• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155368
+
-

پیشنهاد های ویژه هفته/ وقتی نیچه گریست


این کتاب به نویسندگی آروین د.یالوم از نشر قطره، داستان خیالی از روابط بین فریدریش نیچه، فیلسوف و یوزف بروئر، یکی از بنیانگذاران علم روانشناسی است. نیچه و بروئر در دوره یکدیگر زندگی و کار می‌کردند، اگر چه هیچ شواهدی از ملاقات آنها وجود ندارد، ولی آروین یالوم از این دو شخصیت برجسته کتابی منحصر به فرد نوشته. در کتاب، نیچه و بروئر نه‌تنها یکدیگر را ملاقات می‌کنند بلکه جلسات شدید ذهنی نیز بین آنها شکل می‌گیرد. این جلسات را بروئر ترتیب می‌دهد تا از این طریق با استفاده  از روش «گفت‌وگو درمانی» به درمان سردردهای شدید میگرنی نیچه بپردازد. داستان کتاب بسیار روان و مجذوب‌کننده است و خواننده را در هزارتوی اندیشه نیچه می‌برد و درصدد آن است که شناختی هر چند مختصر از زندگی او به‌دست آورد.

   بیمار انگلیسی

در داستان فیلم «بیمار انگلیسی» در خلال جنگ جهانی دوم خلبانی گمنام (ریف فاینز) دچار حادثه می‌شود و در شمال آفریقا سقوط می‌کند. او که به سبب زخم‌های هولناک و شوک روانی نام خود و گذشته‌اش را به یاد نمی‌آورد، با نام بیمار انگلیسی به نیروهای متفقین در ایتالیا تحویل داده می‌شود. در آنجا پرستاری به نام هانا (ژولیت بینوش) با اجازه سرپرست بیمارستان او را در صومعه‌ای در ایالت توسکانی بستری و از او مراقبت می‌کند. با پیداشدن سر و کله کاراواجیو که خود را وابسته متفقین با نهضت مقاومت ایتالیا معرفی می‌کند و یک ستوان سیک هندی‌تبار و مین‌یابی به نام کیپ سینگ در صومعه، زندگی هانا و بیمار انگلیسی دگرگون می‌شود. سرانجام خلبان انگلیسی گذشته‌اش را به یاد می‌آورد.

   این ما هستیم

این سریال روایتی است سیاه و سفید، سرشار از تلخی‌ها و شیرینی‌های ناپایدار که تجاربی ماندگار به میراث می‌گذارند؛ میراثی که می‌توانند روشنی و تاریکی ببخشند و آرام و ناآرام جان باشند. داستان این فیلم بر محور مسائل خانواده پیرسون می‌گذرد؛ هر قسمت می‌تواند شما را به یاد چالش‌های خودتان بیندازد. میزان ارتباط و صمیمیت بین کاراکترها و نحوه مواجهه‌شان با مشکلات و حل و فصل آنها با وجود تفاوت‌ها و زخم‌های مشترک‌شان، این مجموعه را به یکی از جذاب‌ترین سریال‌های روز دنیا تبدیل کرده است. تماشای این سریال نگاهی بی‌طرفانه به مشکلات ارتباطی می‌بخشد و اهمیت زندگی عاطفی را گوشزد می‌کند. روایت غیرخطی رویدادها ازجمله نقاط قوت این سریال است به‌طوری که با فلش‌بک‌ها و نمایش جزئیات بیننده را متوجه چرایی و ریشه مسائل می‌کند.

   تاریخ ایران باستان

«تاریخ ایران باستان» یا «تاریخ مفصل ایران» یک مجموعه سه‌جلدی و نوشته حسن پیرنیا ملقب به مشیرالدوله، سیاستمدار، حقوق‌دان و تاریخ‌نگار اواخر دوره قاجار است. او که سال‌ها در سمت‌های گوناگون دولتی ازجمله نخست‌وزیری فعالیت داشت، این کتاب را در دومین دوره ریاستش در وزارت معارف نوشت. کتاب در سال۱۳۰۶ در دسترس عموم قرار گرفت و مدتی بعد بخشی از آن با عنوان «ایران قدیم» در مدارس تدریس شد. پیرنیا برای نوشتن این کتاب از منابع گوناگون تاریخی به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی و آلمانی استفاده کرد. او در این مجموعه سه‌جلدی، نظر مورخان درباره رویدادهای تاریخی را تجزیه و تحلیل کرده که یکی از نقاط قوت این کتاب به شمار می‌رود.

   لینکلن

استیون اسپیلبرگ، کارگردان مشهور آمریکایی تاکنون چند اتفاق مهم تاریخی را به فیلم بدل کرده است؛ از فیلم «نجات سرباز رایان» و «فهرست شیندلر» که به وقایع جنگ دوم جهانی می‌پردازد گرفته تا فیلم «آمیستاد» که به قرن نوزدهم و دوران فرستادن برده‌ها از آفریقا به آمریکا اختصاص دارد. فیلم سینمایی «لینکلن» با آثار قبلی این کارگردان تفاوت‌های اساسی دارد. اسپیلبرگ در این فیلم، تصویری عارف‌مسلک از آبراهام لینکلن ارائه داده و دنیل دی لوییس هم در نقش مهم‌ترین رئیس‌جمهوری آمریکا خوش درخشیده است. کارگردان مشهور آمریکایی در این فیلم، دستاوردهای آبراهام لینکلن در عرصه سیاسی و اجتماعی کشورش ازجمله تلاش او برای تصویب قانون ضد‌برده‌داری را به تصویر می‌کشد و آنها را برای همیشه در قاب سینما ماندگار می‌سازد.

   زمستان در آتش

با یک مستند تاریخی و سیاسی موافق‌ هستید؟ پس مستند «زمستان در آتش» را از دست ندهید. این مستند تاریخی اعتراض‌های اوکراین در سال‌های 2013و 2014 می‌پردازد. سوژه اصلی، گروهی از دانشجویان معترض هستند که با سرکوب شدید پلیس مواجه می‌شوند که همین موضوع باعث ایجاد انقلابی‌نرم و استعفای ویکتور یانوکویچ، رئیس‌جمهوری وقت اوکراین می‌شود. این اثر مشترک آمریکا، اوکراین و انگلیس که محصول سال 2015است در سامانه‌های نظرسنجی، امتیاز بالایی کسب کرده و از آن به‌عنوان یکی از بهترین مستندهای تاریخی که تاکنون ساخته شده، نام می‌برند. شاید تماشای این مستند که تلاش مردم اوکراین برای رسیدن به آزادی را نشان می‌دهد در چنین روزهایی خالی از لطف نباشد و ما را با گذشته اوکراینی‌ها بیشتر آشنا کند.

کتاب

تاریخ یزد

کتاب یزد به معرفی این شهر و کلیه مناطق دیدنی و آثار باستانی آن می‌پردازد و ضمن معرفی بخش‌های مختلف شهر، خواننده را ترغیب به بازدید از این نقطه می‌کند. یزد با وسعت 2397کیلومترمربع نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است. یزد به‌دلیل داشتن جاذبه‌های شغلی، رفاهی و تمرکز اداری، پرجمعیت‌ترین شهرستان این استان است و همچنین این شهر یکی از 7کلانشهر ایران بعد از تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و اهواز است. یزد به شهر بادگیرها، دوچرخه‌ها و شیرینی‌ها هم شهرت دارد که در این کتاب علاوه بر آثار به این موارد هم پرداخته شده است. این کتاب توسط نیکو زهادی به رشته تحریر درآمده و در سال 1395توسط انتشارات فرهنگ رسانه پویا چاپ و منتشر شده است.

فیلم

ساحل

همیشه دیدن فیلم بر تجربه می‌افزاید و اگر هدفمند به سراغ فیلم‌های مورد علاقه برویم، در زندگی فردی قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. فیلم سینمایی «ساحل» یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی با موضوع سفر در دنیاست که توسط دنی بویل (Danny Boyle) در سال 2000کارگردانی شده است. در این فیلم که در حقیقت یک درام ماجراجویی است لئوناردو دی‌کاپریو ایفای نقش می‌کند. دی‌کاپریو به‌عنوان یک پسر جوان به تایلند سفر می‌کند و با راهنمایی یک نقشه عجیب و غریب سعی در پیدا کردن یک ساحلی طلایی و زیبا دارد. اتفاقاتی که در این فیلم می‌افتد یک حس همزادپنداری را در بیننده ایجاد می‌کند و به خوبی می‌تواند حس و حال واقعی فیلم را به مخاطب منتقل کند.

