• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154718
+
-

به من و بازیکنانم فر صت بدهید

شکست تیم ملی فوتسال زنان مقابل روسیه صدای انتقاد از این تیم را بالاتر برده است. اما فروزان سلیمانی می‌گوید تیمش به‌خاطر کرونا و برنامه‌ریزی نامناسب شرایط بازی را نداشته است

به من و بازیکنانم فر صت بدهید

لیلی خرسند

تیم ملی فوتسال زنان، شهریورماه باید در جام ملت‌های آسیا شرکت کند اما بازی‌هایی که اخیرا انجام داده، نگران‌کننده است. این تیم نشانی از تیمی که 2بار قهرمان آسیا شد، ندارد. ایران بعد از 2سال تعطیلی در جام کافا قهرمان شد و با اینکه همه تیم‌های آسیای مرکزی را با اختلاف شکست داد، تساوی‌اش در بازی آخر با ازبکستان بحث‌برانگیز بود. روز دوشنبه هم تیم ایران در بازی دوستانه 5-1از روسیه شکست خورد. فوتسال ایران و روسیه در این سال‌ها سابقه چند بازی تدارکاتی را دارند و این ضعیف‌ترین نتیجه‌ای است که ایران مقابل روس‌ها گرفته است. فروزان سلیمانی‌، سرمربی تیم که موافق برگزاری این بازی دوستانه نبود، حالا بعد از شکست و در دفاع از خودش مقابل انتقادها، از همه می‌خواهد منصف باشند و به او و تیمش فرصت بدهند.

  تیم در بازی اول 5-1باخت و این نتیجه اصلا راضی‌کننده نبود.
بازی سختی بود. روسیه در اوج آمادگی بود و ما اصلا آماده نبودیم. از شروع اردو بازیکنان درگیر کرونا بودند. فرشته کریمی، فرشته خسروی و سحر زمانی بازیکنان اصلی ما بودند که به بازی نرسیدند. آنهایی هم که بودند، به‌خاطر کرونا بدن‌هایشان خیلی ضعیف شده بود. ما برای این بازی در کل 5جلسه تمرین داشتیم که در 2تمرین اول فقط 9بازیکن توانستند به زمین بروند و بقیه دوران نقاهت را می‌‌گذراندند. روسیه هم از تیم‌های قدر جهان است. آنها اگر در مسابقات اروپایی اول نشوند حتما دوم می‌شوند.

  درست، ولی هیچ‌وقت ایران با این اختلاف به روسیه نباخته بود.
بله قبلا با اختلاف یک یا 2گل شکست خورده بودیم اما روسیه‌ای که این بار به ایران آمده با روسیه‌ای که سال‌های قبل مقابل ما بازی کرد، خیلی متفاوت بود. ما هم تیم همیشگی نبودیم. همه کسانی که کرونا گرفته‌اند می‌دانند که این ویروس چقدر بدن را ضعیف می‌کند. من هم با توجه به شیوع کرونا و اینکه لیگ در حساس‌ترین روزهایش بود، موافق برگزاری این بازی نبودم.
  ظاهرا این بازی بیشتر از آنکه به نفع ایران باشد به نفع روسیه بوده است.
دقیقا همینطور است. این بازی برای روسیه مفید بود و آنها استفاده‌اش را بردند. البته بچه‌های ما هم با جان و دل بازی کردند و خیلی تحت فشار قرار گرفتند ولی استفاده‌ای که باید می‌کردیم، نکردیم.

  بازیکنان در لیگ بازی می‌کنند. مشکل بدنی‌شان فقط به‌خاطر کروناست یا مسائل دیگری هم وجود دارد؟
در لیگ همه تیم‌ها و بازیکنان هم‌سطح‌ هستند و در بازی‌های سخت است که مشخص می‌شود چقدر ضعف داریم. مشکل عمده کرونا بود ولی انجام بازی بزرگ تدارکات و برنامه‌ریزی خوب می‌خواهد. با اردوی دو ‌سه روزه که نمی‌شود با تیم‌های بزرگ بازی کرد. روسیه را با تیم‌هایی که در کافا با آنها بازی کردیم، مقایسه نکنید. هر تیمی از ایران به کافا می‌رفت قهرمان می‌شد. سطح آنها خیلی پایین است.

  اردیبهشت‌ماه باید به روسیه بروید و شهریور هم جام ملت‌های آسیا را دارید. برای این بازی‌ها برنامه مشخص است؟
نه خبری نیست. معمولا تورنمنت روسیه اردیبهشت برگزار می‌شود. شاید 5-4 روز قبل از اعزام تیم، اردو را تشکیل بدهند.

  وقتی به شما سرمربیگری را پیشنهاد دادند برای نیازهای تیم چانه نزدید؟
پرسیدم، گفتند فعلا تورنمنت کافا را بروید تا برای مسابقات اسفندماه با روسیه و مسابقات دیگر برنامه‌ریزی کنیم. بعد از کافا هم گفتم که زمان بازی با روسیه مناسب نیست ولی قبول نکردند. الان نمی‌خواهم کرونا را بزرگ کنم ولی واقعا شرایط ما مناسب نبود. حتی باشگاه مس حاضر نشد 3بازیکن به ما بدهد. آنها بازیکن‌هایشان را برای لیگ می‌خواستند. باید این شرایط را درنظر می‌گرفتند و بازی می‌گذاشتند.

  برای بازی‌های آینده چه نیازهایی دارید؟
بلافاصله بعد از لیگ باید اردوها را شروع کنیم و کادر فنی هم تکمیل شود. ما مربی بدنساز، مربی دروازه‌بان‌ها، مشاور فنی و روانشناس نداریم. در دوره‌های قبل که قهرمان آسیا شدیم، از 6ماه قبل برنامه داشتیم.
 برای بازی امروز هم نباید منتظر بازی خوبی باشیم؟
در بازی تدارکاتی نتیجه خیلی مهم نیست. به‌طور حتم امروز تیم خیلی بهتر از بازی اول خودش را نشان می‌دهد. ترس از بازی ریخته اما اگر ببازیم هم مهم نیست. ما به روسیه می‌بازیم که در آسیا به ژاپن و چین نبازیم. این را هم درنظر داشته باشید که تیم تغییرات زیادی داشته است.

 اتفاقا به همین تغییرات هم انتقاد هست. شما می‌گویید جوانگرایی کرده‌اید اما پدیده لیگ یعنی فریده رهی که جوان است و بیشترین گل را زده به تیم دعوت نشده است.
نمی‌شود تیم را یک‌شبه 18ساله کرد. ما کم‌کم بازیکنان 35ساله را کنار می‌گذاریم. ما بازیکنانی داریم که در  26سالگی برای نخستین بار در تیم ملی بازی می‌کنند. لیست من 30نفره بود و بازیکنانی مثل رهی دعوت شده بودند اما یکباره گفتند لیست باید 18نفره شود و مجبور شدم بعضی از نفرات را خط بزنم. بعضی‌ها بازیکنان را بهانه کرده‌اند که انتقاد کنند. من به همه بازیکنان فرصت می‌دهم اما انتظار دارم به ما هم فرصت داده شود، هم به من هم به بازیکنانم.

  از روزی که شما سرمربی شده‌اید، می‌گویند موقت هستید. با فدراسیون قرارداد دارید؟
قرارداد ندارم اما قرار شد بعد از جام کافا و بازی با روسیه درباره آماده‌سازی و تدارک تیم ملی برای حضور در مسابقات آسیایی برنامه‌ریزی کرده و اردوها و دیدارهای تدارکاتی را مشخص کنیم. برای من اهمیتی ندارد که موقت باشم یا دائمی. تیم ملی برای من اهمیت دارد و تا هر وقت که باشم کارم را انجام می‌دهم. من زیر پای کسی را خالی نکرده‌ام، اگر هم کسی زیر پای من را خالی کند اهمیتی نمی‌دهم. من فقط از همه انتظار دارم به این درک برسند که از تیم ملی حمایت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید