایی بود که پس از شیوع کرونا برای مقابله با این بیماری پیشقدم شد و سفرهای گروهی و کاروانی به مناطق عملیاتی 8سال دفاع‌مقدس را متوقف کرد و همه امکانات خود را طی 2سال گذشته در اختیار بخش سلامت گذاشت.
معاون فرهنگی ستاد مرکزی راهیان نور کشور درباره برنامه‌های امسال این ستاد به همشهری می‌‎گوید: پس از 2سال با اعلام دولت مبنی‌بر مجاز بودن سفرهای نوروزی و با هماهنگی ستاد ملی کرونا سفر به مناطق عملیاتی 2استان ایلام و خوزستان با عنوان راهیان جنوب در حال انجام است. این سفرها از 15اسفند1400 آغاز شده است و تا 15فروردین1401 ادامه دارد. البته یادمان‎های هر 7استان قابل بازدید و سفر است، اما به‌دلیل هوای سرد اسفند و فروردین مناطق جنوبی به‌عنوان مراکز اصلی سفرهای نوروزی راهیان نور انتخاب شده‌اند.
احمد رحیمی‌زاده درباره مسیر امسال سفرهای نوروزی راهیان نور توضیح می‌دهد: سفرها از یادمان قلاویزان در شهرستان مهران ایلام تا یادمان والفجر8 در آبادان خوزستان ادامه دارد. هم‌اکنون خادمان در مقرهای راهیان نور این منطقه مستقر هستند. البته راهیان نور در طول سال فعال است و مردم می‌توانند از این مناطق بازدید کنند.

سفر با خودروی شخصی
سفرهای راهیان نور معمولا به شکل کاروانی انجام می‎شد، اما یکی از ویژگی‌هایی که امسال به این سفرها اضافه شده امکان سفر با خودروی شخصی است. معاون فرهنگی ستاد مرکزی راهیان نور کشور می‌گوید: امسال با توجه به ادامه بیماری کرونا، امکان سفر راهیان نور به شکل خانوادگی و با خودروهای شخصی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه البته روال سابق هم برقرار است و تورهای راهیان نور به شکل گروهی در مناطق یادشده برگزار خواهد شد، ادامه می‌دهد: برای ایمن و راحت‌‎تر شدن سفر با خودروی شخصی به این مناطق سامانه‌هایی مثل «ره‌نور» ایجاد شده است که اموری مثل هماهنگی و تامین نیاز خانواده‌ها و مسیر سفر آنها را مدیریت و آگاهی‌رسانی می‌کند. رحیمی‌زاده درباره تدابیر در نظر گرفته شده در شرایط کرونایی هم می‎گوید: پیش‎بینی‎های خوبی شده است تا احتمال ابتلا به کرونا در این سفرها کاهش یابد. از الزامات حضور زائران در مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس تزریق کامل واکسن‎های کروناست و در خود یادمان‌ها هم شرایط بهداشتی رعایت و پروتکل‎های لازم در نظر گرفته شده است.

روز ملی راهیان نور
معاون فرهنگی ستاد مرکزی راهیان نور کشور درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای روز ملی راهیان نور هم می‌گوید: ستاد مرکزی راهیان نور کشور برای این روز برنامه‌های متعددی دارد.
برنامه محوری این روز در اردوگاه راهیان نور شهیدباکری خرمشهر و با حضور سران کشوری و لشکری برگزار می‌شود. این برنامه از نماز مغرب و عشا همزمان با سراسر کشور آغاز می‌شود و گروه‌های مختلفی در کنار اقشار مردم در آن حضور دارند.
وی می‎افزاید: در این برنامه هنرمندان شاخص کشور در قالب یک تور حضور دارند؛ همچنین محفل شعر راهیان نور با حضور شاعران برجسته آیینی کشور هم برگزار می‌شود؛ روایت شهدای غواص در یادمان شهدای عملیات کربلای4 هم از دیگر برنامه‌های این روز است.
به‌گفته رحیمی‎زاده، سفر به مناطق راهیان نور در مسیر دشت‎های ایلام و خوزستان در ایام نوروز بسیار دلپذیر است و پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به ایمن بودن سفر راهیان نور و فراهم شدن امکان حضور در این اردوها با خودروی شخصی استقبال خوبی از این سفرها شود.‌‌

مکث
محورهای بازدید راهیان نور

مراکز و ستادهای راهیان نور در 7استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌غربی، بوشهر و هرمزگان قرار دارند؛ استان‌هایی که در سال‌های دفاع‌مقدس درگیر جنگ بودند و 57یادمان راهیان نور در آنها واقع شده است. سفر به مناطق عملیاتی در قالب راهیان نور فرصتی برای بازدید از مناطق درگیر 8سال دفاع‌مقدس است و طی این سفر، امکان بازدید از مناطق عملیاتی شرهانی، فکه، طلائیه، هویزه، شلمچه، دهلاویه،  اروندکنار، فتح‌المبین و پادگان دوکوهه را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید