• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 15 اسفند 1400
کد مطلب : 155666
+
-

جمهوری اسلامی طرفدار جنگ است؟

سرمقاله
جمهوری اسلامی طرفدار جنگ است؟

دانیال معمار -سردبیر

  رسانه‌های غربی این روزها در بحران اوکراین چه می‌کنند؟ ظاهرا به کارشان می‌گویند بمباران اطلاعاتی؛ دقیقا شبیه یک جنگ. دنیای امروز، دنیای جنگ‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای است. جبهه‌های این جنگ هم بنگاه‌های خبری و دستگاه‌های تولیدکننده پیام و شبکه‌های اجتماعی هستند. در این جنگ نه‌تنها واقعیت را تحریف می‌کنند، بلکه با پمپاژ گسترده اخبار، به مسائل کوچک، پر و بال می‌دهند و مسائل بزرگ را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند.
حالا هم با امپراتوری رسانه‌ای خود به میدان آمده‌اند تا بگویند جمهوری اسلامی طرفدار جنگ است. در این بمباران خبری، نه‌تنها مردم عادی، بلکه حتی برخی از سیاستمداران و صاحبان رسانه‌های داخلی هم این دروغ بزرگ را باور کرده‌اند. حجم اخبار نادرست را آنقدر گسترش داده‌اند که‌ آدم‌ها گاهی حتی فرصت و رخصت پیدا نمی‌کنند از میزان خبرهای صادرشده در بحران اوکراین باخبر شوند، چه برسد به اینکه خوب و بد و درست و غلط آن را هم دربیاورند.
  چه چیز را تحریف کرده‌اند؟ می‌گویند حاکمیت ما از جنگ در اوکراین حمایت می‌کند. این در حالی است که همان روز اول شروع جنگ، حسین امیرعبداللهیان، به‌عنوان بالاترین مقام سیاست خارجه کشورمان در توییتی رسما گفت که جمهوری اسلامی، جنگ را راه‌حل نمی‌داند. رهبر معظم انقلاب هم به‌عنوان عالی‌ترین مقام حاکمیتی از پشت تریبون اعلام کردند که ایران طرفدار توقف جنگ در اوکراین است. اما بمباران خبری جریان تحریف آنقدر سنگین شده که نمی‌گذارد این واقعیت‌ شنیده شود.
  فراتر از واقعیت در بحران اوکراین چیست؟ واقعیت این روزهای اوکراین، جنگ و ویرانی است، اما فراتر از واقعیت، بهانه به‌وجود آمدن این مناقشه در میان همسایگان شمالی ایران محسوب می‌شود. این هم یکی از چیزهایی است که رسانه‌های غربی سانسور می‌کنند. پیشروی و گسترش ناتو به نزدیکی مرزهای روسیه و دخالت آمریکا در سیاست‌های داخلی اوکراین، ریشه این بحران است. این درست است که جنگ راه‌حل نیست، اما بهانه آن کاملا درست و منطقی است. غربی‌ها و مخصوصا آمریکایی‌ها از همان ابتدا می‌توانستند با متعهد شدن به اینکه اوکراین عضو ناتو نمی‌شود و این سازمان دفاع جمعی توسعه نخواهد یافت، جلوی این بحران جنگی را بگیرند. این کار را نکردند، چون از این راه ارتزاق می‌کنند. آمریکایی‌ها سال‌هاست بحران می‌سازند و بعد مثل یک زالو از خون‌ بحران می‌مکند.
  از بحران اوکراین چه سودی می‌برند؟ یانکی‌های بحران‌ساز در صدر صادرکنندگان سلاح در جهان قرار دارند. جنگ نباشد، سلاح‌ها روی دست‌شان باد می‌کند. چرا سال‌هاست موافق جنایات صهیونیست‌ها هستند؟ چرا از کودک‌کشی در یمن حمایت می‌کنند؟ چرا داعش را به‌وجود می‌آورند؟ آمار و ارقام جنگ‌افروزی‌های آمریکا در همین منطقه غرب آسیا را نگاه کنید؛ این بحران‌ها نباشد، باید درهای کارخانه‌های اسلحه‌سازیشان را تخته کنند. تروریست‌پرور نباشند و حمایت از ظلم نکنند، چرخ‌های اقتصاد نظامی‌شان نخواهد چرخید.
تازه این فقط بخشی از ماجراست. بحران اوکراین و سر و صدای حاصل از آن، یک دستاورد دیگر هم برای آمریکا و غرب دارد. آنها فرصت خوبی پیدا کرده‌اند برای ایجاد تحریم‌های همه‌جانبه علیه رقیب دیرین. تحریم‌های روسیه این روزها فقط اقتصادی نیست، تحریم‌های ورزشی، هنری، اجتماعی، فناوری و... نشان از فرصت‌طلبی غرب برای ضربه‌زدن به این رقیب شرقی دارد. تحریم به علت جنگ بهانه است، اگر نه چرا یکی از این تحریم‌ها علیه سعودی‌ها و صهیونیست‌های کودک‌کش اجرا نشده است؟! آمریکا، متحدان اروپایی و ناتویی آنها، سال‌هاست به‌دنبال بهانه‌ای بودند تا تحریم‌های مالی، فنی و نظامی گسترده‌ای علیه روسیه ایجاد کنند.
واقعیت این است که ایران در اوکراین طرفدار جنگ نیست و در عوض غرب طرفدار آن است... اما رسانه‌ها با بمباران خبری، جای این دو را در افکار عمومی عوض کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید