• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154281
+
-

سایه‌روشن‌های عزل عزیزی‌خادم

گفت و گو با طهمورث حیدری عضو ارشد هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال

محمد زارعی، خبر‌نگار

پنجشنبه گذشته اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در یک تصمیم قاطعانه رأی به عزل شهاب عزیزی‌خادم دادند. البته این عزل موقت خواهد بود تا اعضای مجمع در جلسه اردیبهشت‌ماه سال آینده خود تصمیم نهایی را در این ارتباط بگیرند. در این مدت فدراسیون، تحت نظر سرپرست اداره خواهد شد. پیرامون اتفاقات روز پنجشنبه و استیضاح عزیزی‌خادم گفت‌وگویی با طهمورث حیدری عضو ارشد هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال داشته‌ایم.

  اساسنامه یعنی قانون
طهمورث حیدری درباره اینکه هیأت‌رئیسه از چه زمانی به این نتیجه رسیدند که عزیزی‌خادم باید استیضاح شود، گفت: «من خودم خیلی دیرتر به این نتیجه رسیدم اما دوستان دیگر در هیأت‌رئیسه زودتر به این نتیجه رسیده بودند و برای آن توجیهاتی هم داشتند. به هرحال ما در فوتبال هستیم و به‌خوبی می‌دانیم اگر همه ما مواردی را که در اساسنامه است رعایت کنیم، هرگز به بن‌بست نمی‌خوریم. اساسنامه یعنی قانون. هر رئیسی به فدراسیون بیاید اگر به اساسنامه عمل نکند یا به آن کم‌توجهی کند، به بن‌بست می‌خورد. شهاب عزیزی‌خادم در این زمینه ضعف‌هایی داشت.»
حیدری درباره اینکه رابطه نزدیکی با عزیزی‌خادم داشته، تأکید کرد: «من تا آخرین روزها از شهاب حمایت کردم و این را وظیفه خودم می‌دانستم. من رئیس امور استان‌ها و عضو هیأت‌رئیسه بودم و دوست داشتم اشکالات برطرف شود اما در عین حال رابطه نزدیکی هم با شهاب داشتم و ایرادها را صادقانه به او می‌گفتم. اما ایشان تشخیص‌شان این بود که طور دیگری رفتار کنند.»

  حفظ جایگاه مجلس الزامی است
احسان اصولی، یکی از اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون در مصاحبه‌ای ادعا کرده عزیزی‌خادم درباره تصویب اساسنامه از سوی فیفا به هیأت‌رئیسه دروغ گفته است. طهمورث حیدری درخصوص این موضوع توضیح داد: «در این مورد عزیزی‌خادم دروغ نگفت ولی آقای رفیعی مشاور ایشان به دروغ موضوعی را مطرح کرد. گرچه فیفا در ایمیل خود و نامه‌ای که آمد از فدراسیون تشکر کرده بود و ایشان (رفیعی) هم می‌خواست این پیام تبریک فیفا را به جامعه بدهد، اما حفظ جایگاه مجلس شورای اسلامی برای همه ما فرض است. رفیعی نباید آن ادبیات را به‌کار می‌برد. ما نیازمند کمک مجلس هستیم و من مطمئنم مجلس شورای اسلامی به‌ویژه کمیسیون فرهنگی و کمیته ورزش کمک خواهند کرد تا ان‌شاءالله مشکلی از بابت تصویب اساسنامه نداشته باشیم. حتی اگر لازم است تعاملاتی هم با فیفا انجام بدهیم.»

  اتفاقات دوره عزیزی‌خادم دیگر تکرار نمی‌شود
عضو ارشد هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال تأکید کرد اگر روسای بعدی فدراسیون فوتبال هم تخلفی کنند از سوی هیأت‌رئیسه استیضاح خواهند شد: «اساسنامه، تکلیف ما را روشن کرده است. هر عضوی از فدراسیون اگر به وظایف خودش عمل نکند یا تخطی بکند هیأت‌رئیسه وظیفه دارد ورود کند و قانون هم این اختیار را داده است. در این بین اگر رئیس فدراسیون به وظایف خود عمل نکند، هم به فدراسیون و فوتبال ضربه زده و هم خودش متضرر خواهد شد. اما به‌نظر من اتفاقاتی که در زمان ریاست فدراسیون عزیزی‌خادم افتاد دیگر نمی‌افتد و نخواهد افتاد. ما هم مصمم هستیم اجازه ندهیم حواشی، دامن فدراسیون را بگیرد.»

  هیأت‌رئیسه یکدل و هماهنگ هستند
طهمورث حیدری درباره آینده فوتبال ایران بعد از این اتفاقات گفت: «مشکلات فدراسیون برطرف خواهد شد. ما تیم ملی خوبی داریم. بازیکنان ارزشمندی در تیم ملی هستند که در اروپا هم جزو بهترین‌ها محسوب می‌شوند. باید با کمک سرپرست جدید فدراسیون برنامه‌ریزی کنیم تا با وجود برخی مشکلات بتوانیم در جام‌جهانی از مرحله گروهی صعود کنیم. از رسانه‌ها هم می‌خواهم ما را همراهی کنند تا جو خوبی حاکم شود و اتفاقات خوبی که برای فوتبال کشور رقم خورده با تلخی همراه نشود. این نکته را هم بگویم که هم‌اکنون هیأت‌رئیسه یکدل هستند و شبانه‌روز با وحدت برای رتق و فتق امور فوتبال کار می‌کنند.»

  به عزیزی‌خادم توصیه می‌کنم انصراف بدهد
اما سؤال پایانی از عضو ارشد هیأت‌رئیسه فدراسیون این است که آیا اعضای مجمع با احترام به اقدام هیأت‌رئیسه رأی به برکناری رئیس فدراسیون خواهند داد یا اینکه این احتمال وجود دارد عزیزی خادم دوباره از سوی مجمع رأی اعتماد بگیرد؟ «این دیگر بستگی به‌نظر اعضای مجمع دارد اما با این وضعیت بعید می‌دانم خود عزیزی‌خادم به مجمع بیاید. من از همین‌جا از عزیزی‌خادم می‌خواهم از حضور در مجمع انصراف بدهد تا فوتبال راه خودش را ادامه دهد. در این بین باید تأکید کنم هیأت‌رئیسه رکن اساسی در فوتبال و فدراسیون است و باید به تصمیم‌هایی که با عقل سلیم در جلسات آن گرفته شده، احترام گذاشت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید