• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 اسفند 1400
کد مطلب : 155659
+
-

امروز اوراق صرف سهام پرسپولیس و استقلال در بازارسرمایه عرضه می‌شود

پرسپولیس و استقلال در باشگاه فرابورس

امروز بعد از 2دهه تلاش با پذیره‌نویسی بخشی از سهام پرسپولیس و استقلال و واگذاری آن به عموم مردم، طلسم خصوصی‌‌سازی‌ در این دو باشگاه می‌شکند. روز گذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در یک نشست خبری جزئیات بیشتری از این واگذاری را تشریح و اعلام کرد: مذاکرات برای فروش سهام سرخابی‌ها به سهامداران بزرگ هم آغاز شده است. پیش‌تر این احتمال مطرح شده بود که بلوک‌های سهام پرسپولیس و استقلال به ایرانسل و همراه اول فروخته خواهد شد.
به‌گزارش همشهری، امروز و برای نخستین‌بار سهام پرسپولیس و استقلال در فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود. در جریان این پذیره‌نویسی 11.5درصد سهام استقلال و 10درصد از سهام پرسپولیس به عموم متقاضیان فروخته می‌شود. مبلغ مورد نیاز برای خرید سهام هریک از این دو باشگاه 300هزار تومان است و سهام قابل‌عرضه برای پرسپولیس 885سهم است که به قیمت 3387ریال عرضه می‌شود. قیمت سهام استقلال نیز 2910ریال تعیین شده و متقاضیان می‌توانند حداکثر 1030سهم این باشگاه را خریداری کنند.
با توجه به اینکه شیوه واگذاری از طریق افزایش سرمایه و از محل فروش اوراق صرف سهام است، پس از پایان پذیره‌‌نویسی سرمایه‌گذاران باید منتظر تکمیل مراحل قانونی و فرایند افزایش سرمایه بمانند که گاه ممکن است چند ماه به طول بینجامد. این به‌معنای آن است که سهامدارانی که سهام پرسپولیس و استقلال را در مبادلات امروز خریداری می‌‌کنند، نمی‌توانند بلافاصله از فردا سهامشان را بفروشند زیرا پذیره‌نویسی با عرضه اولیه متفاوت است و سهامداران باید تا زمان ثبت افزایش سرمایه برای آغاز معاملات ثانویه سهام منتظر بمانند.

فروش سهام به سهامداران بزرگ
بعد از عرضه سهام سرخابی‌ها به عموم مردم نوبت به مرحله دوم می‌رسد که فروش سهام به شرکت‌های حقوقی بزرگ است. درصورتی که همه سهام قابل عرضه امروز در جریان پذیره‌نویسی به فروش برسد، سهم دولت در باشگاه پرسپولیس به 90درصد و در استقلال به 88.5درصد خواهد رسید که باید این میزان سهام نیز کاهش یابد و به سایر شرکت‌ها برای انجام مدیریت این دو باشگاه واگذار شود. هنوز مشخص نیست دولت تا چه میزان از سهام خود را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد اما آنطور که دیروز رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: سهام دولت در این دو باشگاه تا شهریور ماه سال آینده به کمتر از ۵۰درصد خواهد رسید. حسین قربان‌زاده تأکید کرد: امروز این دو باشگاه ۱۰۰درصد خصوصی نمی‌شوند بلکه سفری آغاز شده که تازه ایستگاه نخست است و قطار روی ریل در حال حرکت است.
او همچنین از آغاز مذاکرات برای فروش بلوکی سهام این دو باشگاه خبر داد و گفت: مذاکرات برای عرضه بلوکی سهام سرخابی‌ها آغاز شده است و بعد از بررسی صلاحیت و اهلیت شرکت‌هایی که علاقه‌مند به خرید سهام این دو باشگاه هستند، بخشی از سهام این دو باشگاه به آنها واگذار خواهد شد. به‌گفته او، واگذاری به‌صورت مزایده خواهد بود اما به‌دلیل جایگاه خاص این دو باشگاه نسبت به اهلیت سهامدار مدیریتی، حساسیت ویژه‌‌ای وجود دارد. رئیس‌جمهور نیز روی این موضوع تأکید ویژه داشته‌اند. قربان‌زاده اما اشاره‌ای به این موضوع نکرد که تاکنون با چه شرکت‌هایی در این زمینه مذاکره شده است. اطلاعات قبلی همشهری نشان می‌دهد مذاکراتی با شرکت‌های همراه اول و ایرانسل در این زمینه انجام شده است. پیش از این در ابتدای دهه90 نیز بحث‌هایی درباره واگذاری سهام این دو باشگاه به ایران خودرو و سایپا هم مطرح بود.

می‌خواهیم خانه‌ای شیشه‌ای بسازیم
در نشست خبری دیروز سردار آجورلو، مدیرعامل باشگاه استقلال با اشاره به اینکه می‌‌خواهیم خانه‌ای شیشه‌ای در بازار سرمایه بسازیم، گفت: قصد داریم از این به بعد در فرابورس شفاف باشیم. او تأکید کرد: همیشه ترسانده بودند که این دو تیم امنیتی هستند، اما رئیس‌جمهور تصمیم را گرفت. رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز گفت: نخستین‌بار در سال‌۶۸ موضوع واگذاری سرخابی‌ها مطرح شد، حلا یک رؤیای سی‌و‌چند‌ساله فردا به حقیقت می‌پیوندد. میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس نیز درباره پذیره‌نویسی سهام این دو باشگاه گفت: از این به بعد مدیران باشگاه‌ها به فعالیت‌های اقتصادی برای بهبود وضعیت درآمدی بپردازند و اجازه دهند قیمت‌گذاری را بازار انجام دهد. به‌گفته او، نظارت دائمی بر روند معاملات این دو سهام وجود دارد و درصورت بروز هرگونه دستکاری قیمتی، معاملات تأیید نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید