• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15498
+
-

دیدنی‌های بلژیک را با هم ببینیم

یادگار سده‌های میانه

یادگار سده‌های میانه

رامین حاجیان‌فرد

در سفر امروز به جایی می‌رویم که در هر گوشه و کنار آن زیبایی‌هاو یادگارهای بسیاری از فرهنگ و تمدن اصیل اروپای غربی به چشم می خورد و شهرهای شکوهمندشما را به آرامشی فراموش‌نشدنی دعوت می‌کند. با ما باشید در سفر به بلژیک، کشوری با تاریخ عظیم و ساختمان‌های رشک‌برانگیز.





  بروکسل

 بروکسل پایتخت و بزرگترین شهر بلژیک بوده که جمعیت شهری و حومه آن بیش از دو میلیون نفر است. بروکسل از یک قصبه کوچک در کنار رود سِن شکوفا گردید و به تدریج به‌عنوان شهری بزرگ و مهم درآمد تا این‌که در حال حاضر به‌عنوان پایتخت اتحادیه اروپا نیز شناخته می‌شود. در رده‌بندی «شهر جهانی» که شاخصی برای رتبه‌بندی شهرهای جهان و مرتبط با رویکرد جهانی‌شدن است شهر بروکسل در رتبه آلفا یعنی در جایگاهی بالا قرار دارد. اگرچه در گذشته زبان آلمانی در این کشور رایج بوده ولی از اواخر سده نوزدهم زبان فرانسوی جایگزین زبان آلمانی شده و امروزه زبان رسمی این کشور که بیش از نود درصد مردم به آن سخن می‌گویند همان فرانسوی است و زبان آلمانی در رتبه دوم قرار دارد. البته همچون سایر زبان‌های دنیا تفاوت‌هایی در لهجه فرانسویِ بلژیک با فرانسوی رایج در فرانسه وجود دارد. زبان انگلیسی نیز یک زبان کاربردی بوده که تقریبا یک سوم جمعیت شهر آن را متوجه می‌شوند.
بروکسل دارای اقلیمی اقیانوسی است و حدود دویست روز از سال در آنجا باران می‌بارد. تعداد روزهای برفی آن در سال در حدود 24 روز است. اینجا مکانی است بسیار جذاب برای دوست‌داران آثار معماری قدیمی اروپا از قرون وسطی تا سبک‌هایی مشهور همچون باروک و گوتیک. با قدم زدن در این شهر به‌ویژه در بخش مرکزی آن گویی در و دیوار شهر از گذشته‌ای دور و از رمز و رازهای نهفته در تاریخ اینجا با شما گفت وگو می‌کنند.





میدان بزرگ: اینجا میدان مرکز شهر بروکسل است که در اطراف آن ساختمان‌های قدیمی محل اجتماع اصناف شهر قرار دارند که امروزه تغییر کاربری داده و از آنها به‌عنوان مکان‌هایی فرهنگی مورد استفاده قرارمی‌گیرد. این میدان زیبا و سرزنده همیشه پر از جهانگردان و اهالی شهر بوده و در سال 1998 از سوی یونسکو به ثبت میراث فرهنگی رسید. میدان بزرگ بروکسل در تاریخ شاهد فرازونشیب‌هایی بوده که از آن جمله به تخریب و آتش‌سوزی بزرگی می‌توان اشاره کرد که در جریان جنگ با نیروهای فرانسوی در سال 1695 میلادی رخ داد. در جریان جنگ جهانی اول این میدان پر بود از نیروهای نظامی و زخمی‌های جنگ و ساختمان شهرداری در مجاورت میدان به بیمارستانی برای مداوای مجروحان جنگی اختصاص یافته بود. یکی از ساختمان‌های مشهور مجاور این میدان ساختمان شهرداری سابق است که در نیمه نخست سده پانزدهم میلادی احداث گردید. برج بلند نود و شش متری بالای این ساختمان که به شیوه معماری گوتیک بنا شده از دیدنی‌های شاخص این میدان است که در کنار مجسمه‌های موجود در بخش‌های مختلف نمای کلی زیبایی به این سازه بخشیده است.



تور شکلات‌گردی: خبر خوب برای دوست‌داران شکلات این که تورهای یک روزه جالبی در شهر بروکسل وجود دارد که شما می‌توانید باآنها به گشت ‌و گذار در مراکز تهیه و فروش شکلات‌های عالی و منحصر‌به‌فرد بلژیکی که از شهرتی جهانی برخوردار ند پرداخته و در کارگاه‌های شکلات‌سازی پس از آشنایی با تهیه این خوردنی محبوب، شکلات مورد نظرتان را با دستان خود بسازید. مدت زمان این تور معمولا 4 ساعت و قیمت آن حدود 80 تا 90 دلار است.



کی دیگر از ساختمان‌های تاریخی و بسیار زیبای مجاور این میدان خانه پادشاه است که به‌عنوان موزه شهر بروکسل از آن یاد می‌شود. قدمت اولیه این ساختمان به اوایل سده دوازدهم میلادی می‌رسد که در سده‌های بعدی چندین بازسازی در آن انجام گرفته است.

 موزه دیگری که در ساختمان مرکزی قرار دارد موزه هنرهای مدرن بروکسل بوده که در آن آثار هنرمندانی از اواخر سده هجدهم تا زمان حاضر قرار داشته که یکی از مشهورترین آثار آن تابلوی «مرگ مارا» اثر هنرمند مشهور فرانسوی ژاک لویی داوید است.

محله ایکسل: ایکسل یکی از محله‌های معروف و تاریخی شهر بروکسل است که جمعیت آفریقایی‌های آن نسبتا زیاد بوده و مکانی است که در آن فروشگاه‌های متعددی از پوشاک و کفش گرفته تا جواهرات و رستوران‌های مختلف پذیرای خیل عظیمی از اهالی شهر و جهانگردان است. اینجا چندین کلیسای قدیمی و یک موزه هنری دارد و میدان فِلاژی از مکان‌های معروف آن به‌حساب می‌آید که برای علاقه مندان معماری جذاب به‌نظر می‌رسد.


موزه‌های سلطنتی هنرهای زیبای بلژیک: این موزه‌ها مجموعه‌ای از شش موزه‌اند که در منطقه کودنبرگ قرار گرفته‌اند. در ساختمان مرکزی این گروه موزه‌ها دو موزه و چهار موزه دیگر در ساختمان‌هایی جداگانه قرار دارند. دو موزه‌ای که در ساختمان مرکزی بوده شامل موزه اساتید قدیمی یعنی هنرمندانی بوده که آثارشان مربوط به پیش از سال 1750 میلادی است. از جمله هنرمندان مشهوری که آثارشان اینجاست می‌توان به هیرونیموش بوش، پیتر بروگلِ پدر، آنتونی وان دایک، پیتر پول روبنس و جیووانی باتیستا تیپول اشاره کرد.


محله اندرلشت: با شنیدن این نام شاید بیشتر یاد نام تیم معروف فوتبال اندرلشت بیفتید. اندرلشت در واقع یکی از محله‌های معروف شهر بروکسل در جنوب‌غربی این شهر است که دیدنی‌هایی جذاب برای جهانگردان را در خود جای داده است. از جمله دیدنی‌های اینجا به چندین موزه و کلیسا و خانه اشرافی قدیمی می‌توان اشاره کرد.


پارک بروکسل: پارک بروکسل مساحتی حدود 13 هکتار مکانی زیباست که علاوه بر آب‌نماها و باغچه‌های زیبایش محل استقرار چندین بنای دیگر از جمله تئاتر رویال و سالن واکسال است. در اطراف این پارک نیز کاخ سلطنتی، پارلمان بلژیک و دفتر سازمان ملل قرار دارد. خطوط متروی شماره یک و پنج گزینه‌های خوبی برای دسترسی به این پارک است.




 آردِن



آردن منطقه‌ای در جنوب‌شرقی بلژیک است که طبیعت بکر آن شامل کوهستان‌ها و جنگل‌های سرسبز و رودخانه‌هایش مکانی بسیار مناسب برای لذت بردن و استراحت است. مردم در روستاهای کوچک این منطقه شیوه‌های سنتی زندگی را دنبال می‌کنند و صنایع دستی محلی هنوز در کارگاه‌های اینجا با شیوه‌های قدیمی ساخته می‌شود. اینجا در فصل بهار بسیار مناسب برای قدم‌زدن، ماهیگیری، دوچرخه‌سواری و به‌ویژه قایق‌سواری است. در فصل زمستان نیز علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی همچون اسکی و لوژسواری امکانات شایسته‌ای را در این مکان زیبا در اختیار دارند. شما با پرداخت حدود 400 تا 500 یورو می‌توانید از تورهای یک یا دو روزه گشت‌وگذار از آردن بهره گرفته و علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی اینجا از برخی از مکان‌های قدیمی و تاریخی موجود در این منطقه همچون صومعه اوروال دیدن کنید. اگر فرصت کافی داشتید و علاقه‌مند به تجربه دیدن یک روستای بکر در این منطقه را داشتید پیشنهاد می‌شود که از روستای «هان سور لِس» و غارهای اعجاب انگیز درون صخره‌های این منطقه دیدن کنید.



  بیست و یکمین مقصد جهانگردی

 کشور پادشاهی بلژیک در غرب اروپا هم‌مرز با کشورهای فرانسه، هلند، آلمان و لوکزامبورگ سرزمینی کوچک با مساحت 30528 کیلومتر مربع است. جمعیت آن کمی بیش از یازده میلیون نفر بوده که تراکم جمعیت بالایی را در این کشور رقم زده است. این کشور با وجود کوچکی نقشی تعیین‌کننده و قابل‌توجه در معادلات جهانی و به‌ویژه مناسبات و برنامه‌ریزی‌های کشورهای اروپایی دارد به‌طوری که امروزه به‌عنوان مرکز سیاسی اتحادیه اروپا به‌حساب می‌آید. بلژیک از کشورهای توسعه‌یافته است و مردم این کشور از سطح درآمد نسبتا بالایی برخوردار بوده و شاخص‌های رفاه اجتماعی در آن همچون بهداشت، آموزش، امنیت و غیره در جایگاه بسیار بالایی قراردارد.  بلژیک در طول تاریخ هنرمندان بزرگی را به جامعه بشری عرضه داشته که بسیاری از آنها در حوزه هنر نقاشی سرآمد دوران خود بوده‌اند. حفظ آثار باستانی و قدیمی در بلژیک همچون بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی از اولویت‌های نهادهای دولتی و مردمی است. همین امر باعث شده که شهرهای این کشور همچون موزه‌ای زنده به‌نظر برسند؛ به گونه‌ای که با گذر از آنها گویی در کوچه ‌پس‌کوچه‌های اروپای سده‌های میانه گام نهاده‌اید.

صنعت جهانگردی 8/2% از تولید ناخالص داخلی کشور بلژیک را تشکیل داده یعنی 3/3% از جمعیت این کشور معادل 142000 نفر در این صنعت به کار مشغول اند. بیشترین جهانگردانی که از این کشور دیدن می‌کنند از کشورهای فرانسه، هلند، بریتانیا، آلمان، اسپانیا و ایتالیا هستند. غیر از سواحل زیبا و جهانگردی تجاری، وجود آثار فرهنگی و هنری غنی در این کشور از منابع مهم جذب جهانگردی آن به‌شمار می‌آید. در سال 2017 بلژیک به‌عنوان بیست‌ویکمین مقصد جهانگردی در جهان اعلام گردیده و این در حالی است که از نظر بهداشت و پاکیزگی مقام چهارم را از آن خود کرده است.


خبر خوب برای دوست‌داران شکلات این که تورهای یک روزه جالبی در شهر بروکسل وجود دارد که شما می‌توانید باآنها به گشت ‌و گذار در مراکز تهیه و فروش شکلات‌های عالی بلژیکی پرداخته و در کارگاه‌های شکلات‌سازی پس از آشنایی با تهیه این خوردنی محبوب، شکلات مورد نظرتان را با دستان خود بسازید



  بروژ

بروژ مرکز ایالت فلاندر غربی در شمال‌غربی کشور بلژیک واقع گردیده و شهری است قدیمی و تاریخی که بخش مرکزی آن توسط سازمان یونسکو به‌عنوان یکی از میراث ماندگار فرهنگی و هنری تاریخ بشری به ثبت رسیده است.

بنابراین حتما پیشنهاد می‌گردد که در دیدار از کشور بلژیک از این شهر زیبا که به «ونیز شمال» نیز مشهور است دیدن کنید. این صفت را به‌خاطر وجود کانال‌های آب فراوان و گسترده‌ای که شهر را پوشانده به آن داده‌اند که از گذشته یک وسیله ارتباطی موثر برای حمل‌ونقل در شهر محسوب می‌شود، امروزه کاربرد جذاب جهانگردی نیز بدان افزوده شده است. بروژ را شاید بتوان بهترین نمونه از یک شهر که در آن آثار معماری از قرون وسطی اروپا برجای مانده به‌حساب آورد. از مکان‌های دیدنی این شهر می‌توان به کلیسای سنت سالوادور، ساختمان دادگاه ایالتی، قلعه بروژ وریژه، صومعه ویژنگاردن و دروازه کرویزپورت اشاره کرد. در فهرست زیر چند نمونه از مکان‌های دیدنی بروژ را از نظر خواهید گذراند.


کلیسای بانوی ما: قدمت این کلیسا به سده سیزدهم میلادی می‌رسد. برج یکصد و پنجاه متری آن کماکان بلندترین سازه شهر و دومین برج بلند آجری جهان به‌حساب می‌آید. در این کلیسا علاوه بر تزئینات بی‌نظیر محراب و بخش‌های مختلف سازه مقبره چند تن از بزرگان شهر همراه با تندیس‌های تمام‌قد از آنها بر روی سنگ مزارشان به‌چشم می‌خورد. مجسمه حضرت مریم (ع) که حضرت مسیح (ع) کودک را بر روی زانوی خود قرار داده اثر هنرمند مشهور ایتالیایی میکل‌آنژ بوده که در این کلیسا قرار داشته و تنهای مجسمه‌ای از این هنرمند شهیر ایتالیایی بوده که در خارج از مرزهای ایتالیا قرار گرفته است.



برج ناقوس بروژ: برجی به ارتفاع 83 متر از سده سیزدهم میلادی بوده که شهرت آن به فیلم‌های سینمایی و کتاب‌های داستان نیز رسیده است. اگر حوصله طی کردن 366 پله این برج را داشته باشید می‌توانید دیدی بی‌نظیر و جذاب از شهر را تجربه کنید.

کلیسای خون مقدس: اینجا کلیسایی بسیار قدیمی متعلق به سده دوازدهم میلادی است که علاوه بر جاذبه‌های معماری و تزئینی‌اش حاوی ظرفی شیشه‌ای است که مسیحیان اینجا اعتقاد دارند تکه‌ای از پارچه لباس حضرت عیسی (ع) که به خون ایشان آغشته بوده در آن نگهداری می‌شود. به همین خاطر این کلیسا نزد مسیحیان از قداست بالایی نیز برخوردار است.

موزه الماس: شهر بروژ بیش از پانصد و پنجاه سال است که از مراکز مهم تراش الماس در جهان به‌شمار می‌آید. موزه الماس تاریخچه این صنعت ظریف را در اختیار دیدارکنندگان قرار می‌دهد.این موزه هر روز از ساعت 10:35 صبح تا 17:30 باز بوده و قیمت بلیت ورودی آن هشت یورو بوده و اگر بخواهید از کارگاه تراش الماس هم دیدن کنید یازده یورو باید پرداخت کنید.



بیمارستان قدیمی سنت ژان:  بیمارستان قدیمی سنت ژان از سده دوازدهم میلادی تا سال 1977 به مکانی برای مداوای بیماران اختصاص داشته ولی در سال‌های اخیر بخشی از آن به موزه‌ای برای نمایش آثار نقاش بزرگ و مشهور سبک فلاندری یعنی «هانس مملینگ» اختصاص یافته و مکانی بسیار دیدنی به‌ویژه برای علاقه‌مندان به آثار هنری به‌شمار می‌آید.


موزه گروئنینگ: ساختمان این موزه در اصل صومعه‌ای بسیار قدیمی متعلق به سده دوازدهم میلادی بوده که امروزه یکی از موزه‌های مهم شهر و همچنین بلژیک محسوب می‌گردد. در این موزه آثاری از نقاشان مشهور اروپا از دوران رنسانس و باروک گرفته تا دوران مدرن یافت می‌شود؛ نقاشانی همچون یان وان آیک، هیرونیموش بوش و رِنه ماگریت. این موزه هر روز از ساعت نه و نیم صبح تا پنج بعداز ظهر پذیرای دیدارکنندگان بوده و قیمت بلیت ورودی آن دوازده یورو است.








موزه سیب‌زمینی سرخ‌کرده: اینجا تنها موزه جهان است که به سیب‌زمینی سرخ‌کرده اختصاص دارد و در ساختمانی قدیمی متعلق به اواخر سده چهاردهم میلادی در سال 2008 افتتاح شده است. این موزه در سه طبقه تاریخ بهره‌گیری سیب‌زمینی توسط بومیان آمریکای جنوبی در پرو تا زراعت و استفاده از آن در کشور بلژیک را به نمایش گذاشته است.






اگر به نقاشی‌های دیواری یا همان گرافیتی علاقه‌مند باشید خیابان وِرنگارنشترات در شهر خنت مکانی مناسب برای قدم زدن و لذت بردن از خلاقیت‌های هنرمندان جوان بر درودیوار اینجاست



 خِنت (گان)

شهر خنت که با تلفظی دیگر گان نامیده می‌شود مرکز ایالت فلاندر شرقی، یکی از جاذبه‌های جهانگردی بلژیک محسوب می‌شود که با ساختمان‌هایی که از سده‌های میانه در آن برجای مانده همچون یک موزه زنده به حیات خود همچنان ادامه می‌دهد. اینجا نیز مانند سایر شهرهای بلژیک کلیساها و موزه‌های فراوانی را می‌توان یافت که در کنار زیبایی‌های طبیعی و کوچه‌وپس کوچه‌هایش حس و حالی ویژه در شما ایجاد خواهد کرد.

موزه هنرهای زیبا: در این موزه آثار فراوانی از سده‌های میانه تا سده بیستم را در آن می‌توان یافت. ساختمان این موزه در حوالی سال 1900 طراحی و احداث گردید. آثار ارزشمندی از هنرمندان مشهوری همچون هیرونیموش بو، روبنس، وان دایک، تئودور ژریکو و غیره در اینجا در معرض تماشا قرار دارد.

موزه هنرهای معاصر شهر: این موزه که در سال 1999 افتتاح گردیده آثاری از هنرمندان معاصر جهان و کسانی همچونی جوزف بویز و اندی وارهول را به نمایش گذاشته است.

موزه طراحی خنت: در این موزه اشیاء کاربردی و صنایع دستی که هر کدام حاوی شاخصه‌های برجسته از سبک‌های هنری مهم و اثر صنعتگران و هنرمندان مشهور بوده به نمایش درآمده است. از جمله این آثار می‌توان به مجسمه‌های برنزی، ظروف چینی و شیشه‌ای، میز، صندلی، مبلمان و غیره اشاره کرد. این موزه در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه، پنج‌شنبه و جمعه از ساعت 9:30 تا 17:30 و شنبه و یکشنبه از ساعت 10 تا 18 باز و روزهای چهارشنبه تعطیل است. قیمت ورودی آن نیز 6 یورو و برای افراد بالای 65 سال 4 یورو است.



موزه شهر خنت: این موزه که در سال 2010 میلادی افتتاح شده با استفاده از فناوری‌های مختلف سنتی و مدرن همچون چند رسانه‌ای به ارائه سرگذشت و تاریخ این شهر می‌پردازد. مثلا در بخشی از این موزه به مساحتی حدود 300 مترمربع نقشه‌ای از شهر در زیر پای شما قرار گرفته است.



قلعه گراون استین: این قلعه تاریخی متعلق به سده دوازدهم میلادی است  که بخشی از تاریخ جنگ‌های صلیبی را در خود نهفته دارد. از این مکان به‌عنوان لوکیشن چند فیلم سینمایی نیز تاکنون بهره‌برداری شده است.

کلیسای سنت نیکولاس: یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر و مکانی است که در گذشته صاحبان حرفه‌ها و شغل‌های گوناگون در اطراف آن مغازه‌هایشان را بنا می‌کردند. اُرگ موجود در این کلیسا که برای مراسم مذهبی نواخته می‌شود از شهرت به‌سزایی برخوردار است.



کلیسای جامع سنت براوو: این کلیسا که قدمت سازه اولیه آن به سده دهم میلادی برمی‌گردد نه تنها از نظر معماری یک اثر بی‌نظیر و چشمگیر بوده بلکه آثار هنری و اشیاء موجود در آن همچون یک نقاشی از روبنس به همراه چهار ارگ بزرگ و سایر نقاشی‌های دیواری و مجسمه‌های موجود در آن، کلیسای مزبور را همچون موزه‌ای به‌نظر می‌رساند.

خیابان گرازلی: قدمت این منطقه به سده پنجم میلادی و زمانی برمی‌گردد که اینجا مرکز تولید گندم بود. امروزه با ساختمان‌های بسیار قدیمی و کافه‌های بسیار عالی پذیرای اهالی شهر و جهانگردان در ساحل رودخانه‌ای زیباست.



خیابان گرافیتی: اگر به نقاشی‌های دیواری یا همان گرافیتی علاقه مند باشید خیابان وِرنگارنشترات در شهر خنت مکانی مناسب برای قدم زدن و لذت بردن از خلاقیت‌های هنرمندان جوان بر درودیوار اینجاست. انبوه رنگ‌های مختلف و تودرتو شما را به دنیایی دیگر و متضاد با حال و هوای سایر نقاط کهن شهر خواهد برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید