• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 5 اسفند 1400
کد مطلب : 154823
+
-

پروژه‌های نشاط اجتماعی غرب تهران؛ در آستانه بهره‌برداری

چندین پروژه مهم فرهنگی و ورزشی منطقه 5 به‌زودی تکمیل و افتتاح خواهد شد

گزارش
پروژه‌های نشاط اجتماعی غرب تهران؛ در آستانه بهره‌برداری

مهدی اسماعیل‌پور- خبرنگار

به‌زودی چندین پروژه فرهنگی و ورزشی در راستای افزایش نشاط اجتماعی در غرب و شمال غرب تهران به بهره‌برداری می‌رسد؛ پروژه‌هایی همچون مجتمع شهربانوی محله شهران، ورزشگاه کن، سرای محله اکباتان و پلازای شمال متروی صادقیه. اینطور که احسان شریفی، شهردار منطقه ۵ دیروز به خبرنگار همشهری گفت، جدا از اینها چندهزار متر احداث پیاده‌راه و مسیر دوچرخه نیز همزمان با نیمه شعبان تکمیل شده و آماده استفاده شهروندان خواهد شد. منطقه 5حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که تقریبا نیمی از آنها را بانوان تشکیل می‌دهند. با توجه به این موضوع بهسازی مجموعه فرهنگی و ورزشی شهربانو منطقه 5مورد توجه قرار گرفت و بخش‌هایی ازجمله استخر روباز و سالن بدنسازی به آن اضافه شد. این پروژه در حال تکمیل نهایی شدن است و طبق برنامه زمانبندی شده برای اوایل سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. پروژه بعدی مجموعه ورزشی کن است که در زمینی به مساحت بالغ بر 2500مترمربع در حال احداث است. یک سالن توپی به مساحت بالغ بر 760مترمربع و یک زمین چمن مصنوعی و همچنین یک ساختمان اداری به مساحت 200مترمربع در حدفاصل سالن و زمین فوتبال ازجمله مهم‌ترین امکانات و بخش‌های این مجموعه ورزشی است.  
 تا‌کنون حدود 6میلیارد تومان برای ساخت این مجموعه توسط شهرداری منطقه 5هزینه شده است. سومین پروژه هم سرای محله شهرک اکباتان است. این سرای محله در سنوات گذشته احداث شده، اما دارای مشکلات و نواقصی بود. با توجه به این موضوع نیاز بود تا ساختمان به شکل اساسی بازسازی شده و توسعه پیدا کند.  در فضای جدید سرای محله اکباتان بخش‌ها و امکاناتی نظیر گالری، کافه کتاب، سالن ورزشی بانوان، خانه سلامت، کتابخانه عمومی و سالن آمفی‌تئاتر مدرن و به‌روز تدارک دیده شده است. نکته دیگر اینکه ظاهر این ساختمان شبیه به ساختمان‌ها و بلوک‌های معروف شهرک اکباتان تعریف و طراحی شده است. اعتبار این پروژه به مبلغ 3میلیارد تومان و مساحت آن بالغ بر 1250مترمربع است. محمدباقر اسدی، معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه5 درباره این پروژه‌ها به همشهری گفت: «مجموعه شهربانو قبلا ساخته شده بود، اما بحث بهسازی این مجموعه را در دستور کار قرار دادیم. ازجمله بهسازی فضای استخر با استفاده از جدید‌ترین سیستم‌های تصفیه، سالن بدنسازی و استخر روباز که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ارزش حدود 11میلیارد و 400میلیون تومان درحال انجام است و ان‌شاءالله یک مجموعه ورزشی خوب و جامع و کامل برای بانوان خواهیم داشت. همچنین مجموعه ورزشی کن پیشرفتی بالغ بر 90درصد دارد و برای اوایل سال آینده و اواسط فصل بهار افتتاح شده و در اختیار مردم ارزشمند کن قرار می‌گیرد.» او درباره سرای محله اکباتان هم گفت: «این سرای محله به دلایل متعدد ازجمله گذشت زمان و فقدان آیین‌نامه‌های لازم، در زمان احداث چه به لحاظ بهره‌برداری و چه ایمنی کیفیت لازم را نداشت. در نتیجه سرای محله اکباتان به‌صورت کلی و اساسی مورد بازسازی و تکمیل قرار گرفت و بخش‌های دیگری نیز به آن اضافه شد. این پروژه هم پیشرفت 85درصدی دارد و ان‌شاءالله برای اواخر اردیبهشت‌ماه سال 1401تکمیل شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.»

بهره‌برداری از اکوپارک فرحزاد تا شهریور ۱۴۰۱
یکی از مشکلات بخش شمال‌غربی تهران به محدوده کن و فرحزاد برمی‌گردد. ساماندهی این دو محله قدیمی از نظر ساخت‌وسازهای غیرقانونی و حضور معتادان و ارائه مجوزهای نوسازی و احداث فضای تفرجگاهی (اکوپارک) فرحزاد مورد مطالبه مردم است. در همین ارتباط شهردار منطقه ۵ دیروز در بازدید از پروژه‌های در حال احداث این منطقه گفت: «نبود پیوست اجتماعی برای طرح تفصیلی کن، باعث نارضایتی مردم شده است. از اعضای شورای‌عالی شهرسازی تقاضا داریم در محله کن قدم بزنند و شرایط واقعی و رهاشدگی باغ‌های کن را رصد کنند؛ مثلا در این طرح آمده که در بهترین حالت املاک تا 3طبقه بسازند؛ درحالی‌که این کار اقتصادی نیست. همچنین در یک پهنه‌هایی ساخت در عرصه زیر ۲هزار متر ممنوع است و در برخی از این نقطه‌ها میزان تراکم پایین است و نمی‌توانیم به‌دلیل این مشکلات پروانه بدهیم؛ بنابراین نیاز به توجه جدی به مسئله کن احساس می‌شود.» احسان شریفی درباره وضعیت روددره فرحزاد نیز گفت: «نیمه دی‌ماه با کمک پلیس و دستگاه قضایی این مسیر از وجود معتادان متجاهر پاکسازی شد و ایمن‌سازی‌ نیز انجام گرفت. وضعیت الان این دره با وضعیت گذشته متفاوت است؛ گام بعدی باز شدن دسترسی به دره فرحزاد بود که درباره رستوران‌ها و ساختمان‌های در بستر رودخانه، اواخر بهمن از ۱۸ پلاک قرمز موجود، ۱۶ پلاک قرمز در بستر رودخانه تخریب شد و تخریب ۲پلاک به‌دلیل‌ سکونت فعلا متوقف شده است. همچنین طراحی احداث مسیر جاده انجام شد و جانمایی محل استقرار پلیس و جانمایی احداث ۵۰برج نوری در آن صورت گرفته تا دره فرحزاد تبدیل به یک اکوپارک شود؛ حتی حفظ مالکیت باغ‌های متعلق به مردم و حفظ وضع موجود آن درنظر گرفته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید