• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154259
+
-

قهرمان از کاشان آمد

تیم باریج‌اسانس کاشان قهرمان لیگ برتر والیبال زنان شد؛ تیم‌ها معترضند که چرا فینال تک‌بازی برگزار شد

قهرمان از کاشان آمد

لیگ برتر والیبال زنان ایران بعد از 3ماه و 2هفته به پایان رسید و پایانی غیرمنتظره هم داشت. در شروع، تیم باریج‌اسانس خودش را به‌عنوان یکی از مدعیان معرفی کرد اما کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که این تیم در حضور تیم‌های باسابقه‌ای نظیر ذوب‌آهن، سایپا و... به قهرمانی برسد. کاشانی‌ها عصر پنجشنبه با پیروزی 3 بر یک (25-19، 25-14، 21-25 و 25-20) مقابل سایپا در سالن والیبال آزادی جشن قهرمانی گرفتند.
شگفتی‌سازی باریج‌اسانس از مرحله‌ نیمه‌نهایی آغاز شد؛ آنها در 3بازی که مقابل ذوب‌آهن انجام دادند، با 2پیروزی فینالیست شدند. در بازی فینال هم به‌نظر نمی‌رسید سایپا که 2سال پیاپی قهرمان لیگ بود و امسال در جام باشگاه‌های آسیا با چهارمی بهترین نتیجه تاریخ والیبال زنان ایران را گرفت، بازنده باشد. فاطمه شعبان‌خمسه، قهرمانی را حق تیمش می‌داند: «تک‌تک بازیکنانم با جان و دل کار کردند و با آسیب‌دیدگی‌ها جنگیدند و حق‌شان را گرفتند. شاید خیلی‌ها فکر نمی‌کردند ما قهرمان شویم اما من به تیمم اعتماد داشتم و توانستیم حق‌مان را بگیریم.» کاشانی‌ها از سال1398 به تیم‌های لیگ برتری اضافه شده‌اند.
باشگاه سایپا امسال خیلی موفق نبود. تیم والیبال مردان آنها به دسته پایین‌تر سقوط کرد و تیم زنان هم قهرمانی را از دست داد. خیلی‌ها از فدراسیون ایراد گرفته‌اند که چرا فینال تک‌بازی بود. مریم هاشمی، سرمربی سایپا هم به این موضوع معترض است: «چرا فینال مثل لیگ مردان 2 از 3 برگزار نشد؟ ما هم به اندازه مردان زحمت می‌کشیم و صبح و عصر تمرین می‌کنیم.»
بعد از دور برگشت، فدراسیون برای نحوه برگزاری پلی‌آف از باشگاه‌ها نظرخواهی کرده بود. یکی از پیشنهادها این بود که پلی‌آف لیگ زنان مثل لیگ مردان با حضور 8تیم برگزار شود. هاشمی می‌گوید: «لیگ ما 10تیم دارد. چرا باید دوباره بازی‌ها را تکرار می‌کردیم؟ 3پیشنهاد دادند که 2پیشنهاد، بازی دوباره 8تیم اول بود. ما پیشنهاد سوم را هم که فینال تک‌بازی بود، قبول نداشتیم و معترض هم شدیم ولی تجربه نشان داده است فدراسیون همان کاری را انجام می‌دهد که می‌خواهد.»
سرمربی سایپا می‌گوید اعتراضش به‌خاطر شکست نیست: «شاید اگر فینال 2 از 3 هم بود، ما باز هم قهرمانی را از دست می‌دادیم. مسئله این است که چرا کار درست انجام نشده است. ورزش زنان که اسپانسر ندارد و نباید کاری کنیم اسپانسرهایی را که هستند، از دست بدهیم.» از نظر هاشمی دومی و قهرمانی هیچ فرقی ندارد: «2سال قهرمان شدیم، چه اتفاقی افتاد؟ فدراسیون حتی وقتی برای نخستین‌بار چهارم آسیا هم شدیم، به استقبال ما نیامد. الان من جزو کادرفنی کدام تیم ملی هستم؟»

  بهترین فرصت برای جوان‌ها
در دیدار رده‌بندی، ذوب‌آهن اصفهان 3 بر یک (29-27، 25-20، 25-27 و 27-25) پیکان را شکست داد و سوم شد. نیلوفر رشیدی، سرمربی پیکان قول داده که تیمش سال دیگر روی سکو برود. او هم مثل هاشمی معترض است که چرا فینال تک‌بازی برگزار شده اما از کیفیت لیگ راضی است: «امسال لیگ متفاوتی برگزار شد. حدود شش ‌هفت بازیکن لژیونر بودند و جوانان فرصت بازی پیدا کردند. با جوانانی که امسال در لیگ و حتی دسته‌یک دیدیم، امیدوارم که سال دیگر تعداد تیم‌های لیگ برتر بیشتر شود.» پخش بازی‌ها از صفحه آپارات فدراسیون هم از دیگر اتفاقات مهم لیگ امسال بود. رشیدی بیشتر به دستمزدها معترض است: «بعضی از باشگاه‌ها خوب هزینه کرده بودند اما در بقیه باشگاه‌ها بودجه افزایش چشمگیری نداشت. اگر باشگاه خوب پول بدهد، بازیکن هم برای خودش حرفه‌ای هزینه می‌کند و حرفه‌ای بازی می‌کند و کمتر هم آسیب می‌بیند. در بیشتر بازی‌ها تیم‌ها ترکیب کامل نداشتند.»
امسال فدراسیون علاوه بر اینکه به تیم‌‌های اول تا سوم جایزه داد
 (120، 75 و 50میلیون تومان) جشن قهرمانی هم برای آنها گرفت، جشنی که رضایت زنان را به‌دنبال داشت. تیم باریج‌اسانس کاشان با مقام قهرمانی این فصل، سهمیه جام باشگاه‌های زنان آسیا در سال2022 را هم گرفت. این مسابقات از چهارم تا یازدهم اردیبهشت سال1401 به میزبانی قزاقستان برگزار می‌شود.

  بهترین‌ها
ارزشمندترین بازیکن: مهسا کدخدا از تیم باریج‌اسانس کاشان
بهترین مدافعان: پوران زارع و هانیه محتشمی‌پور از سایپا
بهترین مهاجمان: منا آشفته از باریج‌اسانس و مهسا صابری از سایپا
بهترین لیبرو: زهرا بخشی از پیکان تهران
بهترین پاسور: فرانک بابلیان از ذوب‌آهن اصفهان
بهترین قطر پاسور: آتیک سلامت از باریج‌اسانس کاشان

این خبر را به اشتراک بگذارید