• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 15 اسفند 1400
کد مطلب : 155594
+
-

سردار عباس مطهری، فرمانده قرارگاه راهیان نور همزمان با ثبت‌نام این اردوها می‌گوید:

شرط حضور در راهیان نور؛ زدن ۳ دوز واکسن

گزارش
شرط حضور در راهیان نور؛ زدن ۳ دوز واکسن

شهره کیانوش- روزنامه‌نگار

 بازدید مناطق جنگی از همان روزهای دفاع‌مقدس انجام می‌شد. بسیاری از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران علاقه داشتند تا برای زیارت یادمان‌های شهدا راهی مناطق جنگی شوند. اواخر دهه70 علاقه‌مندان در قالب گروه‌هایی با نام «به‌سوی نور» به مناطق جنگی اعزام می‌شدند و بعد از آن با فراهم‌آمدن زیرساخت‌های لازم، اردوهای «راهیان نور» به شکل سازمان یافته‌تری فعالیت خود را در سراسر کشور ادامه دادند. به‌گفته سردار عباس مطهری، فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج، اکنون بیش از 10سال است که همه اقشار مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان برای شرکت در اردوهای راهیان نور ثبت‌نام می‌کنند و در این میان، جوانان و نوجوانان بیشترین تعداد را به‌خود اختصاص داده‌اند، به‌طوری که براساس آماری که در سال1397 ارائه شده بود 80درصد زائرین بین 15تا 30سال داشتند.

خوزستان؛ مقصد بیشتر کاروان‌ها
راهیان نور یکی از کارهای فرهنگی مورد‌تأکید مقام معظم رهبری است و در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری این برنامه، بر شیوه و استفاده از این ظرفیت تأکید داشته‌اند. ایشان در دیدار دست‌اندرکاران راهیان نور و جمعی از سرداران و رزمندگان دفاع‌مقدس(در سال1395) دوران هشت‌ساله‌ دفاع‌مقدس را یکی از ثروت‌های فرهنگی ناب و ارزشمند کشور دانستند و با تأکید بر اینکه راهیان نور، ابتکاری بسیار بزرگ و مهم برای استفاده از ثروت و معدن طلای دفاع‌مقدس است فرمودند: «تنها راه مقابله با طراحی‌های فرهنگی بدخواهان، تولید فرهنگی و استفاده از ثروت غنی و سرچشمه‌ قوی دوران دفاع‌مقدس در همه عرصه‌هاست.» سردار مطهری با اشاره به این نکته می‌گوید: «به‌دلیل تأکید مقام معظم رهبری بر تولیدات فرهنگی و با استقبالی که علاقه‌مندان دارند، تلاش کرده‌ایم تا زیرساخت‌های لازم برای حضور زائران به مناطق جنگی را فراهم کنیم و با برپایی ایستگاه‌های فرهنگی، توزیع کتاب‌های مرتبط با دفاع‌مقدس، پخش کلیپ‌های فرهنگی و زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا این سفر معنوی را پربارتر کنیم».
7استان میزبانی از کاروان‌های راهیان نور را بر عهده دارند؛ استان‌هایی از شمال، غرب و جنوب کشور که به‌صورت مستقیم در مرزهای خود با دشمن بعثی درگیر بوده‌اند. به‌گفته مطهری که مسئولیت سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری سازمان بسیج را بر عهده دارد، هر ساله استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و هرمزگان مقصد کاروان‌های راهیان نور است اما استان خوزستان حدود 60درصد زائران را دربرمی‌گیرد؛ «تا پیش از شیوع کرونا، هر سال 2میلیون زائر در قالب اردوی راهیان نور و در مجموع ۷میلیون بازدید مسافران و گردشگران از یادمان شهدا به ثبت می‌رسید اما در این 2سال به‌دلیل همه‌گیری کرونا، اردوی راهیان نور برگزار نشد. با وجود این در همین 2سال بیش از 3میلیون بازدید شخصی و خانوادگی از یادمان‌های دفاع‌مقدس به ثبت رسیده است.»

آمادگی برای میزبانی و سفری امن
آمادگی زیرساخت‌ها برای میزبانی از زائران، آبان‌ماه هر سال شروع می‌شود. پیروی از مقررات ستاد ملی کرونا از مواردی است که مطهری بر آن تأکید می‌کند؛ «با توجه به آب‌شدن شهرها در چند‌ماه گذشته، آماده‌سازی یادمان‌ها، مراکز اسکان و میزبانی از زائران آماده شده و ثبت‌نام‌ها هم در حال انجام است اما در برگزاری اردوهای راهیان نور، تابع سیاستگذاری ستاد ملی کرونا هستیم. اگر شرایط مساعد باشد، اردوها با رعایت پروتکل‌ها‌ی بهداشتی برگزار می‌شود و شرط حضور در راهیان نور زدن ۳ دوز واکسن است.» نظارت بر ایمنی در مسیر تردد و محل اسکان بر عهده کمیته‌های ستاد راهیان نور است؛ «یکی از کمیته‌های ستاد راهیان نور، کمیته امنیتی و انتظامی است که هم بر ایمنی جاده‌ها و اجرای دستورالعمل‌های ایمنی و هم بر ایمنی محل اسکان و یادمان‌ها نظارت دارند. خوشبختانه به نسبت حوادثی که در سایر برنامه‌های گردشگری کشور اتفاق می‌افتد، سفرهای راهیان نور امن‌تر گزارش شده است.»

راه‌اندازی کاروان خودرویی
حرکت کاروان‌های خودرویی از ابتکاراتی است که امسال اجرا می‌شود. فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج، دلیل این کار را تمایل برخی به سفرهای خانوادگی به‌ویژه در ایام کرونا می‌داند و اضافه می‌کند: «برنامه‌ریزی شده تا در استان‌های میزبان، خودروها یک کاروان تشکیل دهند و با همراهی راوی، راهنما و مبلغ، گردش و زیارت را انجام دهند». مطهری با بیان اینکه راهیان نور برنامه‌ای فرهنگی است می‌افزاید: «امیدوارم همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و دولتی، زمینه حضور پرسنل خود در راهیان نور را فراهم و مانند دوران دفاع‌مقدس برای بهبود زیرساخت‌های اسکان و امکانات رفاهی زائران اقدام کند».

این خبر را به اشتراک بگذارید