تهرانگردی

فرمانفرما

امروزه تقریباً چیزی از آن باقی‌نمانده، اما روزگاری خانه و محل رفت‌وآمد شاهزاده‌ای قجری بود. نسب فرمانفرما از هر دو سوی پدر و مادر به فتحعلی‌شاه قاجار می‌رسید. پدرش شانزدهمین پسر عباس‌میرزا و مادرش دخترعموی پدرش بهمن میرزا بهاءالدوله، سی‌وهفتمین پسر فتحعلی‌شاه قاجار بود. یکی از املاکی که بعد از وی به جا ماند همین خانه است؛ خانه‌ای که بخش کوچکی از باغ رضوانیه بود. باغ رضوانیه اقامتگاهی بود که عبدالحسین میرزا فرمانفرما و همسران و فرزندانش تابستان‌های خود را در آن می‌گذراندند. در جریان احداث ایستگاه متروی تجریش، درختان چنار کهنسال این خانه‌باغ را بریدند و از هویت تاریخی‌اش تنها سردر ورودی اصلی و ستون‌های توکار با سرستون‌های تزئین‌شده و 4 باب مغازه در ضلع شرقی‌اش باقی‌مانده است.

اپلیکیشن

   معرفی اپلیکیشن دخل و خرج
«دخل و خرج» یکی از اپلیکیشن‌های مدیریت مالی است. برنامه‌ای که به شما کمک می‌کند حساب و کتاب خریدها، هزینه‌ها و برنامه‌های اقتصادی خود را سر و سامان دهید. در این برنامه می‌توانید فهرست خرید روزانه بسازید و در آن نام کالا، مقدار، قیمت و توضیحات مربوط به خریدتان را ثبت کنید. حتی می‌توانید عکسی از خرید خود را ذخیره کنید. این برنامه قابلیت دارد نمودار آماری از خریدهای‌تان بسازد. امکان یادآوری خریدها، اشتراک‌گذاری فهرست خرید از طریق شبکه‌های اجتماعی، مشاهده و مدیریت خریدها از طریق نمودار آمار و امکان جست‌وجوی کالای مورد نظر شما، کاربردهایی است که دخل و خرج در اختیارتان می‌گذارد. با داشتن این برنامه می‌توانید حساب هزینه‌های خود را در هر روزی از‌ ماه داشته باشید و براساس آن برای اولویت‌بندی خریدها برنامه‌ریزی کنید.

اپلیکیشن

   خطوط اتوبوس در گوشی شما
این روزها با وارد شدن به اپلیکیشن بازار می‌توانید برنامه‌ای را در گوشی همراه‌تان دانلود کنید که رفت‌وآمدتان در تهران را آسان‌تر از قبل کند. «خطوط اتوبوسرانی تهران» اسم برنامه مورد نیاز شماست که حتی اگر گاهی با اتوبوس این طرف و آن طرف می‌روید، به کارتان می‌آید. مخصوصاً در ترافیک این روزها که انتخاب وسایل نقلیه عمومی بهتر از ماندن در صف خودروهای شخصی است. همه ایستگاه‌ها و محدوده اتوبوس روی این برنامه کاملاً مشخص است. این برنامه با استفاده از GPS گوشی منطقه شما را پیدا می‌کند، نزدیک‌ترین ایستگاه به شما را مشخص می‌کند و از آنجا که اتوبوس‌ها نیز مجهز به سیستم GPS هستند به‌صورت آنلاین به شما اعلام می‌کند که تا چند دقیقه دیگر اتوبوس به ایستگاه می‌رسد.

کتاب

   رسیدن به استقلال مالی
یکی از نویسندگان موفق و معروف در زمینه مدیریت مالی، برایان تریسی است. تریسی با بیان راهکارهای ساده و روان، به شما در بهبود مدیریت مالی کمک می‌کند. در این کتاب نیز قوانین لازم و ضروری برای رسیدن به استقلال مالی بیان شده است. در این کتاب آمده است که همیشه کمتر از درآمد خود خرج کنید و بقیه آن را پس‌انداز کنید. همچنین هر‌ماه 10درصد از درآمد دریافتی خودتان را پس‌انداز کنید. با انجام همین روش به ظاهر ساده علاوه بر آموزش پس‌انداز کردن پول، بعد از مدتی متوجه بهبود شرایط مالی خود خواهید شد. نسخه صوتی این کتاب توسط نشر صوتی آذرسا منتشر شده و می‌توانید دقایقی از روزتان را به گوش کردن به آن اختصاص دهید.

کتاب

   فوتبال علیه دشمن
این کتاب را که درونمایه فوتبالی- سیاسی دارد، سایمون کوپر نویسنده و مفسر مطرح انگلیسی نوشته و عادل فردوسی‌پور ترجمه کرده است. موضوع این کتاب، مشاهدات عینی سایمون کوپر از اثرات فوتبال در ساختار اجتماعی و سیاسی کشورهای مختلف است اما هیچ اشاره‌ای به اثرات فوتبال در ایران نشده است. در واقع در این کتاب، شما با نگاهی اجتماعی و سیاسی به فوتبال روبه‌رو می‌شوید که در نوع خودش خیلی جالب است. فوتبال علیه دشمن در انگلیس هم با استقبال عموم مواجه شده و در سال 1994جایزه «کتاب ورزشی برتر سال مؤسسه ویلیام هیل» را ربوده است. فروش بالای این کتاب در ایران را به‌نام مترجم نسبت می‌دهند اما فردوسی‌پور معتقد است که فوتبال علیه دشمن بدون ترجمه او هم پرفروش می‌شد.

فیلم

   پله؛ تولد یک اسطوره
این فیلم یکی از بهترین آثار فوتبالی در ژانر بیوگرافی است که براساس زندگی اسطوره فوتبال برزیل ساخته شده است. «پله؛ تولد یک اسطوره» در سال 2016اکران شد و ماجرای سفر پله با تیم فوتبال برزیل برای بازی در جام جهانی 1958را روایت می‌کند. جالب است که پله نقش کوتاهی در این فیلم دارد و در واقع نقش خودش را ایفا می‌کند. بخش قابل توجهی از این فیلم، روابط پله با پدرش را روایت می‌کند که چندان به مذاق منتقدان خوش نیامده و مورد انتقاد آنها قرار گرفته است. پله بازیکنی است که خیلی‌ها از او به‌عنوان بهترین فوتبالیست تاریخ نام می‌برند و طبیعی است که چنین فردی سوژه ساخت یک فیلم سینمایی پر سر و صدا باشد.

مستند

   دریبل

انتخاب نام «دریبل» که یک اصلاح فوتبالی است برای یک مستند فوتبالی کار هوشمندانه‌ای به‌نظر می‌رسد. این مستند تلویزیونی به کارگردانی پدرام بهرامی با همین ترفندها مخاطبان بسیاری جذب کرده و نامش در فهرست مستندهای پربیننده ایرانی دیده می‌شود. این مستند 10قسمتی، تکنیک فردی بازیکنان باتکنیک دنیای فوتبال مثل رونالدو، مسی و رونالدینهو را زیر ذره‌بین برده و از معرفی یکی از باتکنیک‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران به‌نام علی کریمی هم غافل نبوده است. در مستند دریبل تماشا می‌کنید که چنین بازیکنانی چگونه در لحظات سرنوشت‌ساز با خلاقیت و تکنیک ذاتی‌شان نتیجه بازی را رقم می‌زنند. اگر به فوتبال تکنیکی خیلی علاقه‌مند هستید، پس به شما تماشای این مستند را توصیه می‌کنیم.

موزه

  موزه آشپزخانه سلطنتی

آشپزخانه کاخ ملت در مجموعه سعدآباد، بعد از انقلاب به موزه آشپزخانه سلطنتی تبدیل شده؛ جایی که با مراجعه به آن می‌توانید گوشه‌ای از چند و چون طبخ غذا برای مهمانان کاخ ملت و نحوه سرو غذاها در دربار پهلوی را ببینید. نحوه نگهداری از مواد غذایی، ظروف به‌کار رفته برای پذیرایی و سرو غذا و اغلب نکاتی که در یک آشپزخانه سلطنتی با آن روبه‌رو می‌شوید در این موزه به نمایش گذاشته شده است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در نگاه اول در این آشپزخانه به چشم مخاطب می‌آید، بزرگی این آشپزخانه سلطنتی است و نظمی که در چیدمان این آشپزخانه برای سرعت بخشیدن به کارها و دقت در انجام کار به چشم می‌خورد. فرهای بزرگ، ظروف پذیرایی مجلل، وسایل سرو غذا و... در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

کتاب

  آشپزی بدون گوشت

کتاب «آشپزی بدون گوشت» تألیف گلی امامی، گرچه صرفاً برای گیاهخواران نوشته نشده. در حقیقت مخاطب این کتاب همه کسانی هستند که ممکن است مدتی در تهیه گوشت مشکلاتی داشته باشند؛ و لازم است بدانند چه مواد پروتئینی دیگری را می‌توان جایگزین گوشت کرد بی‌آنکه سلامت افراد خانواده به خطر بیفتد. این کتاب به ما یادآوری می‌کند برخلاف تصور عمومی گوشت تنها ماده پروتئین‌دار نیست، بلکه یکی از مواد پروتئینی است. برای همین هم نخستین بخش کتاب به معرفی و صحبت درباره انواع پروتئین‌ها اختصاص دارد. همچنین با استفاده از آخرین اطلاعات موجود، جدول بزرگی از مواد پروتئین‌دار تنظیم کرده که موجودی پروتئین کمابیش 80خوراکی مختلف را با ذکر همه جزئیات برمی‌شمارد و کلی دستور پخت غذاهای بدون گوشت از آشپزی‌های سنتی هم ذکر شده است.

فیلم

  مسابقه آشپزی کودکان

مسابقه آشپزی کودکان، شو تلویزیونی جدی‌ای است که در آن کودکان زیر ۱۸ سال مهارت خود در آشپزی را به نمایش می‌گذارند. در این مسابقه شرکت‌کنندگان که اغلب در بازه سنی نوجوانان قرار دارند، با مواداولیه‌ای که در اختیارشان گذاشته می‌شود در مدت زمان تعیین شده باید غذایی پخته و آن را تزئین و آماده سرو کنند. سرعت، طعم غذا، استفاده درست از مواد غذایی، ظاهر غذا، توجه به بهداشت و تمیزی میز کار و... ازجمله نکاتی است که در این مسابقه به‌عنوان معیاری برای داوری و ارزیابی به چشم می‌خورد. شرکت‌کنندگان این مسابقه عمدتاً افراد کم سن و سالی هستند که به‌دلیل علاقه به آشپزی، مهارت‌هایی برای این کار کسب کرده‌اند. تماشای ویدئوهای این برنامه که دوبله فارسی آن هم در اینترنت موجود است، علاوه بر سرگرمی، جنبه آموزشی هم دارد.

گردشگری

   باغ گیاه‌شناسی

باغ ملی گیاه‌شناسی که در دامنه جنوبی البرز و در اراضی چیتگر جا خوش‌کرده، مهم‌ترین بانک نگهداری گیاهان ایران و البته ذخیره ژنتیک گیاهان در معرض خطر انقراض است. مجموعه‌ای از گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز و در گلخانه‌های این باغ 145هکتاری کشت می‌شود. این گیاهان نقش مهمی در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی ازجمله علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنایی مردم با اهمیت گیاهان ایفا می‌کنند. بازدید از باغ گیاه‌شناسی در هر فصلی زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خودش را دارد. با قدم زدن در این باغ که در گنجینه آثار ملی ایران ثبت شده، می‌توانید با نام همه انواع گیاهان موجود در ایران، اقلیم‌های مناسب برای رویش این گیاهان، نام علمی آنها و اطلاعات دیگری در این‌باره آشنا شوید.

شهروندی

   مراکز گلماند

«پسماند خشک بدهید، گل و گیاه تحویل بگیرید»؛ این خلاصه آن چیزی است که در مراکز گلماند شهر تهران رخ می‌دهد. شهروندان مناطق مختلفی از تهران ازجمله منطقه 2و 3و 18و 19و 6 می‌توانند با مراجعه به این مراکز، زباله‌های تفکیک شده از مبدأ را به غرفه‌های بازیافت بسپارند و در ازای این کار با گلدان و گل‌های سبز به خانه برگردند. وسایل و تجهیزات مورد‌نیاز گلکاری ازجمله بیلچه، خاک، انواع کود و... هم در این مراکز عرضه می‌شود. مراکز گلماند با هدف فرهنگسازی برای تفکیک زباله از مبدأ در یکی،دوسال گذشته کار خود را آغاز کرده‌اند و به‌زودی در هر منطقه از شهر تهران شاهد فعالیت یکی از این مراکز گلماند خواهیم بود.

مشاوره

   هر منطقه یک کلینیک گل و گیاه

این روزها در هر منطقه‌ای از مناطق 22گانه شهر تهران می‌توان سراغ کلینیک‌های گل و گیاه را گرفت. این کلینیک‌ها محلی برای آموزش و آشنایی شهروندان با انواع گیاهان، کاشت و نگهداری از آنها، تکثیر، هرس کردن و... به شمار می‌رود. گیاهان مورد‌نیاز هر منطقه برای استفاده در فضاهای عمومی هم معمولاً از گلخانه‌های این کلینیک‌ها تأمین می‌شود. در کلینیک گل و گیاه مناطق شهر تهران می‌توانید علاوه بر شرکت در دوره‌های آموزشی، از خدمات دیگر هم بهره‌مند شوید؛ مثلاً اگر به سفری طولانی می‌روید می‌توانید گیاه خود را برای مدت مشخص به این مرکز بسپارید تا از آن مراقبت کنند. مشاوران کلینیک‌های گل و گیاه راهکارهای خوبی برای از بین بردن آفت گیاهان، نحوه تکثیر و قلمه زدن آنها و... 
در چنته دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید