• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 5 اسفند 1400
کد مطلب : 154871
+
-

بحران اوکراین فینال را از روسیه گرفت

این سومین باری است که میزبان فینال اروپا تغییر می‌کند

بحران اوکراین فینال را از روسیه گرفت

 وقایع سیاسی روزهای اخیر در حوزه دریای سیاه با بازی‌گردانی روسیه باعث شده اتفاقاتی هم در عرصه فوتبال بیفتد. در شماره دیروز احتمال جدایی شاختار دونتسک و زوریا لوهانسک (جمهوری‌های تازه خودمختار) از اوکراین را بررسی کردیم. این‌بار باید به تغییر احتمالی میزبان فینال لیگ قهرمانان این فصل بپردازیم. فینال قرار است 28ماه مه (8 اردیبهشت1401) در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شود. با اتفاقاتی که رخ داده و همه کشورهای اتحادیه اروپا و اعضای ناتو علیه روسیه موضع گرفته‌اند، پیش‌بینی می‌شود میزبانی از یکی از شهرهای برگزارکننده جام‌جهانی2018 پس گرفته و به شهر دیگری داده شود. یوفا احتمال درگیری نظامی بین اوکراین و روسیه را هم مدنظر قرار داده. این دومین‌بار پیاپی است که روسیه از میزبانی فینال لیگ قهرمانان محروم می‌شود و سومین بار متوالی است که میزبانی از شهری که در ابتدا تعیین شده، پس گرفته می‌شود. فینال‌۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ قرار بود به‌ترتیب در ترکیه و روسیه برگزار شود اما به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، این دو فینال در لیسبون و پورتو برگزار شد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز اعلام کرده ‌پس از تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن جمهوری لوهانسک و دونتسک، روسیه هیچ شانسی برای میزبانی هیچ دیدار مهم فوتبال اروپایی را نخواهد داشت. ادامه رقابت‌های دور رفت مرحله یک‌هشتم پایانی لیگ قهرمانان اروپا تحت‌تأثیر این اتفاقات برگزار شد. یوونتوس در زمین ویارئال که فصل گذشته قهرمان لیگ اروپا شده بود، به تساوی ارزشمند یک-یک دست یافت و مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان یعنی چلسی هم برد مطمئن 2 بر صفر مقابل قهرمان فرانسه -لیل- به‌دست آورد. یوونتوس که بدون 3 مدافع وسط شامل کیه‌لینی، روگانی و بونوچی بازی می‌کرد، 2تلفات دیگر هم در این بازی داد؛ پای مک‌کنی شکست و الکس ساندرو هم دچار کشیدگی عضله شد. کواچیچ و حکیم زیاش هم از چلسی مصدوم شدند.

ویارئال.............  یوونتوس
   ولاهوویچ، خرید تازه یوونتوس در نخستین دقیقه از نخستین بازی‌اش در لیگ قهرمانان چند رکورد زد. او با ۲۲‌سال و ۲۵‌روز سن پس از آلساندرو دل‌پیرو (۲۰ سال و ۳۰۸ روز‌) به دومین بازیکن جوان تاریخ یوونتوس بدل شد که در نخستین بازی خود در لیگ قهرمانان موفق به گلزنی می‌شود. تنها ولاهوویچ، دل‌پیرو و ترزگه توانسته‌اند در نخستین بازی اروپایی‌شان برای یووه گل بزنند.
   مهاجم صرب حالا رکورددار سریع‌ترین گل زده در نخستین بازی خود در لیگ قهرمانان به‌حساب می‌آید، پیش از این، گل ثانیه ۳۷ اندی مولر در جریان شکست ۳-۱ دورتموند مقابل یووه در سال‌۱۹۹۵ از این حیث رکورددار به‌حساب می‌آمد.
   ولاهوویچ با گلزنی در ثانیه32 سریع‌ترین گل فصل جاری لیگ قهرمانان را نیز به ثمر رسانده است.
   لائوتارو مارتینس، مهاجم آرژانتینی اینترمیلان (دشمن یووه) 7بازی در لیگ قهرمانان و صفر گل زده دارد و ولاهوویچ در یک دقیقه، یک گل زده! یک شوخی هم درباره آلگری درست کرده‌اند که این سرمربی بازی را با پیروزی یک بر صفر آغاز کرد اما باز هم مساوی داد!
   یوونتوس برای نخستین‌بار از فوریه‌2018 و تساوی 2-2 مقابل تاتنهام، در نیمه اول یک بازی در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بازنده به رختکن نرفت. 3 بازی قبلی به شکست انجامیدند.
   یوونتوس ۴ سال است در خانه حریف در مرحله یک‌هشتم نهایی موفق به پیروزی نشده؛ اتلتیکو ۲-صفر، لیون یک-صفر، پورتو ۲-یک، ویارئال یک-یک و این نخستین‌بار است که شکست نخورده.

چلسی............. لیل

   تیموتی وه‌آ (پسر ژرژ وه‌آی کبیر که هم‌اکنون رئیس‌جمهور لیبریا است) بازیکن شماره 22لیل، 2022/02/22 به 22سالگی رسید.
   کای هاورتس باز هم در بازی‌های مهم گل زد. زننده گل فینال فصل پیش و گل قهرمانی چلسی در جام جهانی باشگاه‌ها از روی کرنر یک گل زودهنگام برای لندنی‌ها زد. حالا چلسی در فصل جاری لیگ قهرمانان با 4گل بیشتر از هر تیم دیگری از روی ضربات کرنر به گل رسیده است.
   کریستین پولیسیک نخستین گل خود در لیگ قهرمانان را در استمفوردبریج به ثمر رساند.
   حکیم زیاش در 22بازی اخیر خود در لیگ قهرمانان اروپا در 17گل مستقیما نقش داشته است (8گل و 9پاس گل).
   تیاگو سیلوا امشب به پنجمین بازیکن برزیلی تبدیل شد که بیشترین تعداد بازی را در لیگ قهرمانان اروپا انجام داده است (برابر با مکسول). او 12باز‌پس‌گیری داشت که این بیش از هر زمان دیگری در کل دوران حرفه‌ای او در لیگ قهرمانان اروپا (94بازی) بود.
   چلسی 16بازی متوالی در استمفوردبریج شکست نخورده. چلسی به نخستین تیم انگلیسی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شد که در 5دیدار متوالی خانگی بدون گل خورده پیروز می‌شود. ادواردو مندی در مراحل حذفی لیگ قهرمانان 8بار بازی کرده، 6کلین‌شیت داشته و تنها 2گل خورده است. چلسی در این فصل بیش از رئال و یووه و بایرن که 4کلین‌شیت داشته‌اند، بازی بدون گل خورده ثبت کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید