• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 9 اسفند 1400
کد مطلب : 155121
+
-

«جنگ شیمیایی عراق» منتشر شد

کتاب
«جنگ شیمیایی عراق» منتشر شد

 کتاب «جنگ شیمیایی عراق علیه ایران: بررسی نظامی و حقوقی» نوشته شیرزاد خزایی که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شده، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران را از چشم‌انداز حملات شیمیایی مورد‌بررسی قرار داده و تبعات سیاسی و اجتماعی آن را بیان کرده است.
همچنین نقش‌آفرینی کشورهای غربی و شرقی مانند آلمان، فرانسه و شوروی در تجهیز عراق به تسلیحات شیمیایی، فروش و انتقال فناوری اینگونه سلاح‌ها به عراق تشریح شده است. نکته قابل‌توجه اینکه تکیه بر اسناد و مدارک دست اول در کنار جذابیت موضوع بر ارزش این کتاب افزوده است. این کتاب شامل 6فصل است که فصل اول تحت عنوان تاریخچه استفاده از سلاح‌های شیمیایی به بررسی اجمالی سلاح‌های شیمیایی و گازهای سمی از گذشته‌های دور تا عصر حاضر با تکیه بر جنگ جهانی اول می‌پردازد.
 پیشینه اختلافات مرزی عراق و ایران و واکاوی اختلافات عراق و ایران در فصل دوم گنجانده شده است. روند حملات شیمیایی عراق علیه ایران و نقش کشورهای غربی و شرقی در تجهیز عراق به سلاح‌های شیمیایی فصل‌های سوم و چهارم این کتاب را شامل می‌شود.
عملکرد سازمان ملل در جنگ عراق و ایران عنوان فصل پنجم است که به بررسی نقش سازمان ملل و شورای امنیت به‌خصوص اعضای دائمی این شورا در مسائل مربوط به جنگ شیمیایی عراق علیه ایران می‌پردازد. فصل ششم نیز به‌طور خلاصه آمار شهدا و مصدومان شیمیایی جنگ را بررسی کرده است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید