• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15421
+
-

گفت‌وگوی همشهری با تعدادی از کسبه پاسا‍‌ژ کورش

واکنش‌های مردمی به تبلیغات رعب‌آور

واکنش‌های مردمی به تبلیغات رعب‌آور

عصرگاه دوشنبه، برخی از شهروندان تهرانی در «پاساژ کورش» شاهد صحنه‌های عجیب و البته ترسناکی بودند که مربوط به فیلم سینمایی «به وقت شام» آخرین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا بود.

در این تبلیغات محیطی عده‌ای با لباس و گریم سربازان داعش و با اسب، اسلحه و شمشیر در طبقات پاساژ بین مردم راه  رفته و با فریاد زدن تلاش می‌کردند نقششان را که قرار بود نمایشی باشد حقیقی جلوه دهند و با این کار مردم را به دیدن فیلم تشویق کنند؛ اما بی‌توجه به اینکه وقتی نیروهای داعش بیخ گوش کشورمان به عملیات‌های تروریستی و وحشیانه دست می‌زنند و ایران سال گذشته با حادثه حمله نیروهای داعش به مجلس شورای اسلامی روبه‌رو بود، حضور افراد با چهره‌ها و لباس‌های داعشی نه یک تبلیغ ساده که می‌تواند نمایشی وحشت‌انگیز باشد.

این روش تبلیغی داعشی که برای نخستین بار در ایران صورت گرفته، باعث وحشت بین مردم حاضر در این مجموعه تجاری و سینمایی شد. همچنین انتشار فیلم‌های این حرکات تبلیغی با واکنش‌های بسیار زیاد و البته منفی گسترده در شبکه‌های مجازی مواجه شد. یکی از کاربران اینستاگرام در این‌باره نوشته است: « فروش بیشتر فیلم با تبلیغات وحشتناک به چه قیمتی؟

اگر زنی باردار یا کودکی خردسال از ترس حضور این افراد قالب تهی می‌کرد، تکلیف چه بود؟»، یک کاربر دیگر هم با انتشار فیلمی از آن نوشته که « معمولا هرجا چنین تبلیغی نیاز باشد از قهرمان‌های دوست داشتنی فیلم دعوت می‌کنند ولی آیا داعشی‌ها شخصیت‌های مثبت و جذابی هستند؟‌

آیا ایجاد ترس و دلهره در شرایطی که کشور در متن بحران‌های خاورمیانه است، کار جذابی است؟» یکی از شهروندان حاضر در مجتمع کورش هم که فیلم او در همان ساعات اولیه منتشر شده، گفته است: « چرا بچه‌های ما رو می‌ترسونید؟ مسئول این حرکات نابجا کیه؟ چرا یهو با تفنگ می‌آیید پشت سر بچه کوچیک من؟ اگر زبونش بند می‌اومد کی مسئول بود؟»

البته برخی از فروشندگان پاساژ کورش در گفت‌وگو با همشهری می‌گویند که از قبل در جریان این تبلیغ محیطی بوده‌اند. مهیار، فروشنده مانتو و روسری زنانه که در طبقه همکف مغازه دارد، به خبرنگار همشهری گفت: « از چند روز قبل به ما گفته بودند و حتی رادیوی پاساژ هم اطلاع‌رسانی کرد و ما نترسیدیم اما بودند رهگذرهایی که اطلاع نداشتند و ترسیدند و کار به جیغ و فریاد رسید اما وقتی واکنش عادی ما را می‌دیدند و سریع به آنها می‌گفتیم این تبلیغه، ترسشان می‌ریخت.»

خانم یونسی نیز که فروشنده لوازم آرایشی است و این گروه نمایشی از کنار مغازه او هم عبور کرده‌اند، گفت: « به ما خبر داده بودند و ما کلی خندیدیم اما واقعا بعضی‌ها که در جریان نبودند جیغ می‌زدند و ترسیده بودند ولی آنقدر هم که در شبکه‌های مجازی نوشتند ترسناک نبود. البته بعد از این ماجرا خیلی‌ها که شنیده بودند برای کنجکاوی آمدند کورش و فروش ما بیشتر شد.»
یکی از صندوقداران طبقه فوت‌کورت هم با بیان اینکه آنها خیلی نترسیدند، گفت: «از پایین معلوم بود که در حال نمایش‌اند، خیلی از مردم در حال گرفتن فیلم بودند اما واقعیت این است که تعدادی هم ترسیدند و وقتی فهمیدند تبلیغ است شروع کردند
به داد و فریاد و اعتراض کردن به این نوع تبلیغ.»

این خبر را به اشتراک بگذارید