• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15549
+
-

حراج اطلاعات کاربران با هجوم فیلترشکن‌ها

بعد از فیلتر تلگرام میلیون‌ها کاربر به اجبار به استفاده از فیلترشکن‌های ناشناسی روی آورده‌اند که اطلاعات شخصی‌شان را در معرض خطر قرار داده است

فیلترشکن‌
حراج اطلاعات کاربران با هجوم فیلترشکن‌ها

خروج داده‌های مردم و اطلاعات کاربران ایرانی از کشور، به واسطه پیام‌رسان تلگرام یکی از جدی‌ترین دل‌نگرانی‌های گروهی بود که مصرانه در پی فیلتر تلگرام بودند.

انتقال سرورهای این پیام‌رسان به داخل ایران جزو مطالبات این گروه بود و آنها مدعی بودند هدفشان حفظ «امنیت اطلاعات خصوصی کاربران» است. برخی انتظار داشتند، کاربرها تلگرام را رها کرده و به پیام‌رسان‌های داخلی بیایند امادر آخرین جلسه بررسی دستاوردهای فیلترینگ تلگرام  اعلام شد که از ۴۵ میلیون کاربر فقط یک میلیون نفر این نرم‌افزار را پاک کرده‌اند یعنی 44میلیون کاربر هنوز از تلگرام استفاده و برای دسترسی به این شبکه نرم‌افزارهای تغییر آی.پی یا فیلترشکن را روی گوشی خود روشن می‌کنند.

کارشناسان در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کنند، فیلتر شدن تلگرام نه‌تنها خطر خروج داده‌های کاربران را کاهش نداده بلکه حتی آنها را با مشکل جدیدی روبه‌رو کرده است. این‌بار فیلترشکن‌ها اطلاعات شخصی کاربران را بی‌واسطه از کشور خارج می‌کنند.


خروج اطلاعات خصوصی
با فیلتر شدن تلگرام، بازار استفاده از فیلترشکن‌ها هم داغ شد. با بستن آی.پی بسیاری از فیلترشکن‌ها، عملا کاربرها به سوی استفاده از نرم‌افزارهایی رفتند که تا به حال نام‌شان را نشنیده بودند. این نرم‌افزارها از طریق شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و پیام‌رسان‌های خارجی دست به‌دست می‌شد. مسعود نیکومنش، ‌کارشناس امنیت اینترنت درباره میزان مخرب بودن این نرم‌افزارها به همشهری می‌گوید: «کار این نرم‌افزارها آن است که داده‌های کاربران و پیام‌هایشان را از کشور خارج کرده و آن را به سرور شرکت خدمات‌دهنده – مثل تلگرام- متصل کند. در نتیجه، از پتانسیل دسترسی به اطلاعات کاربران برخوردارند.

بعضی از این نرم‌افزارها که کمتر شناخته‌شده هستند، می‌توانند از اطلاعات شخصی کاربران شامل شماره تلفن‌ها، پیام‌های رد و بدل شده و برخی اطلاعات تلفن همراه، یک رونوشت نگه داشته و از آن سوءاستفاده کنند.» در اپلیکیشن‌های عادی، کاربران می‌توانند با بررسی میزان دسترسی‌های اپ، بفهمند که چقدر احتمال سوءاستفاده از اطلاعات‌شان وجود دارد و در جاهایی که به این دسترسی‌ها مشکوک هستند، آن را ببندند. «اما در اپ‌های VPN امکان سنجش دسترسی‌ها وجود ندارد چون کار این برنامه‌ها، خارج کردن کل اطلاعات دریافتی و ارسالی از گوشی و نگه‌داشتن آن در یک مکان ثالث است. اگر اپ مطمئن نباشد، می‌تواند از این داده‌ها سوءاستفاده کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید