• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 5 اسفند 1400
کد مطلب : 154864
+
-

گرینویچ/ماهی‌ها غرق می‌شوند


کولیمو:  مردم شیلی یک روز صبح در منطقه کولیمو با ساحلی پوشیده از ماهی‌های ساردین مرده روبه‌رو شدند؛ ماهی‌هایی که به‌گفته کارشناس‌های محیط‌زیست غرق شده بودند. به گزارش یورونیوز، علت تلف‌شدن این ماهی‌ها سطح پایین اکسیژن در آب‌های ساحلی شیلی بوده است. میلیون‌ها ماهی ساردینی که دچار خفگی شده بودند، برای یافتن غذا به ساحل این منطقه آمده و برای چندمین بار طعمه آب‌های آلوده شدند؛ مشکلی زیست‌محیطی که فقط ناشی از بی‌توجهی بشر به سلامت محیط‌زیست است. هم‌اکنون عملیات پاکسازی در این ساحل با استخدام چند ده نفر کارگر در حال انجام است. ایون ریواس، شهردار محلی می‌گوید: «اینجا منطقه‌ای نیست که بتوان در آن شنا کرد. وضعیت ساحل هم به‌گونه‌ای نیست که بتوانیم از تراکتور برای پاکسازی ماهی‌های مرده استفاده کنیم، در اینجا ناچاریم فقط از کارگران استفاده کنیم.» این نخستین‌‌بار نیست که انبوه ماهیان مرده در سواحل این منطقه از شیلی پیدا می‌شود.


یک ایرانی در مجله ساینس

 کالیفرنیا: استاد دانشگاه تهران عضو تحریریه نشریه Scientific Reports شد. به گزارش ایسنا، روح‌الله نوری، عضو هیأت علمی دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران به‌عنوان عضو هیأت تحریریه مجله
 Scientific Reports از مجموعه مجلات خانواده Nature انتخاب شد. این استادیار گروه تخصصی مهندسی محیط‌زیست دانشگاه تهران که سابقه عضویت در هیأت تحریریه چند‌مجله دیگر را دارد.این مجلات شامل: Science of the Total Environment، Paddy and Water Environment، Hydrology  Research Water هستند. 
وی به‌تازگی به همراه جمعی از محققان دانشگاه تهران مقاله‌ای با عنوان «افت انسان‌محور آبخوان‌های ایران» در نشریه «مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا» منتشر کرده است.

کشف راز خنجر تون‌عنخ‌آمون
 
قاهره:  هنگامی که باستان‌شناسان در حدود 100سال پیش در سال‌۱۹۲۰ میلادی وارد مقبره تون ‌عنخ‌آمون در دره پادشاهان مصر شدند، خنجری بلند و اشرافی در محل یافتند که تیغه آن از آهن ساخته شده بود؛ کشفی گیج‌کننده چرا‌که عصر آهن تازه یک قرن پس از این فرعون مشهور مصر آغاز شده بود. همین موضوع باعث شد گمانه‌زنی‌های بسیاری مبنی بر منشأ فرازمینی آن مطرح شود که علاقه‌مندان به بحث‌های شبه‌علمی جذب آن شدند. اکنون اما دانشمندان با اشعه ایکس راز آن‌را تا حدی کشف کردند. به گزارش یورونیوز، گروه محققان همچنین با رجوع به مجموعه‌ای از الواح ۳۴۰۰ساله معروف به «نامه‌های آمارنا» متوجه شدند که فعالیت‌های دیپلماتیک در اواسط قرن چهاردهم قبل از میلاد وجود این خنجر را تأیید می‌کنند. در یکی از این نامه‌ها به یک خنجر آهنی در غلاف طلا اشاره شده است که توسط پادشاه میتانی در فلات آناتولی، به‌خاطر ازدواج فرعون با دخترش به آمنهوتپ سوم پدربزرگ تون‌عنخ‌آمون داده شده است. اینگونه اقلام در مصر و خارج از این کشور در عصر خود بسیار ارزشمند بودند. به همین دلیل گمان می‌کنند که خنجر فضایی تون‌عنخ‌آمون یک میراث خانوادگی بوده که منبعی خارجی داشته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید