• سه شنبه 8 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 20 ذی القعده 1445
  • 2024 May 28
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154715
+
-

چینی بند‌زده

بهروز رسایلی، روزنامه‌نگار

حدس زدن اینکه ماجرای برخورد انضباطی با وریا غفوری چه سرانجامی خواهد داشت کار سختی به‌نظر می‌رسد. با این حال واقعیت آن است که اخراج موقت کاپیتان استقلال از سوی فرهاد مجیدی، کمتر کسی را شگفت‌زده کرد. دلیلش هم این است که از مدت‌ها پیش شایعات زیادی در مورد روابط نه‌چندان گرم غفوری و مجیدی به گوش می‌رسید. شاید بتوان گفت رابطه سرمربی و کاپیتان استقلال چیزی شبیه یک چینی بند زده بود که بالاخره شکست و همه جا صدا کرد.

  جایگاه متزلزل غفوری در تیم مجیدی
وریا غفوری یکی از بازیکنان درخشان استقلال در چند فصل گذشته بوده است. با این حال هر‌چه جلوتر آمدیم، بازدهی فنی او رو به افول گذاشت و این بازیکن حتی حضور در تیم ملی را هم از دست داد. در یکی،‌دو فصل اخیر گروهی از هواداران استقلال هم نسبت به افت کاپیتان محبوب این تیم معترف بودند. اوج این داستان شاید اشتباه بزرگ غفوری در آفسایدگیری و شکست فصل گذشته استقلال در داربی تهران بود. خود غفوری البته بارها نشان داده است انتقادها را قبول ندارد. با این حال شرایط فنی این بازیکن مجال مناسبی به سرمربی تیم داد تا او را بیشتر روی نیمکت بنشاند و کمتر مورد‌اعتراض قرار بگیرد. در بسیاری از مسابقات نیم‌فصل اول استقلال، از کوین یامگا به‌عنوان پیستون راست استفاده شد. البته اغلب گفته می‌شد غفوری مصدوم است اما برخی هواداران در مورد صحت همین گزاره هم شک داشتند. در دوران طولانی آسیب‌دیدگی غفوری، گاهی او استوری‌هایی با مضمون دلتنگی‌اش برای حضور در میدان منتشر می‌کرد که شاید نشان می‌داد مصدومیت کاپیتان استقلال خیلی هم جدی نیست. بین دو نیم‌فصل اما اتفاق بسیار مهم‌تری رخ داد؛ جایی که فرهاد مجیدی در ازای واگذاری 2بازیکن به فولاد، یک رقیب تازه برای غفوری خرید. سرمربی استقلال آرش رضاوند و عارف آقاسی را داد تا صالح حردانی را برای سمت راست جذب کند؛ بازیکنی که در گذشته هم مجیدی دنبال او بود و بلافاصله در ترکیب اصلی آبی‌ها قرار گرفت. یادتان باشد چنین معاوضه‌ای با وجود وضعیت مبهم سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند و نیاز مبرم استقلال به عارف آقاسی انجام شد؛ آنچه پیامی روشن برای کاپیتان تیم داشت و به وریا فهماند جایگاهش در تیم، از قبل هم متزلزل‌تر خواهد شد.

  پنالتی‌زنی که خلع شد
یکی دیگر از امتیازاتی که در این فصل از وریا غفوری گرفته شد، به ضربات پنالتی مربوط می‌شود. کاپیتان استقلال در گذشته پنالتی‌زن اول این تیم بود اما پس از خراب کردن 2ضربه برابر هوادار و تراکتور در هفته‌های آغازین فصل جاری، کادرفنی او را از این عنوان خلع کرد. مسابقه رفت با فجر سپاسی نخستین دیداری بود که با وجود حضور غفوری در زمین، کوین یامگا پنالتی استقلال را زد و به گل هم تبدیل کرد. اگرچه در این مورد تصمیم کادرفنی درست بود و پس از آن هم هیچ‌کدام از پنالتی‌های استقلال از دست نرفته اما جملات غفوری در پایان همان بازی نشان می‌دهد او خیلی هم از این بابت خوشحال نبوده. وریا در حافظیه گفت: «سرمربی درباره پنالتی‌زن تیم تصمیم می‌گیرد. فصل گذشته پنالتی‌زن استقلال بودم که ۹پنالتی از ۱۰ضربه ممکن را تبدیل به گل کردم. ضربات من در این فصل، به‌خاطر بدشانسی یا عدم‌تمرکز وارد دروازه نشد و سرمربی تشخیص داد یامگا پنالتی بزند.»

  حق با مربی است اما...
هرچند چنین مناقشاتی فرمول‌پذیر نیست و در مورد هر پرونده باید با درنظر گرفتن تمام جزئیات قضاوت کرد، اما تجربه نشان می‌دهد در اختلاف‌نظر بین بازیکن و مربی، غالبا باید طرف کادرفنی را گرفت. حمایت از فوتبالیست در چنین مواردی، می‌تواند به‌معنای دمیدن در آتش بازیکن‌سالاری باشد که طبیعتا چنین قصدی نداریم. این وسط فقط یک نکته باعث تردید است؛ اینکه تعداد رفتارهای جنجال‌برانگیز فرهاد مجیدی، روزبه‌روز بیشتر می‌شود و هفته‌ای نیست که از سمت او بدون ماجرا بگذرد. اگر انبوه جنجال‌های کلامی و عملی فرهاد در چند‌ماه گذشته نبود، امروز با قاطعیت بیشتری می‌شد جانب او را گرفت اما...

این خبر را به اشتراک بگذارید