• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 اسفند 1400
کد مطلب : 154409
+
-

بدسابقه و بی‌سلیقه

چرا به حضور یک مهاجم خارجی خوب در پرسپولیس خوش‌بین نیستیم؟

یادداشت
بدسابقه و بی‌سلیقه

بهروز رسایلی، روزنامه‌نگار

پرسپولیس که از ابتدای فصل در خط حمله مشکل داشت، بعد از مصدومیت عیسی آل‌کثیر دردسرهای بیشتری هم پیدا کرد. این تیم در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی سخت به‌دنبال جذب یک مهاجم بود. آنها در بازار داخلی پروژه گرفتن شیمبا از فولاد یا جذب پیمان بابایی از تراکتور را دنبال کردند که هیچ‌کدام به نتیجه نرسید؛ نهایتا هم پنجره بسته شد و حالا فقط یک گزینه پیش روی سرخ‌هاست: جذب مهاجم آزاد خارجی. باشگاه، تلاش‌هایش در این زمینه را انجام می‌دهد اما دست‌کم تا زمان تنظیم این مطلب، خبری از توافق با یک مهاجم خارجی وجود نداشته است. گویی یک فوروارد پرتغالی بسیار به حضور در جمع سرخپوشان نزدیک بوده اما مدیران باشگاه در آخرین لحظه پی برده‌اند او شرایط مندرج در آیین‌نامه سازمان لیگ را ندارد و ممکن است تراژدی مربوط به مهاجم گابنی گل‌گهر برای آنها هم تکرار شود. در مجموع زمان حیاتی برای قرمزها از کف می‌رود و همچنان خبری از تقویت خط حمله نیست. فارغ از اینکه رضا درویش، مدیرعامل سرخ‌ها «این‌کاره» هست یا نه، به‌طور کلی سابقه نشان می‌دهد زیاد هم نباید به حضور یک مهاجم شش‌دانگ خارجی در پرسپولیس خوش‌بین باشیم.

  4مهاجم، 3گل
آمار چهار مهاجم خارجی آخر پرسپولیس، به‌معنای واقعی کلمه «افتضاح» است. ماریو بودیمیر، جونیور براندائو، کریستین اوساگونا و آنتونی استوکس، چهار فورواردی بودند که در دوران دو مدیرعامل و سه سرمربی به پرسپولیس پیوستند اما همه آنها روی هم فقط 3گل زدند. بودیمیر که در دوران ایرج عرب با نظر برانکو ایوانکوویچ جذب شد و حرف‌وحدیث‌های بسیار زیادی در مورد افزایش بی‌ضابطه دستمزد او وجود داشت، طی یک نیم‌فصل فقط 2گل برای قرمزها زد؛ یکی در آسیا و دیگری در هفته پایانی لیگ هجدهم مقابل پارس‌جنوبی جم. جونیور براندائوی برزیلی که به قول گابریل کالدرون اولویت نهم این مربی بود، شماره هفت علی پروین را به تن کرد و هیچ گلی نزد. وضعیت فنی او آنقدر خراب بود که دوران حضورش در پرسپولیس عملا به «مضحکه» تبدیل شد. اوساگونا هم که یحیی گل‌محمدی 10روز پیش از حضورش در پرسپولیس، سفارش خرید او را داده بود، همین وضعیت را پیدا کرد. او فقط یک گل زد و البته بیشتر با شوت کردن توپ پنالتی داربی تهران به کره مریخ، به یاد آورده می‌شود. داستان تراژیک آنتونی استوکس بی‌انضباط و پولی که از پرسپولیس غارت کرد هم که یک قصه دردناک دیگر است. این دو نفر آخر، بخشی از شاهکارهای ناتمام محمدحسن انصاری‌فرد بودند. با این شرایط و با توجه به برخی رفتارهای عجیب رضا درویش که بوی عدم‌اشراف می‌دهد، واقعا چقدر امیدوار هستید خرید احتمالی پرسپولیس در خط حمله، بازیکن باکیفیت و موفقی باشد؟

  برعکس استقلال
در استقلال اما طی سال‌های اخیر معمولا مهاجمان بهتری جذب شده‌اند. همین فصل، آنها رودی ژستد و کوین یامگا را در اختیار دارند که شاید آمار گلزنی نفر اول چنگی به دل نزند، اما دومی بد کار نکرده و 8گل زده است. دو مهاجم خارجی دیگر استقلال در این سال‌ها هم مامه تیام و شیخ دیاباته بودند که به‌وضوح کیفیت بالایی داشتند. تیام طی نیم‌فصل حضور در استقلال 12گل برای این تیم به ثمر رساند و دیاباته حتی آقای گل لیگ برتر هم شد؛ هرچند فصل دوم حضورش در استقلال، آمار او هم رو به افول گذاشت.

  اگر بد می‌خرید، اصلا نخرید
در مجموع بدون تعارف باید گفت اگر هدف باشگاه پرسپولیس از خرید مهاجم فقط تقویت کاغذی تیم و راضی کردن موقت هواداران است، همان بهتر که اصلا خریدی انجام نشود. اینکه یک خارجی به‌دردنخور بیاید، دلار بگیرد، فشار روانی درست کند و همبازیانش هم نسبت به او حساسیت به خرج بدهند، چیزی جز ضرر به همراه نخواهد داشت؛ در نتیجه فقط جذب بازیکن خارجی باکیفیت می‌تواند توجیه داشته باشد که آن هم در این مقطع از فصل، کار دشواری به‌نظر می‌رسد. طبیعتا بازیکنان مؤثر، الان آزاد و بدون تیم نیستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید