• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154757
+
-

شاختارشکنی!

با استقلال دونتسک و لوهانسک چه بر سر شاختار و زوریا و سهمیه‌های اوکراین می‌آید؟

جهان
شاختارشکنی!

پوتین رئیس جمهور روسیه،  استقلال 2 جمهوری خودخوانده اوکراین را به رسمیت شناخت و استقلال جمهوری خلق لوهانسک، دونتسک و ماریوپل را امضا کرد. حالا سؤال فوتبالی‌ها این است که پس از این واقعه چه بلایی بر سر زوریا و شاختار دونتسک و سهمیه‌های اروپایی لیگ اوکراین خواهد آمد. 2 باشگاه زوریا و شاختار از سال2013بازی‌های خانگی خود را در شهرشان برگزار نمی‌کنند؛ شاختار در ورزشگاه المپیسکی کی‌یف و زوریا در اسلاووتیچ‌آرنای شهر زاپورژیا بازی می‌کند. وضعیت تیم ماریپول فرق دارد. آنها به‌اندازه 2 تیم دیگر معروف نیستند و با وجود احتمال برخورد نظامی در منطقه‌شان معلوم نیست سرنوشت‌شان چه می‌شود.
باشگاه زوریا لوهانسک همان باشگاهی است که تا چندی پیش 2 بازیکن ایرانی به نام شهاب زاهدی و‌اللهیار صیادمنش داشت که دومی در نیم‌فصل قرارداد قرضی‌اش به پایان رسید و به فنرباغچه برگشت و سپس به هال‌سیتی فروخته شد. زوریا پیش از این سابقه تغییر نام زیاد داشته، زمانی تودووی و پیش از آن به نام‌های متالیست و ژرژینتس و روشیلوفگراد و آوانگارد نام داشت. بنابراین پیش‌بینی می‌شود نام یا پسوند شهر خود را تغییر دهد. با توجه به اینکه سهمیه اروپایی این دو باشگاه متعلق به اوکراین و نه بخش‌های تازه استقلال‌یافته است، شاید زوریا و شاختار با همین نام‌ها به فعالیت خود ادامه دهند و تنها پسوند شهرشان را تغییر دهند. این در حالی است که اصلا سازمان ملل و اتحادیه اروپا چنین جدایی‌طلبی و تجزیه‌ای را رسما بپذیرد.
در هفته18لیگ اوکراین تیم شاختار طبیعتا صدرنشین است و دیناموکی‌یف، دنیپرو و زوریا در رده‌های دوم تا چهارم جای دارند. زوریا امسال با‌اللهیار و شهاب در لیگ کنفرانس اروپا هم حضور داشت و در مجموع 6بر2به راپیدوین باخت و حذف شد. آنها با مورینیو و آاس‌رم هم در مرحله گروهی بازی کردند. شاختار هم پای ثابت لیگ قهرمانان در ادوار گذشته است. این تیم در این فصل در مرحله گروهی با رئال مادرید و اینتر و شریف افتاد که چهارم شد و از راهیابی به مرحله بعدی یا لیگ اروپا باز ماند. جمعیت شهر لوهانسک حدود 460هزار نفر است. سال2014بیش از 96درصد مردم این استان به‌خودمختاری لوهانسک از کی‌یف رأی مثبت دادند؛ همان اتفاقی که برای دونتسک در همان مقطع رخ داد. دونتسک و لوهانسک، 2 استان شرقی در منطقه دونباس حالا به 2کشور جدا تبدیل شده‌اند. یوفا و فیفا به‌دلیل تنش‌های بین اوکراین و روسیه همواره در قرعه‌کشی‌ها مراقب هستند تا نمایندگان این دو کشور به‌تور همدیگر نخورند. به‌نظر می‌رسد از این پس باید عادت کنیم پسوند زوریا و شاختار را با نام شهرهای دیگری بشناسیم. بعید است اتحادیه فوتبال اروپا سهمیه‌ای به جمهوری تازه استقلال‌یافته بدهد اما باید مشکل ثبت 2 باشگاه معروف این دو منطقه حل شود، چون محل ثبت این دو باشگاه همان شهرهایی است که با نام آن شناخته می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :