• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154670
+
-

نویسنده کتاب «چمدان‌های باز» در گفت‌وگو با همشهری

نوشتن از تفاوت‌ها بدون قضاوت، دشوار است

گزارش
نوشتن از تفاوت‌ها بدون قضاوت، دشوار است

ساره ‌گودرزی- روزنامه‌نگار

«تجربه‌های زیسته آدم‌ها در تمام دنیا با چیزی که در تصاویر مهاجرت نمایش داده می‌شود، متفاوت است.» سیدمحسن روحانی که کتاب «چمدان‌های باز» او شامل روایت‌هایی از زندگی مهاجران در آمریکا به تازگی منتشر شده، در گفت‌وگو با همشهری، ضمن تأکید بر این تفاوت افزود: زندگی در شهری که از همه‌جای دنیا مهاجر دارد، موجب می‌شود برخورد آدم‌ها با مسائل و روزمرگی‌های زندگی متفاوت شود.
وی افزود: من همیشه به شنیدن داستان‌ آدم‌ها علاقه‌مندم. زندگی در غربت یک خاصیتی دارد که معمولا خیلی‌ها دلشان می‌خواهد درباره خودشان حرف بزنند. من همیشه گوش شنوای این داستان‌ها هستم. این نویسنده ادامه داد: در این میان روایت‌های متفاوت و بعضا عجیبی را می‌شنوم که از تجربه زیسته‌ای می‌گوید که درنظر خیلی‌ها شاید عجیب باشد اما همان‌ها نقطه عطف زندگی افراد شده است.
روحانی گفت: در کتاب «چمدان‌های باز» تلاش کرده‌ام این تفاوت‌ها را نشان دهم و نگاه متفاوتی از زندگی مهاجران کشورهای مختلف در آمریکا ارائه دهم. به همین دلیل در بعضی روایت‌ها حتی اسامی را هم عوض نکرده‌ام تا محتوایی که در داستان روایت شده به‌صورت همه‌جانبه به مخاطب منتقل شود و اتفاقا بیان این تفاوت‌ها بدون قضاوت، بخش سخت نوشتن این کتاب بود.
نویسنده کتاب «چمدان‌های باز» درخصوص نخستین تجربه نویسندگی در حوزه داستانی گفت: من در حوزه تخصصی خودم تالیف و ترجمه داشته‌ام اما این کتاب واقعا تجربه متفاوت، شیرین و عمیقی برایم بود. چراکه نوشتن روایت‌های داستانی با یک نرمی و لطافتی همراه است که طبیعتا در حوزه‌های تخصصی کمتر به چشم می‌خورد.
 علاوه بر اینکه می‌تواند با مخاطبانی از طیف‌های مختلف ارتباط بگیرد و در واقع از بطن جامعه مخاطب دارد. این استاد دانشگاه درخصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: بدون شک یکی از زمینه‌های رشد فرهنگی و اجتماعی هر جامعه‌ای سرانه مطالعه در یک کشور است. پس طبیعتا مطالعه به‌خودی خود ارزش فرهنگی یک کشور را ارتقا می‌دهد. علاوه‌بر اینکه مطالعه هر کتاب دریچه‌ای تازه به جهانی است که شاید ما هیچ‌وقت فرصت تجربه واقعی آن را نداشته باشیم. اما با خواندن کتاب‌ها می‌توانیم تصویر روشنی از جهان پیرامون خود داشته باشیم.
وی در پایان گفت: امیدوارم کتاب اخیرم مورد پسند خوانندگان قرار بگیرد و برای من آغاز راهی نو برای ارتباط با مخاطبان حوزه ادبیات داستانی باشد.
کتاب چمدان‌های باز شامل روایت‌هایی از زندگی مهاجران در آمریکا، نوشته سیدمحسن روحانی، در 335صفحه از سوی انتشارات جام جم به چاپ رسیده است. نویسنده کتاب تا مقطع پسادکتری رشته‌ حقوق تحریم‌های اقتصادی را در شهر نیویورک گذرانده و تا‌کنون آثار زیادی به زبان‌های فارسی و انگلیسی در این حوزه ازاو منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید