• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154250
+
-

مخالف‌خوانی آمریکا در ایستگاه پایانی مذاکرات

امیرعبدالهیان در مونیخ: به یک توافق خوب بسیار نزدیکیم

 وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در سفر به آلمان، کنفرانس مونیخ را فرصتی برای تبیین سیاست خارجی دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ما امیدواریم که گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۴ در وین منجر به رسیدن به یک توافق خوب در آینده نزدیک شود. حسین امیرعبداللهیان با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، رئیس‌جمهور اسلوونی و برخی مقامات دیگر حاضر در این اجلاس ملاقات کرد. امیرعبداللهیان در بدو ورود به مونیخ در پاسخ به این سؤال که چقدر لغو تحریم ها را نزدیک می‌دانید و طرف ها به این توافق می‌رسند، گفت: آن چیزی که مربوط به جمهوری اسلامی ایران است و ابتکارات فعالی که جمهوری اسلامی ایران روی میز مذاکره‌کننده‌ها قرار داده، ما به یک توافق خوب و دست یافتنی بسیار نزدیک هستیم، اما این طرف‌های غربی هستند که بایستی ابتکار و انعطاف واقعی خودشان را به تصویر بکشند و آنها هستند که می توانند تعیین کنند که این مذاکرات در چند روز آینده به نتیجه خواهد رسید یا در چند هفته آینده.
در یکی دو روز اخیر رایزنی‌های دیپلماتیک در هتل کوبورگ به اوج خود رسیده و گمانه‌زنی‌ها از رسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای به ایستگاه پایانی حکایت دارد؛ روندی که هرچه به پایان نزدیک‌تر می‌شود، تکاپوی مخالفان برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات هم بیشتر می‌شود.
 دیروز سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در واکنش به انتشار گزارش‌های تحریف شده از وین تأکید کرد که توافق نهایی، با چنین گزارش‌های تحریف شده‌ای، بسیار متفاوت خواهد بود. سعید خطیب‌زاده دراین باره در توییتی نوشت:«انتشار اطلاعات نادرست در پوشش گزارش‌دهی رسانه‌ای، کاری خطرناک است. توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش بی‌منبع تحریف‌ شده‌ای که شایعه‌سازی کرده‌است، بسیار متفاوت خواهد بود. توافق دوجانبه نیز نخواهد بود. با نزدیک شدن به روزهای پایانی، باید منتظر تحریف‌های بیشتری بود.» این موضوع در روزهای اخیر مورد تأکید مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در وین هم بود و علی باقری‌کنی پس‌از مدت‌ها در صفحه توییتر خود نوشت:«بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش‌از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ‌چیز توافق نشده‌است.»
خبرگزاری رویترز، پنجشنبه‌شب بازی رسانه‌ای جدیدی را کلید زد که ازسوی برخی دیگر از رسانه‌های غربی و صهیونیستی نیز پیگیری شد؛ موضوعی که با واکنش ایران و برخی طرف‌های حاضر در مذاکرات هم مواجه شد. با وجود اینکه برای نخستین‌بار نیست که رویترز اقدام به انتشار اخبار اینچنینی از روند مذاکرات می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد دراین شرایط حساس از مذاکرات وین، این آخرین «فکت شیت» غیرمعتبر از محتوای توافق نیز نباشد و باید شاهد موج تازه‌ای از «بازی فکت‌شیت‌ها» ازسوی غربی‌ها و رسانه‌های آنها باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید