• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 18 اسفند 1400
کد مطلب : 156003
+
-

چک‌لیست بازسازی ساختمان

نوسازی خانه‌تان چقدر هزینه دارد؟

طراحی داخلی ساختمان را اغلب کاری لوکس، پردردسر و پرهزینه می‌دانیم. البته اگر تمام و کمال انجام شود، همینطور هم هست. وقتی از طراحی داخلی سخن می‌گوییم، فراتر از چیدمان و مرتب کردن مبلمان و وسایل، شامل تمام چیزهایی است که خانه یا محل کار ما را اصطلاحا نونوار می‌کند؛ از تعویض کفپوش یا پرده گرفته تا تعمیر، بازسازی و نصب تجهیزات حمام و سرویس‌ بهداشتی، تعویض کابینت‌ها و کانتر آشپزخانه، رنگ، کاغذدیواری و حتی فراتر از این‌، کارهایی مثل نورپردازی را شامل می‌شود. اینکه کدام‌یک از موارد گفته شده را انجام دهیم به کم و کاستی‌های فضای مورد نظر و صدالبته به بودجه ما بستگی دارد. متقاضیان این خدمات، اگر پول کافی در جیب داشته باشند صفر تا صد کار را به شرکت‌های تخصصی این کار که کم هم نیستند، واگذار می‌کنند. این شرکت‌ها متناسب با تجهیزات مورد استفاده و البته خلاقیتی که برای طراحی به‌کار می‌برند، قیمت‌های بالایی دارند و اغلب مردم از پس پرداخت این قیمت‌ها بر نمی‌آیند. با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، بیشتر مردم فقط عیب و ایرادهای آزاردهنده را برطرف یا در نهایت تلاش می‌کنند با تغییراتی حداقلی و کم‌هزینه‌تر خانه را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند.

افزایش 4برابری نرخ تزئینات داخلی
تزیینات داخلی ساختمان شاخه‌ها مختلفی را شامل می‌شود که تعدادی از آنها مثل رنگ، کاغذ دیواری، پرده، تعویض کابینت و تغییرات کف ساختمان با توجه به نقش مهمی که در ظاهر خانه یا مجل کار ایجاد می‌کنند هنوز پرطرفدارند اما برخی دیگر مثل گچکاری و استفاده از آرک، به‌گفته فعالان این صنف، دیگر مد نیستند و خواهان زیادی ندارند. برخی دیگر هم بنا بر ضرورت انجام می‌شوند مثل بازسازی کلی حمام و سرویس بهداشتی، اما صرف‌نظر از اینکه چه کاری قرار است انجام شود وجه اشتراک همه این موارد، گرانی است؛ چه در بخش کالا و چه در بخش خدمات و نصب. هزینه طراحی و تزئینات داخلی ساختمان بسته به متریال مورد استفاده متغیر است. این هنر-صنعت تاحد زیادی به واردات  بستگی دارد و این وابستگی با توجه به افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر هزینه خدمات و قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کنندگان را به‌شدت بالا برده است. به‌گفته‌ فعالان این بخش، هزینه ارائه خدمات از سوی واحدهای صنفی تزئینات داخلی در تمامی بخش‌ها از سال 98تا امروز 4برابر شده و این رشد قیمت، بازار کار را تا حد زیادی با رکود مواجه کرده است. درحالی‌که رئیس اتحادیه تزئینات داخلی تهران رشد قیمت کالا در این صنف را کمتر از دیگر کالاها می‌داند، نگاهی به نرخ خدمات در سایت‌های تزئینات داخلی نشان می‌دهد قیمت‌ها در مقایسه با سال گذشته 2برابر و نسبت به2 سال پیش 4برابر شده است.

80درصد بازار کار را از دست داده‌ایم
رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان تهران درباره بازار کار این شغل در آستانه نوروز می‌گوید: شغل ما فصلی است و بازار اصلی آن هم شب عید است اما تورم از یک سو و مشکلات ناشی از کرونا از سوی دیگر، بازار را بسیار ضعیف کرده و امسال هم مانند 2سال گذشته بویی از عید در این شغل احساس نمی‌شود. بهروز چوداری میلانی، با اشاره به خلوت بودن راسته معروف واحدهای صنفی تزئینات داخلی در خیابان سهروردی می‌گوید: با اینکه شرایط کرونا بهتر شده این انتظار وجود داشت که امسال شب عید بهتری داشته باشیم، اما شرایط نامناسب اقتصادی و جیب خالی مردم اجازه تغییر شرایط بازار را نمی‌دهد، این در حالی است که به‌دلیل افت شدید تقاضا، قیمت کالاهای ما طی 2سال گذشته همتراز دیگر کالاها بالا نرفته است. به‌گفته او، طی 2سال گذشته هرسال بازار کار بین 30تا 35درصد کوچک‌تر شده و امروز فعالان این صنف فقط 20درصد بازار کار سال 98 را دراختیار دارند.

مردم فقط درِ کابینت را عوض می‌کنند
رکود در صنف طراحی و تزئینات داخلی با توجه به غیرضروری بودن خدمات، بیش از دیگر صنوف بوده است. به‌گفته فعالان این صنف، تا 4-3 سال پیش تغییرات کلی در منزل مشتری‌های زیادی داشت و قبل از عید یا در بهار تا پیش از آغاز فصل اجاره، تقاضا برای بازسازی‌های کلی نسبتا خوب بود اما در سال‌های اخیر آمار تقاضاهای این‌چنینی پایین آمده و مردم به سمت بازسازی‌های جزئی رفته‌اند؛ تغییراتی که بتواند ظاهر منزل را تغییر و قیمت آن را برای اجاره افزایش دهد. رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان تهران در این زمینه می‌گوید: شرایط مالی مردم به‌گونه‌ای‌است که برای تعمیرات جزئی هم به حداقل رساندن هزینه را در اولویت قرار می‌دهند، به‌طور مثال اگر قبلا برای بازسازی آشپزخانه کابینت‌ها را تعویض می‌کردند، حالا فقط درِ کابینت را عوض می‌کنند تا در عین ایجاد تغییر، اقتصادی‌تر هزینه کرده‌ باشند.

کدام شاخه پرمشتری است؟
تزئینات داخلی ساختمان شاخه‌های مختلف و پرتعدادی را شامل می‌شود که بازار کار برخی از آنها با توجه به نیاز و تقاضای بیشتر از دیگر شاخه‌ها بهتر است. به‌گفته فعالان این صنف، مواردی از قبیل پرده‌های عمودی و افقی، کاغذ دیواری، کفپوش و لمینت با توجه به سرعت استهلاک و همچنین نقش بیشتر در زیبایی محیط، بازار به نسبت گرم‌تری دارند ولی مواردی مثل شومینه و گچبری‌های پیش‌ساخته تقریبا منسوخ شده‌اند و مشتری چندانی ندارند.

اعداد و ارقام در چه حدودی است؟
دست اندرکاران طراحی و تزیینات از 3تا 4برابر شدن هزینه‌ها می‌گویند: «اگر بازسازی کلی یک واحد 80متری تا 2سال پیش 70میلیون تومان هزینه داشت امروز این هزینه به 200تا 270میلیون تومان افزایش یافته است.» اتحادیه روی قیمت‌ها دخل و تصرفی ندارد و نرخ‌ها توسط شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده تعیین می‌شود. رشد قیمت کالاها و تجهیزات از داخلی تا وارداتی به‌ویژه در دو سال گذشته نقطه توقف نداشته و این تغییرات روزبه‌روز باعث شده قیمتگذاری خدمات در شرکت‌های تزیینات داخلی ماهانه تغییر کند و نرخ هر ماه با ماه قبل متفاوت باشد. در یکی از سایت‌های طراحی و تزئینات داخلی، قیمت‌ بازسازی حداقلی یک آپارتمان 50 تا 70متری 77میلیون، بازسازی متوسط 164میلیون و بازسازی خوب 266میلیون تومان تعیین شده است. این سایت بازسازی حداقلی را شامل نقاشی، بازسازی حمام و سرویس بهداشتی، اصلاح گچکاری، نصب شیشه دوجداره و تعمیر و نوسازی کابیت‌های موجود دانسته است. در بازسازی متوسط تجهیزات سرویس بهداشتی، تعویض پنجره UPVC متوسط، کفسازی لمینت متوسط، نصب هود و سینک و گاز، تعویض درهای داخلی HDF و برقکاری به مجموعه قبل اضافه می‌شود و بازسازی خوب علاوه بر موارد ذکر شده، سقف کاذب، نورپردازی و دکوراسیون را هم شامل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید